Europese Commissie: scheiding verkoop-onderhoud

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de ontwerpversie van het rapport waar Automotive de hand op wist te leggen (de definitieve versie moet 31 december klaar zijn) evalueert het directoraat-generaal voor Mededinging – dat geleid wordt door Eurocommissaris Mario Monti – de werking van 1475/95, de Verordening die het wettelijk kader aangeeft van de autodistributie in Europa en die in 1995 van kracht werd. In die verordening staat onder meer dat fabrikanten/importeurs hun dealers moeten verplichten ook te zorgen voor reparatie en onderhoud van auto’s. In verband met recall acties, garantie (inspectie voor aflevering) en veiligheid van de consument zou het noodzakelijk zijn een merkgebonden onderhouds- en reparatienetwerk in stand te houden, vond men indertijd. Monti is nu een andere mening toegedaan: garantie- en recall-activiteiten kunnen ook – tegen een vergoeding van de fabrikant – door onafhankelijke onderhouds- en reparatiebedrijven worden uitgevoerd.
Als Europa besluit om in 2002 inderdaad verkoop en onderhoud te ontkoppelen, dan maakt dat het makkelijker voor derden om nieuwe auto’s te gaan verkopen. Of dat werkelijk zal gebeuren is echter afhankelijk van de strategie waarvoor autofabrikanten kiezen en van de juridische speelruimte die de verwachte nieuwe verordening voor autodistributie hen biedt.
Zie voor een uitgebreid verslag Automotive 15, die 17 augustus verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Europese Commissie: scheiding verkoop-onderhoud | Automotive Online

Europese Commissie: scheiding verkoop-onderhoud

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de ontwerpversie van het rapport waar Automotive de hand op wist te leggen (de definitieve versie moet 31 december klaar zijn) evalueert het directoraat-generaal voor Mededinging – dat geleid wordt door Eurocommissaris Mario Monti – de werking van 1475/95, de Verordening die het wettelijk kader aangeeft van de autodistributie in Europa en die in 1995 van kracht werd. In die verordening staat onder meer dat fabrikanten/importeurs hun dealers moeten verplichten ook te zorgen voor reparatie en onderhoud van auto’s. In verband met recall acties, garantie (inspectie voor aflevering) en veiligheid van de consument zou het noodzakelijk zijn een merkgebonden onderhouds- en reparatienetwerk in stand te houden, vond men indertijd. Monti is nu een andere mening toegedaan: garantie- en recall-activiteiten kunnen ook – tegen een vergoeding van de fabrikant – door onafhankelijke onderhouds- en reparatiebedrijven worden uitgevoerd.
Als Europa besluit om in 2002 inderdaad verkoop en onderhoud te ontkoppelen, dan maakt dat het makkelijker voor derden om nieuwe auto’s te gaan verkopen. Of dat werkelijk zal gebeuren is echter afhankelijk van de strategie waarvoor autofabrikanten kiezen en van de juridische speelruimte die de verwachte nieuwe verordening voor autodistributie hen biedt.
Zie voor een uitgebreid verslag Automotive 15, die 17 augustus verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.