Nieuwe onderhoudsformule: Leaseprof
De formule staat onder leiding van Raymond Uijtendaal (ex-Masterlease en GM). “Het is nu zaak om een landelijk dekkend netwerk te creëren; gezien de reacties tijdens de presentatie verwacht ik dat dit zeker gaat lukken. Er zijn voldoende onafhankelijke autobedrijven die niet tot een strak aangestuurde franchiseformule willen behoren, maar wel actief willen zijn in de zakelijke onderhoudsmarkt en bereid zijn om hiervoor centrale afspraken te maken over kwaliteit, prijs en uniformiteit van dienstverlening.”
Wensen
Om toe te treden tot de formule moeten autobedrijven minimaal LSC zijn. LSC is een certificaat van de Bovag dat aangeeft dat een bedrijf voldoet aan een aantal door zakelijke opdrachtgevers gestelde criteria. “Over de overige criteria hebben we het nu met de geïnteresseerde deelnemers. En we zijn in gesprek met diverse leasemaatschappijen, daar komen ongetwijfeld ook nog aanvullende eisen en wensen naar voren”, aldus Uijtendaal.
Bovag
Het idee voor Leaseprof Service Centers ontstond nadat de Bovag kenbaar maakte onder de vlag van de Lease Service Centers geen commerciële activiteiten te mogen ontplooien, zoals het maken van overkoepelende prijsafspraken met leasemaatschappijen. “De Bovag heeft te kennen gegeven dat dit in strijd is met de mededingingswet. Daarom heeft een aantal LSC’s dit nu zelf opgepakt”, aldus Uijtendaal.
Postadres
Opvallend is wel dat de url staat geregistreerd op naam van Autodistribution Nederland. Volgens Uijtendaal is de onderdelendistributeur echter geen partij in Leaseprof. “Drie van de vijf initiators zijn tevens AD Autobedrijf. Zij worden in hun initiatief gesteund door hun distributiepartner, en dat is natuurlijk mooi. Daardoor kunnen we de url gebruiken, die is in het verleden al door AD geregistreerd. Ook maken we nu gebruik van het postbusadres. Zo kunnen we in de opstartfase kosten besparen. Maar de kwalificatie voor deelname aan Leaseprof Service Centers staat absoluut los van Autodistribution.”