`ANWB-berekening APK klopt niet`

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat zou voor de consument een besparing van in totaal 450 miljoen euro betekenen, volgens de ANWB. Bovendien zou Nederland daarmee in de pas komen te lopen met de basisnorm die in Europa wordt gesteld.
Van Woerkom stelt dat de regels voor de APK inmiddels zeventien jaar oud zijn en dat auto’s tegenwoordig kwalitatief beter en dus veiliger zijn.
Zowel Bovag als RAI reageert ontstemd op de voorstellen van Van Woerkom. ‘Slecht onderbouwd’, noemt Bovag het verhaal van de ANWB. Zowel Bovag als RAI is van mening dat niet alleen de veiligheid in het gedrang komt, maar dat ook het milieu te lijden zal krijgen als de emissie minder vaak wordt getest. Daarnaast speelt de APK een belangrijke rol in de fraudebestrijding en controle op de kilometerstanden, aldus Bovag, die schat dat 65 tot 70% van de APK’s wordt gedaan in het kader van groot onderhoud. “Daarom klopt de berekening van de ANWB ook niet”, stelt Rob Boon (Bovag). “In bijna alle gevallen wordt de APK gratis gedaan.” Volgens woordvoerder Ad Vonk van de ANWB is zijn organisatie uitgegaan van € 40 per APK, het bedrag dat bij Kwik-Fit wordt gehanteerd. Daarnaast stelt hij dat de APK echt niet bedoeld is om kilometerstanden te noteren.
Eric Rommerts van de RAI Vereniging afd. Autovak zegt ‘onaangenaam verrast’ te zijn door de ideeën van Van Woerkom, omdat de ANWB geen gebruik heeft gemaakt van de Stichting Overlegorgaan APK om zijn grieven duidelijk te maken. “Binnen de Stichting hadden we twee jaar geleden al afgesproken om in 2004 de APK in zijn huidige vorm weer te evalueren.” De stelling dat auto’s veiliger zijn geworden, onderschrijft Rommerts. “Maar oudere auto’s gaan a priori gebreken vertonen. Als je dan in ogenschouw neemt dat onderhoudsintervallen steeds verder worden opgerekt, neem je een groot risico als je de keuringen ook nog eens uitstelt. De verantwoordelijkheid voor de tussentijdse controles kun je niet aan de consument overlaten. Wij vinden het voorstel van Van Woerkom kortzichtig en onnodig en we begrijpen niet waarom hij dit onderwerp nu al naar voren brengt, in plaats van in 2004.”
Woordvoerder Ad Vonk van de ANWB zegt in een reactie dat de onvrede van de ANWB over de APK echter al veel langer bekend is bij de partners uit de Stichting Overlegorgaan APK. “Onderhoud is natuurlijk belangrijk, maar de veiligheid is bij auto’s van die leeftijd echt niet in het geding. In het debat over dit onderwerp worden bedrijfszekerheid en veiligheid nogal eens door elkaar gehaald. Daarom lijkt ons veertig euro als prikkel om onderhoud te laten plegen aan de dure kant. Wij krijgen veel klachten over de APK. De keuring wordt de laatste jaren meer en meer als marketing tool ingezet, en dat lijkt ons niet de bedoeling.”
Naast de versoepeling van het APK-regime wil de ANWB dat de Tweede Kamer ervoor zorgt dat nu eindelijk ook de Europese Richtlijn uit 1996 wordt opgepakt. Daarin staat volgens de ANWB dat eind 1998 een rapportage moest worden ingediend over de effectiviteit van het keuringssysteem. Volgens een beleidsmedewerker van het Ministerie van V&W is dat echter niet het geval; de Europese Commissie zou per die datum een rapport moeten indienen over de ‘tenuitvoerlegging van de richtlijn’. Dat is ook de formulering die de Europese Commissie hanteert op internet. Een ander argument van de ANWB, nl. dat de RDW nog steeds het verplichte percentage van 3% herkeuringen niet haalt, is ook niet geldig meer. Als men zich baseert op het rapport van Berenschot is dat juist, maar de RDW claimt dat cijfer het laatste halfjaar wel te halen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

