Gerechtshof stelt Stichting BPM Claim in gelijk (Update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tijdens de cassatie is bepaald dat voor het berekenen van de verschuldigde bpm op importauto’s uitgegaan moet worden van de inkoopprijs van de gebruikte auto’s, en dat hiervoor verschillende taxatiesystemen mogen worden gebruikt. Volgens Stichting BPM Claim Nederland worden de waardebepalingen van Xray echter niet geaccepteerd door de Belastingdienst. Die hanteert alleen het systeem van Autotelex.

Het Gerechtshof heeft nu bepaald dat aannemelijk is gemaakt dat Xray de inkoopwaarde van de auto berekent en dus door de douane geaccepteerd moet worden als calculatiesysteem. Bovendien is volgens het Hof onvoldoende aannemelijk gemaakt dat de berekening van Autotelex de inkoopwaarde van de auto hanteert. De berekeningen zijn gebaseerd op de verkoopwaarde van de auto, die hoger ligt. Hierdoor valt de rest-bpm te hoog uit.

Cassatie
De Belastingdienst kan in cassatie gaan tegen de uitspraak. Dit is volgens Tom Corduwener, directeur van Xray, erg waarschijnlijk. “De Belastingdienst heeft in deze zaak alles gedaan om tijd te rekken. Dat het Hof zou bepalen dat de fiscus Xray moet accepteren als calculatiesysteem hadden we verwacht. Maar wat we niet hadden verwacht en wat nieuw is in de uitspraak, is dat de waardebepalingen van Autotelex niet mogen worden gehanteerd omdat ze zijn gebaseerd op verkoopprijzen. Dat kan een grond zijn voor de Belastingdienst om in cassatie te gaan.”

Autotelex 
Autotelex laat in een reactie weten dat zij de voorkeur van de Belastingdienst geniet simpelweg omdat zij “voldoet aan de door de Belastingdienst gestelde criteria, namelijk marktconforme handelswaarden die door de hele branche ondersteund worden.”

“Ook moet men niet uit het oog verliezen dat maar liefst drie kwart van de aangiften gewoon volgens de afschrijvingstabel van de Belastingdienst (de gemiddelde afschrijving van een voertuig in Nederland, red) zelf plaatsvinden. Daar komt dus helemaal geen taxatie aan te pas”, aldus Autotelex in een reactie. “Dit aantal is zelfs nog verder teruggelopen tot ca 85% na de laatste aanpassing van de Belastingdienst door met een lagere Historische Nieuwprijs van 88% -500 euro te gaan werken.”

Belastingdienst
Volgens een woordvoerder van het Ministerie van Financiën wordt momenteel gekeken of de Belastingdienst inderdaad in cassatie zal gaan. “Tot daar een beslissing over genomen is, hanteren wij ons huidige beleid waarbij de bpm wordt bepaald over de inkkoopprijs die Autotelex berekent.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Gerechtshof stelt Stichting BPM Claim in gelijk (Update) | Automotive Online

Gerechtshof stelt Stichting BPM Claim in gelijk (Update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tijdens de cassatie is bepaald dat voor het berekenen van de verschuldigde bpm op importauto’s uitgegaan moet worden van de inkoopprijs van de gebruikte auto’s, en dat hiervoor verschillende taxatiesystemen mogen worden gebruikt. Volgens Stichting BPM Claim Nederland worden de waardebepalingen van Xray echter niet geaccepteerd door de Belastingdienst. Die hanteert alleen het systeem van Autotelex.

Het Gerechtshof heeft nu bepaald dat aannemelijk is gemaakt dat Xray de inkoopwaarde van de auto berekent en dus door de douane geaccepteerd moet worden als calculatiesysteem. Bovendien is volgens het Hof onvoldoende aannemelijk gemaakt dat de berekening van Autotelex de inkoopwaarde van de auto hanteert. De berekeningen zijn gebaseerd op de verkoopwaarde van de auto, die hoger ligt. Hierdoor valt de rest-bpm te hoog uit.

Cassatie
De Belastingdienst kan in cassatie gaan tegen de uitspraak. Dit is volgens Tom Corduwener, directeur van Xray, erg waarschijnlijk. “De Belastingdienst heeft in deze zaak alles gedaan om tijd te rekken. Dat het Hof zou bepalen dat de fiscus Xray moet accepteren als calculatiesysteem hadden we verwacht. Maar wat we niet hadden verwacht en wat nieuw is in de uitspraak, is dat de waardebepalingen van Autotelex niet mogen worden gehanteerd omdat ze zijn gebaseerd op verkoopprijzen. Dat kan een grond zijn voor de Belastingdienst om in cassatie te gaan.”

Autotelex 
Autotelex laat in een reactie weten dat zij de voorkeur van de Belastingdienst geniet simpelweg omdat zij “voldoet aan de door de Belastingdienst gestelde criteria, namelijk marktconforme handelswaarden die door de hele branche ondersteund worden.”

“Ook moet men niet uit het oog verliezen dat maar liefst drie kwart van de aangiften gewoon volgens de afschrijvingstabel van de Belastingdienst (de gemiddelde afschrijving van een voertuig in Nederland, red) zelf plaatsvinden. Daar komt dus helemaal geen taxatie aan te pas”, aldus Autotelex in een reactie. “Dit aantal is zelfs nog verder teruggelopen tot ca 85% na de laatste aanpassing van de Belastingdienst door met een lagere Historische Nieuwprijs van 88% -500 euro te gaan werken.”

Belastingdienst
Volgens een woordvoerder van het Ministerie van Financiën wordt momenteel gekeken of de Belastingdienst inderdaad in cassatie zal gaan. “Tot daar een beslissing over genomen is, hanteren wij ons huidige beleid waarbij de bpm wordt bepaald over de inkkoopprijs die Autotelex berekent.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.