Automotive enquête: Minderheid dealers ziet toekomst voor importeur

De enquête is gemaakt voor de Dealerholding Top 60.

De uiteindelijke impact van de coronacrisis lijkt voor autobedrijven mee te vallen. Mede dankzij de NOW blijft veruit het grootste deel van de dealerbedrijven in de zwarte cijfers.

Dat blijkt uit de grote Dealerholding Enquête die Automotive in samenwerking met Van Ree Accountants uitvoerde. Aan de Enquête werkten 42 dealerdirecteuren mee. In de enquete wordt de dealers ook gevraagd naar de toekomst van importeurs. Hierbij is zo’n 40 procent het eens met de stelling dat grote dealerholdings en samenwerkingsverbanden de importeurs gaan vervangen; slechts een minderheid van 15 procent is het hiermee oneens.

Highlights:

• Voor veel bedrijven is de NOW niet nodig om uit de rode cijfers te blijven, maar vooral ter compensatie voor weggevallen winst;
• Praktisch niemand vreest voor de continuïteit van zijn bedrijf;
• De meeste ondervraagden stellen dat occasions belangrijker gaan worden dan de nieuwverkoop;
• Het dealernetwerk halveert naar verwachting in omvang;
• Ruim de helft van de dealers verwacht dealerbedrijven over te gaan nemen;
• De toekomst van importeurs is ook onzeker, aldus een groot deel van de ondervraagden. Zij denken dat importeurs wel eens vervangen kunnen gaan worden door samenwerkende dealers;
• De meeste respondenten stellen dat er forse investeringen in aftersales en mobiliteitsproducten
(zoals lease) nodig zijn om winstgevend te blijven.

Download hier de Enquête en kijk de livestream terug met met Johan Berkouwer van Van Ree Accountants over de resultaten:

Automotive enquête: Minderheid dealers ziet toekomst voor importeur | Automotive Online

Automotive enquête: Minderheid dealers ziet toekomst voor importeur

De enquête is gemaakt voor de Dealerholding Top 60.

De uiteindelijke impact van de coronacrisis lijkt voor autobedrijven mee te vallen. Mede dankzij de NOW blijft veruit het grootste deel van de dealerbedrijven in de zwarte cijfers.

Dat blijkt uit de grote Dealerholding Enquête die Automotive in samenwerking met Van Ree Accountants uitvoerde. Aan de Enquête werkten 42 dealerdirecteuren mee. In de enquete wordt de dealers ook gevraagd naar de toekomst van importeurs. Hierbij is zo’n 40 procent het eens met de stelling dat grote dealerholdings en samenwerkingsverbanden de importeurs gaan vervangen; slechts een minderheid van 15 procent is het hiermee oneens.

Highlights:

• Voor veel bedrijven is de NOW niet nodig om uit de rode cijfers te blijven, maar vooral ter compensatie voor weggevallen winst;
• Praktisch niemand vreest voor de continuïteit van zijn bedrijf;
• De meeste ondervraagden stellen dat occasions belangrijker gaan worden dan de nieuwverkoop;
• Het dealernetwerk halveert naar verwachting in omvang;
• Ruim de helft van de dealers verwacht dealerbedrijven over te gaan nemen;
• De toekomst van importeurs is ook onzeker, aldus een groot deel van de ondervraagden. Zij denken dat importeurs wel eens vervangen kunnen gaan worden door samenwerkende dealers;
• De meeste respondenten stellen dat er forse investeringen in aftersales en mobiliteitsproducten
(zoals lease) nodig zijn om winstgevend te blijven.

Download hier de Enquête en kijk de livestream terug met met Johan Berkouwer van Van Ree Accountants over de resultaten: