‘Blue Solutions bouwt gigafabriek in Frankrijk voor productie solid-state batterijen’

Batterij • De nieuwe fabriek van 2 miljard euro zal solid-state batterijen produceren met een oplaadtijd van slechts 20 minuten en een bereik van 1.000 kilometer.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Franse bedrijf Blue Solutions heeft plannen aangekondigd om een gigafabriek te bouwen in het oosten van Frankrijk, met een investering van ongeveer 2 miljard euro. De fabriek zal zich richten op de productie van een nieuwe solid-state batterij met een oplaadtijd van slechts 20 minuten. Dat zegt ceo Richard Bouveret tegen persbureau Reuters.

Blue Solutions, een dochteronderneming van het Franse conglomeraat Bollore, produceert al solid-state batterijen voor elektrische bussen van Daimler. De nieuwe kleinere batterij voor auto’s heeft volgens tests een energiedichtheid die 30-40 procent hoger ligt dan de beste lithium-ion cellen en biedt een rijbereik van 1.000 kilometer.

Productiestart

De geplande gigafabriek van Blue Solutions zal in 2030 beginnen met de productie en zal zich bevinden in het oosten van Frankrijk, dicht bij zowel Franse als Duitse autofabrikanten. In tegenstelling tot typische uitgestrekte batterijfabrieken, zal deze fabriek bestaan uit modulaire torens met een kleinere voetafdruk en een capaciteit van 25 gigawattuur (GWh). Ter illustratie: 1 gigawatt kan ongeveer 1 miljoen huishoudens van stroom voorzien.

Vorig jaar ondertekende Blue Solutions een samenwerking met BMW voor de productie van batterijen. Het bedrijf is op zoekt voor het einde van dit jaar ten minste nog één autofabrikant waarvoor het batterijen kan leveren.

Batterijproductie

Niet alleen Blue Solutions plant de bouw van een batterijfabriek in Europa. Eind vorig jaar werd de eerste batterijfabriek in het Noord-Franse Billy-Berclau geopend, het resultaat van een samenwerking tussen Stellantis en Mercedes-Benz, dat samen met Total Energies aandeelhouder is van de Automotive Cells Company (ACC) die de fabriek heeft gebouwd. In 2030 moeten er drie van deze fabrieken staan. Ook de Chinese batterijfabrikant Svolt kondigt de bouw van een batterijassemblagefabriek in Duitsland aan die in 2025 operationeel moet zijn. Een andere Chinese reus, Catl, werpt zich in de strijd. Deze batterijfabrikant gaat naar eigen zeggen de grootste batterijfabriek van Europa bouwen in de Hongarije.

De wereldwijde batterijproductie maakt een ongekende groei door. Goed nieuws want batterijen worden steeds goedkoper. Maar er speelt meer: een ware geopolitieke machtsstrijd is losgebarsten. Europa en Verenigde Staten smijten met geld om China te achterhalen. Een helse klus, zo blijkt. Lees hier een analyse over de batterijmarkt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Blue Solutions bouwt gigafabriek in Frankrijk voor productie solid-state batterijen’ | Automotive Online

‘Blue Solutions bouwt gigafabriek in Frankrijk voor productie solid-state batterijen’

Batterij • De nieuwe fabriek van 2 miljard euro zal solid-state batterijen produceren met een oplaadtijd van slechts 20 minuten en een bereik van 1.000 kilometer.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Franse bedrijf Blue Solutions heeft plannen aangekondigd om een gigafabriek te bouwen in het oosten van Frankrijk, met een investering van ongeveer 2 miljard euro. De fabriek zal zich richten op de productie van een nieuwe solid-state batterij met een oplaadtijd van slechts 20 minuten. Dat zegt ceo Richard Bouveret tegen persbureau Reuters.

Blue Solutions, een dochteronderneming van het Franse conglomeraat Bollore, produceert al solid-state batterijen voor elektrische bussen van Daimler. De nieuwe kleinere batterij voor auto’s heeft volgens tests een energiedichtheid die 30-40 procent hoger ligt dan de beste lithium-ion cellen en biedt een rijbereik van 1.000 kilometer.

Productiestart

De geplande gigafabriek van Blue Solutions zal in 2030 beginnen met de productie en zal zich bevinden in het oosten van Frankrijk, dicht bij zowel Franse als Duitse autofabrikanten. In tegenstelling tot typische uitgestrekte batterijfabrieken, zal deze fabriek bestaan uit modulaire torens met een kleinere voetafdruk en een capaciteit van 25 gigawattuur (GWh). Ter illustratie: 1 gigawatt kan ongeveer 1 miljoen huishoudens van stroom voorzien.

Vorig jaar ondertekende Blue Solutions een samenwerking met BMW voor de productie van batterijen. Het bedrijf is op zoekt voor het einde van dit jaar ten minste nog één autofabrikant waarvoor het batterijen kan leveren.

Batterijproductie

Niet alleen Blue Solutions plant de bouw van een batterijfabriek in Europa. Eind vorig jaar werd de eerste batterijfabriek in het Noord-Franse Billy-Berclau geopend, het resultaat van een samenwerking tussen Stellantis en Mercedes-Benz, dat samen met Total Energies aandeelhouder is van de Automotive Cells Company (ACC) die de fabriek heeft gebouwd. In 2030 moeten er drie van deze fabrieken staan. Ook de Chinese batterijfabrikant Svolt kondigt de bouw van een batterijassemblagefabriek in Duitsland aan die in 2025 operationeel moet zijn. Een andere Chinese reus, Catl, werpt zich in de strijd. Deze batterijfabrikant gaat naar eigen zeggen de grootste batterijfabriek van Europa bouwen in de Hongarije.

De wereldwijde batterijproductie maakt een ongekende groei door. Goed nieuws want batterijen worden steeds goedkoper. Maar er speelt meer: een ware geopolitieke machtsstrijd is losgebarsten. Europa en Verenigde Staten smijten met geld om China te achterhalen. Een helse klus, zo blijkt. Lees hier een analyse over de batterijmarkt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.