Europa verhoogt importheffing voor Chinese EV’s, Duitsland en Hongarije kritisch

Importheffingen • SAIC krijgt te maken met de hoogste importheffing.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie heeft de Chinese regering vandaag (woensdag 12 juni) laten weten dat er vanaf volgende maand extra importtarieven van maximaal 38,1 procent op hun elektrische auto’s komen. Dat tarief komt bovenop het huidige tarief van 10 procent, zo meldt het ANP naar aanleiding van berichtgeving van de Europese Commissie. De stijging zal aanleiding geven tot heffingen van meer dan 2 miljard euro per jaar en een mogelijke handelsoorlog met China.

Volgens Brussel bedrijft China oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er vanaf 4 juli extra heffingen tussen de 17,4 en 38,1 procent op Chinese automerken. Voor BYD gaat een extra heffing van 17,4 procent gelden. Voor Geely is dat 20 procent en voor SAIC 38,1 procent. Brussel wil nog met Peking in gesprek om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. Als dat niets oplevert, zullen de extra heffingen er vanaf 4 juli komen.

“De voorlopige bevindingen van het EU-onderzoek wijzen erop dat de waardeketen van elektrische voertuigen zwaar profiteert van oneerlijke subsidies in China, en dat de instroom van gesubsidieerde Chinese importen tegen kunstmatig lage prijzen daarom een dreiging vormt van duidelijk voorzienbaar en direct nadeel voor de EU-industrie”, aldus de Europese Commissie in een verklaring.

Volgens het plan zal de EU vijf niveaus van tarieven toepassen. Fabrikanten van elektrische voertuigen die hebben meegewerkt met de Brusselse onderzoekers – waaronder degenen die Tesla’s in China maken – zullen een tarief van 21 procent krijgen. Degenen die niet hebben meegewerkt worden getroffen met het hoogste tarief van 38,1 procent. Op dit moment ligt het importtarief op Chinese auto’s nog op 10 procent.

Verenigde Staten & Canada

Vorige maand kondigde de Amerikaanse president Joe Biden aan dat het tarief voor de invoer van elektrische auto’s uit China dit jaar stijgt van 25 procent naar 100 procent. Biden zei dat Beijing “vals speelt” in plaats van concurreert op handelsgebied.

China waarschuwde voor tegenmaatregelen. De Chinezen overwegen een importheffing van mogelijk 25 procent in te voeren voor auto’s uit de Europese Unie en de Verenigde Staten. Vorige maand werd ook bekend dat Canada overweegt de importheffingen op Chinese elektrische auto’s te verhogen, in navolging van de forse verhogingen door de VS. Nu bedraagt die importheffing ongeveer 6 procent.

Kritisch

Lang niet alle Europese autofabrikanten zijn het eens met extra handelsbarrières. Dat komt ook doordat diverse grote fabrikanten, zoals Volvo en Mercedes-Benz, gedeeltelijk of geheel in Chinese handen zijn. Auto’s als Polestar en de Dacia Spring worden in China gebouwd. Op hun beurt verkopen Europese merken ook veel auto’s in China. Als de EU het tarief verhoogt, zal China daar zeker op reageren en verliezen Europese fabrikanten als BMW veel omzet.

Hongarije is kritisch op het “brute” besluit van de Europese Commissie om de importheffing op EV’s uit China te verhogen, zo staat in een verklaring van het Hongaarse ministerie van Economische Zaken. “In plaats van strafheffingen zou de EU de Europese industrie voor elektrische auto’s moeten steunen”, schrijft het ministerie.

Ook Duitsland heeft zich kritisch uitgelaten. Volgens de Duitse transportminister Volker Wissing moeten Europese auto’s juist goedkoper worden door meer concurrentie, open markten en veel betere bedrijfsomstandigheden in de EU, niet door handelsoorlogen en het afschermen van markten.

