Verhuurders opgescheept met terugkoopauto’s
Sixt Nederland meldt met “enkele honderden auto’s” in haar maag te zitten. “Dit zijn vooral Opels waarover we afspraken hebben met de nu failliete dealers uit de Kroymans-stal”, aldus woordvoerder Marlies Blom. Er is nog geen oplossing voor dit probleem gevonden. Met andere leveranciers heeft Sixt nog geen problemen. “Maar er zit wel een aantal leveranciers in de gevarenzone”, aldus Blom.
Bij Europcar gaat het om zo’n 120 auto’s, zegt marketingmanager Claudia de Jong van Europcar. Het gaat hierbij om Mercedessen, Opels, Saabs, Chevrolets en Fiats. De problemen zijn voor de maatschappij echter nog te overzien. “Dikwijls vinden we samen met de importeur of een andere dealer een oplossing. We hebben het voordeel dat auto’s bij ons ongeveer zes tot negen maanden in de vloot zitten en dan al weer teruggaan. Het gaat dus om zeer courante auto’s die door dealers goed te verkopen zijn. Soms komen we met de importeur een financiële vergoeding overeen, waarna we in de regel de auto langer in de vloot houden. Die oplossing is puur uit relatieoogpunt, want in principe is een tkv nietig op het moment dat een dealer failliet gaat. Het is voor ons dus geen grote financiële strop. Dat heeft natuurlijk ook te maken met je merkenportfolio.”
Ook Henk van den Helder van Hertz Benelux erkent dat zijn bedrijf nu auto`s heeft rijden die al terug hadden gemoeten naar de dealer, maar verder geeft hij geen commentaar.
Laatst geüpdate op 27-04 9:58