ECM: omzet dealerwerkplaats tot –23%
” Hij kreeg direct antwoord van Harm Weken van ECM, een onderzoeksinstelling die voor de NDA een marktstudie heeft gedaan: “Wij zijn de statistieken ingedoken en zien dat de terugval zich wel degelijk al heeft ingezet.” Sterker nog: ECM voorspelt dat de omzet in de dealerwerkplaats de komende tien jaar met 6 tot 23% zal teruglopen. Een belangrijke oorzaak daarvan is dat de onderhoudsbehoefte zal opschuiven richting oudere auto’s: jongere auto’s hoeven door de langere onderhoudsintervallen en hun betere kwaliteit steeds minder vaak naar de werkplaats, en de dealer krijgt nu eenmaal vooral jongere auto’s in zijn werkplaats.
De voorspelling van Weken riep felle reacties op in het gezelschap van dealers. “Deze voorspellingen lijken me volstrekt niet realistisch en ik daag de ECM uit hun cijfers te onderbouwen”, zei NDA-voorzitter Jan Ploeg.
Meer quick service
Ook marktleider Stokvis Equipment heeft een onderzoek naar after sales laten uitvoeren. Waar ECM vooral importeurs en voorzitters van dealerverenigingen sprak, heeft Stokvis vele service managers en werkplaatschefs gesproken. En die zijn vrij optimistisch, bleek uit de woorden van voormalig Stokvis-directeur Peter de Rijk. Natuurlijk zijn er tendensen die de werkplaatsomzet onder druk zetten, “maar de kwaliteits- en comfortbebehoefte van de consument zorgen anderzijds weer voor een toename van de reparatie- en onderhoudsbehoefte.” Zaken als navigatiesystemen, airco’s en DVD’s met beeldschermen zouden voor extra werk zorgen, net als storingen (bijvoorbeeld in de elektronica) tijdens de steeds langer wordende onderhoudsintervallen. De Rijk pleitte voor meer quick service bij de dealers, om de klant tussen de onderhoudsbeurten in snel te kunnen helpen: “Wij schatten dat het aandeel van de quick service in de totale werkplaats omzet zal toenemen van twintig naar veertig procent.”