Occasionvoorraad tot 115 miljoen minder waard
De waardevermindering zou een gevolg zijn van het feit dat er tegenover de kilometerheffing een verlaging van de BPM op nieuwe auto’s komt te staan die ook gevolgen heeft voor de waarde van occasions.
Een ander gevolg van de kilometerheffing zoals die nu wordt voorgesteld zal zijn dat veelrijders – veelal zakelijke rijders – extreem veel gaan betalen, aldus onze bron. Bovag en RAI zouden volgens onze bron niet onverdeeld gelukkig zijn met de plannen. “Eerder zeiden ze ‘ja, mits…’, maar de nadruk op dit ‘mits’ is inmiddels veel zwaarder geworden.” Overigens heeft het NEI ook voorstellen gedaan om de verwachte problemen te dempen.
Beide brancheverenigingen trachten in Den Haag op de achtergrond zoveel mogelijk aan ‘damage control’ te doen. Probleem is dat ze het onderling ook niet helemaal eens zijn: autobedrijven zullen door hun occasionvoorraad voor een deel van de kosten van de operatie opdraaien, terwijl importeurs profiteren van de verlaging van de BPM. Deze drukt immers zo zwaar op de consumentenprijs van nieuwe auto’s, dat de prijs vóór belasting (en dus de winstmarge) in Nederland aanzienlijk lager is dan in andere Europese landen. RAI en Bovag hebben volgens onze zegsman inmiddels een werkgroep samengesteld die de plooien glad moet strijken.