Duitse automarkt komt tot stilstand na afbouw EV-subsidies

Registraties • Het aantal geregistreerde EV’s daalde met 29 procent.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

De aanhoudende groei van de autoregistraties in Duitsland is in september abrupt tot een einde gekomen. Het Kraftfahrt-Bundesamt KBA noteerde 224.502 nieuwe personenauto’s, dat is 0,1 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Het aantal nieuwe zakelijke kentekens was nog wel 5 procent hoger, maar bij auto’s voor particulieren was al sprake van een daling met 10 procent. Dit meldt het VDIK, de Duitse belangenvereniging van autofabrikanten.

Elektrische auto’s laten vergeleken met september 2022 een daling met 29 procent zien. In totaal werden er afgelopen maand in Duitsland 31.714 EV’s op kenteken gezet. Het marktaandeel kwam daarmee niet hoger uit dan 14 procent. Bij PHEV’s kwam de daling uit op 46 procent naar 15.383 auto’s. In Duitsland is het per 1 september niet meer mogelijk om een nieuwe aanvraag voor een milieusubsidie op EV’s in te dienen en dat heeft zijn invloed op de registraties. Volgens de Acea-cijfers groeide de Duitse markt in augustus gewoon mee met de rest van de EU.

Over de eerste negen maanden van 2023 staat de Duitse automarkt met 2,14 miljoen nieuwe auto’s nog wel op een plus van 14,5 procent. “De markt leeft vooral van het naleveren van bestellingen. Daarom baart het aanhoudend dalende aantal nieuwe orders grote zorgen”, aldus voorzitter Reinhard Zirpel van het VDIK.

In Nederland zette de groei van het aantal registraties wel door. Afgelopen maand ging het om +16 procent. 

Duitse automarkt komt tot stilstand na afbouw EV-subsidies | Automotive Online

Duitse automarkt komt tot stilstand na afbouw EV-subsidies

Registraties • Het aantal geregistreerde EV’s daalde met 29 procent.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

De aanhoudende groei van de autoregistraties in Duitsland is in september abrupt tot een einde gekomen. Het Kraftfahrt-Bundesamt KBA noteerde 224.502 nieuwe personenauto’s, dat is 0,1 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Het aantal nieuwe zakelijke kentekens was nog wel 5 procent hoger, maar bij auto’s voor particulieren was al sprake van een daling met 10 procent. Dit meldt het VDIK, de Duitse belangenvereniging van autofabrikanten.

Elektrische auto’s laten vergeleken met september 2022 een daling met 29 procent zien. In totaal werden er afgelopen maand in Duitsland 31.714 EV’s op kenteken gezet. Het marktaandeel kwam daarmee niet hoger uit dan 14 procent. Bij PHEV’s kwam de daling uit op 46 procent naar 15.383 auto’s. In Duitsland is het per 1 september niet meer mogelijk om een nieuwe aanvraag voor een milieusubsidie op EV’s in te dienen en dat heeft zijn invloed op de registraties. Volgens de Acea-cijfers groeide de Duitse markt in augustus gewoon mee met de rest van de EU.

Over de eerste negen maanden van 2023 staat de Duitse automarkt met 2,14 miljoen nieuwe auto’s nog wel op een plus van 14,5 procent. “De markt leeft vooral van het naleveren van bestellingen. Daarom baart het aanhoudend dalende aantal nieuwe orders grote zorgen”, aldus voorzitter Reinhard Zirpel van het VDIK.

In Nederland zette de groei van het aantal registraties wel door. Afgelopen maand ging het om +16 procent.