Top 10 leaseauto’s met grootste afwijking verbruiksgegevens
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.
Bent u al abonnee?
Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
Reacties
Wat wordt hier nu precies mee bewezen? Dit is niet echt een realistisch / eerlijk vergelijk.
Een zuinige auto die per 100 kilometer 1 liter meer verbruikt, wijkt procentueel veel meer af dan een niet-zuinige auto. Het is dus niet heel realistisch om naar procenten te kijken, het gaat er om hoeveel liter men nu echt meer verbruikt.
Het verschil tussen nr. 1 (56%) en nummer 10 (39%) is in liters slechts 0,47 liter op 100 kilometer.
De Golf op nr. 8 in dit voorbeeld wijkt bijvoorbeeld in liters minder af dan de Peugeot 107 op nummer 9.
Hoeveel wijken “niet zuinige” auto’s in liters af?
Vervolgens zijn, door de afwijkende brandstofprijzen, benzineauto’s en diesels in dit voorbeeld ook niet vergelijkbaar. 1 liter meer verbruiken heeft voor een benzine veel meer invloed op kosten en uitstoot dan 1 liter voor een diesel.
En wat denkt u wie er in die Ford Fiesta, Renault Megane en Ford Focus rijden ! Juist, die lease rijder die het zelf niet hoeft te betalen. Wat interesseert die bijrijder wat hij verbruikt.
Mooi voorbeeld van cijfers verkeerd gebruiken. Wat dit onderzoek aantoont is het gedrag van leaserijders in dit type auto dat potentieel zuinig is maar daarbij wel een bepaalde rijstijl vraagt. Veel rijders in dit type auto’s gaan flink op het gas, rijden in verkeerde versnellingen en anticiperen niet. Ga maar eens een paar testritjes maken met verschillende rijstijlen dan zie je vanzelf het verschil. En zet ze dan nog maar eens onder elkaar in een top 10.
Zet een veelrijder in een klein gebakje als een fiësta een Megane of Polo en het resultaat zal zijn als nu is vastgesteld.
Als ik zelf eens in een Aygo rijd, scheur ik tot 50 km in de eerste versnelling door.
Deze cijfers zijn een mooi bewijs van de inspanningen van de auto industrie om auto’s zuiniger te maken. Het blijven ondanks de geconstateerde afwijkingen erg zuinige auto’s!