AM-Columnist Arjen de Jong betoogt dat de EC de importtarieven moet verhogen. De extra inkomsten zouden, zo stelt De Jong, geïnvesteerd moeten worden in automotive-gerelateerde R&D-activiteiten.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Europa verhoogt importheffing voor Chinese EV’s, Duitsland en Hongarije kritisch | Automotive Online

Europa verhoogt importheffing voor Chinese EV’s, Duitsland en Hongarije kritisch

Importheffingen • SAIC krijgt te maken met de hoogste importheffing.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie heeft de Chinese regering vandaag (woensdag 12 juni) laten weten dat er vanaf volgende maand extra importtarieven van maximaal 38,1 procent op hun elektrische auto’s komen. Dat tarief komt bovenop het huidige tarief van 10 procent, zo meldt het ANP naar aanleiding van berichtgeving van de Europese Commissie. De stijging zal aanleiding geven tot heffingen van meer dan 2 miljard euro per jaar en een mogelijke handelsoorlog met China.

Volgens Brussel bedrijft China oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er vanaf 4 juli extra heffingen tussen de 17,4 en 38,1 procent op Chinese automerken. Voor BYD gaat een extra heffing van 17,4 procent gelden. Voor Geely is dat 20 procent en voor SAIC 38,1 procent. Brussel wil nog met Peking in gesprek om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. Als dat niets oplevert, zullen de extra heffingen er vanaf 4 juli komen.

“De voorlopige bevindingen van het EU-onderzoek wijzen erop dat de waardeketen van elektrische voertuigen zwaar profiteert van oneerlijke subsidies in China, en dat de instroom van gesubsidieerde Chinese importen tegen kunstmatig lage prijzen daarom een dreiging vormt van duidelijk voorzienbaar en direct nadeel voor de EU-industrie”, aldus de Europese Commissie in een verklaring.

Volgens het plan zal de EU vijf niveaus van tarieven toepassen. Fabrikanten van elektrische voertuigen die hebben meegewerkt met de Brusselse onderzoekers – waaronder degenen die Tesla’s in China maken – zullen een tarief van 21 procent krijgen. Degenen die niet hebben meegewerkt worden getroffen met het hoogste tarief van 38,1 procent. Op dit moment ligt het importtarief op Chinese auto’s nog op 10 procent.

Verenigde Staten & Canada

Vorige maand kondigde de Amerikaanse president Joe Biden aan dat het tarief voor de invoer van elektrische auto’s uit China dit jaar stijgt van 25 procent naar 100 procent. Biden zei dat Beijing “vals speelt” in plaats van concurreert op handelsgebied.

China waarschuwde voor tegenmaatregelen. De Chinezen overwegen een importheffing van mogelijk 25 procent in te voeren voor auto’s uit de Europese Unie en de Verenigde Staten. Vorige maand werd ook bekend dat Canada overweegt de importheffingen op Chinese elektrische auto’s te verhogen, in navolging van de forse verhogingen door de VS. Nu bedraagt die importheffing ongeveer 6 procent.

Kritisch

Lang niet alle Europese autofabrikanten zijn het eens met extra handelsbarrières. Dat komt ook doordat diverse grote fabrikanten, zoals Volvo en Mercedes-Benz, gedeeltelijk of geheel in Chinese handen zijn. Auto’s als Polestar en de Dacia Spring worden in China gebouwd. Op hun beurt verkopen Europese merken ook veel auto’s in China. Als de EU het tarief verhoogt, zal China daar zeker op reageren en verliezen Europese fabrikanten als BMW veel omzet.

Hongarije is kritisch op het “brute” besluit van de Europese Commissie om de importheffing op EV’s uit China te verhogen, zo staat in een verklaring van het Hongaarse ministerie van Economische Zaken. “In plaats van strafheffingen zou de EU de Europese industrie voor elektrische auto’s moeten steunen”, schrijft het ministerie.

Ook Duitsland heeft zich kritisch uitgelaten. Volgens de Duitse transportminister Volker Wissing moeten Europese auto’s juist goedkoper worden door meer concurrentie, open markten en veel betere bedrijfsomstandigheden in de EU, niet door handelsoorlogen en het afschermen van markten.

AM-Columnist Arjen de Jong betoogt dat de EC de importtarieven moet verhogen. De extra inkomsten zouden, zo stelt De Jong, geïnvesteerd moeten worden in automotive-gerelateerde R&D-activiteiten.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.