Carglass en politie werken samen
Daarnaast schakelt de meldkamer bij melding van een auto met ingeslagen ruit Carglass in, die met een servicewagen naar de plek des onheil gaat en de auto (voor eigen rekening) voorziet van een plexiglas noodruit. Het project is opgezet door het bureau veiligheid en preventie van de regiopolitie Utrecht en springt volgens plaatsvervangend hoofd Hans Kooij in op een dringende behoefte uit de markt: “Mensen moesten eerst naar Carglass om de schade te laten repareren, en vervolgens ook nog eens naar het politiebureau. Dat gaat nu in één moeite.” Naast de vruchten die de klant plukt van deze samenwerking zijn er ook voordelen voor de politie. Kooij: “Een melding van een opengebroken auto kost ons al gauw vier manuren. Je moet er naartoe, het voertuig veiligstellen en indien nodig afslepen. Nu gaat Carglass erheen.”
Het is volgens Kooij niet zo dat andere glasleveranciers worden uitgesloten: “Dit is een pilot die loopt tot en met september. Voor de pilot hebben we voor Carglass gekozen. In september gaan we evalueren en als het project wordt voortgezet, kunnen ook andere spelers zich aanmelden. Mits ze aan een aantal eisen voldoen.” De exacte inhoud van het eisenpakket is nog niet geformuleerd, maar zeker is dat deelnemers 24 uur, 7 dagen per week klaar moeten staan en bij een inbraak binnen 30 minuten ter plekke kunnen zijn. Met name dat laatste zal niet voor iedereen haalbaar zijn. Commercieel directeur Bob Werensteyn van Autotaalglas durft het in elk geval niet te beloven: “Eerlijk gezegd geloof ik niet dat Carglass het wel kan garanderen, tenzij ze ingrijpende wijzigingen hebben doorgevoerd.” En Werensteyn kan het weten: hij werkte tien jaar voor Carglass. “Maar”, zo geeft hij toe, “het is commercieel gezien een knappe stunt van ze.” Die mening is Carglass zelf klaarblijkelijk ook toegedaan: nog voor de start van de pilot hebben ze per brief alle regionale korpsen uitgenodigd om samenwerking met de lokale Carglass-vestiging te bespreken.