`ANWB-berekening APK klopt niet` | Automotive Online

`ANWB-berekening APK klopt niet`

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat zou voor de consument een besparing van in totaal 450 miljoen euro betekenen, volgens de ANWB. Bovendien zou Nederland daarmee in de pas komen te lopen met de basisnorm die in Europa wordt gesteld.
Van Woerkom stelt dat de regels voor de APK inmiddels zeventien jaar oud zijn en dat auto’s tegenwoordig kwalitatief beter en dus veiliger zijn.
Zowel Bovag als RAI reageert ontstemd op de voorstellen van Van Woerkom. ‘Slecht onderbouwd’, noemt Bovag het verhaal van de ANWB. Zowel Bovag als RAI is van mening dat niet alleen de veiligheid in het gedrang komt, maar dat ook het milieu te lijden zal krijgen als de emissie minder vaak wordt getest. Daarnaast speelt de APK een belangrijke rol in de fraudebestrijding en controle op de kilometerstanden, aldus Bovag, die schat dat 65 tot 70% van de APK’s wordt gedaan in het kader van groot onderhoud. “Daarom klopt de berekening van de ANWB ook niet”, stelt Rob Boon (Bovag). “In bijna alle gevallen wordt de APK gratis gedaan.” Volgens woordvoerder Ad Vonk van de ANWB is zijn organisatie uitgegaan van € 40 per APK, het bedrag dat bij Kwik-Fit wordt gehanteerd. Daarnaast stelt hij dat de APK echt niet bedoeld is om kilometerstanden te noteren.
Eric Rommerts van de RAI Vereniging afd. Autovak zegt ‘onaangenaam verrast’ te zijn door de ideeën van Van Woerkom, omdat de ANWB geen gebruik heeft gemaakt van de Stichting Overlegorgaan APK om zijn grieven duidelijk te maken. “Binnen de Stichting hadden we twee jaar geleden al afgesproken om in 2004 de APK in zijn huidige vorm weer te evalueren.” De stelling dat auto’s veiliger zijn geworden, onderschrijft Rommerts. “Maar oudere auto’s gaan a priori gebreken vertonen. Als je dan in ogenschouw neemt dat onderhoudsintervallen steeds verder worden opgerekt, neem je een groot risico als je de keuringen ook nog eens uitstelt. De verantwoordelijkheid voor de tussentijdse controles kun je niet aan de consument overlaten. Wij vinden het voorstel van Van Woerkom kortzichtig en onnodig en we begrijpen niet waarom hij dit onderwerp nu al naar voren brengt, in plaats van in 2004.”
Woordvoerder Ad Vonk van de ANWB zegt in een reactie dat de onvrede van de ANWB over de APK echter al veel langer bekend is bij de partners uit de Stichting Overlegorgaan APK. “Onderhoud is natuurlijk belangrijk, maar de veiligheid is bij auto’s van die leeftijd echt niet in het geding. In het debat over dit onderwerp worden bedrijfszekerheid en veiligheid nogal eens door elkaar gehaald. Daarom lijkt ons veertig euro als prikkel om onderhoud te laten plegen aan de dure kant. Wij krijgen veel klachten over de APK. De keuring wordt de laatste jaren meer en meer als marketing tool ingezet, en dat lijkt ons niet de bedoeling.”
Naast de versoepeling van het APK-regime wil de ANWB dat de Tweede Kamer ervoor zorgt dat nu eindelijk ook de Europese Richtlijn uit 1996 wordt opgepakt. Daarin staat volgens de ANWB dat eind 1998 een rapportage moest worden ingediend over de effectiviteit van het keuringssysteem. Volgens een beleidsmedewerker van het Ministerie van V&W is dat echter niet het geval; de Europese Commissie zou per die datum een rapport moeten indienen over de ‘tenuitvoerlegging van de richtlijn’. Dat is ook de formulering die de Europese Commissie hanteert op internet. Een ander argument van de ANWB, nl. dat de RDW nog steeds het verplichte percentage van 3% herkeuringen niet haalt, is ook niet geldig meer. Als men zich baseert op het rapport van Berenschot is dat juist, maar de RDW claimt dat cijfer het laatste halfjaar wel te halen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.