Cardoen pesten
De eerste actie, begin dit jaar, werd met matig succes (70 van de 150 auto’s verkocht) afgesloten, maar ditmaal blikt Karel Cardoen tevreden terug: “We hebben minder kosten gemaakt door de auto’s niet fysiek bij de supermarkten te zetten. Verder is onze brochure meegegaan met de Colruyt-flyers naar 1,25 miljoen huishoudens. Uiteindelijk hebben we 182 auto’s verkocht. Er waren er driehonderd voorzien.”
De Colruyt-actie was bedoeld als proef en Cardoen en de supermarkt hebben besloten door te gaan: “We gaan op projectbasis drie tot vijf keer per jaar zo’n actie houden. Gebleken is dat Colruyt en wij hetzelfde principe hanteren: lage distributiekosten zonder op de kwaliteit in te boeten.” De Colruyt-actie stuit in de Belgische automotive-wereld op veel weerstand, iets wat Cardoen aan den lijve ondervindt: “Twee importeurs hebben zelfs ieder een auto van hun eigen merk gekocht, met een deurwaarder erbij die elk woord, elke beweging vastlegde. Nu proberen ze ons op allerlei pietluttige dingen voor de rechter te brengen.” Als voorbeeld noemt Cardoen de bestelbonnen: “In België moet daar de kleurcode op vermeld staan. Wij hebben dat niet gedaan; ‘groen-metallic’ zegt de klant veel meer dan ‘XR0661’ of zo. Maar daar proberen ze ons nou op te pakken. Het kan ons niet tegenhouden, maar het kost ons wel geld en energie.”