Duitse KvK: handelsbelemmeringen gaan Europese auto-industrie niet helpen

Handelsoorlog • Volgens de Duitse KvK kan de Europese Unie beter investeren in het verbeteren van de eigen concurrentiekracht dan het opleggen van sancties.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Importheffingen op Chinese auto’s gaan de auto-industrie in Europa niet beschermen, zo meldt perbureau Bloomberg. Volgens de Duitse Kamer van Koophandel in China kunnen tegenmaatregelen van China fabrikanten als VW, Mercedes en BMW, die sterk afhankelijk zijn van de Chinese markt, juist schaden.

“De nu door de EU voorgestelde tarieven zullen de concurrentiepositie van de auto-industrie niet verbeteren”, stelt Maximilian Butek, uitvoerend directeur van de Duitse Kamer van Koophandel in Oost-China. “Je kunt de auto-industrie niet alleen binnen de Europese Unie beschermen als ze over de hele wereld actief is.”

Volgens Bloomberg meldt de Duitse KvK dat de Europese Unie beter kan investeren in het verbeteren van de eigen concurrentiekracht dan het opleggen van sancties. De KvK sluit daarmee aan bij eerdere oproepen, onder andere door bondskanselier Scholz en transportminister Volker Wissing, om niet door te gaan met de plannen voor importheffingen.

Importheffing van 48,1 procent

De oproep van de Duitse KvK komt nadat de EU vorige week besloot extra importtarieven van maximaal 38,1 procent te heffen op elektrische auto’s uit China. Dat tarief komt bovenop het huidige tarief van 10 procent. Die extra heffing heeft overigens niet alleen effect op fabrikanten als BYD, Geely en SAIC, maar ook op Europese fabrikanten waaronder BMW en Dacia die in China auto’s produceren voor de export naar Europa.

Mini, dat in eigendom is van BMW, zou zelfs te maken krijgen met de hoogste importtarieven.

In Nederland is er bijval voor de maatregelen. Zo staat Bovag-voorzitter Han ten Broeke achter het besluit van de Europese Commissie om extra importheffingen op te leggen aan fabrikanten van Chinese EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Duitse KvK: handelsbelemmeringen gaan Europese auto-industrie niet helpen | Automotive Online

Duitse KvK: handelsbelemmeringen gaan Europese auto-industrie niet helpen

Handelsoorlog • Volgens de Duitse KvK kan de Europese Unie beter investeren in het verbeteren van de eigen concurrentiekracht dan het opleggen van sancties.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Importheffingen op Chinese auto’s gaan de auto-industrie in Europa niet beschermen, zo meldt perbureau Bloomberg. Volgens de Duitse Kamer van Koophandel in China kunnen tegenmaatregelen van China fabrikanten als VW, Mercedes en BMW, die sterk afhankelijk zijn van de Chinese markt, juist schaden.

“De nu door de EU voorgestelde tarieven zullen de concurrentiepositie van de auto-industrie niet verbeteren”, stelt Maximilian Butek, uitvoerend directeur van de Duitse Kamer van Koophandel in Oost-China. “Je kunt de auto-industrie niet alleen binnen de Europese Unie beschermen als ze over de hele wereld actief is.”

Volgens Bloomberg meldt de Duitse KvK dat de Europese Unie beter kan investeren in het verbeteren van de eigen concurrentiekracht dan het opleggen van sancties. De KvK sluit daarmee aan bij eerdere oproepen, onder andere door bondskanselier Scholz en transportminister Volker Wissing, om niet door te gaan met de plannen voor importheffingen.

Importheffing van 48,1 procent

De oproep van de Duitse KvK komt nadat de EU vorige week besloot extra importtarieven van maximaal 38,1 procent te heffen op elektrische auto’s uit China. Dat tarief komt bovenop het huidige tarief van 10 procent. Die extra heffing heeft overigens niet alleen effect op fabrikanten als BYD, Geely en SAIC, maar ook op Europese fabrikanten waaronder BMW en Dacia die in China auto’s produceren voor de export naar Europa.

Mini, dat in eigendom is van BMW, zou zelfs te maken krijgen met de hoogste importtarieven.

In Nederland is er bijval voor de maatregelen. Zo staat Bovag-voorzitter Han ten Broeke achter het besluit van de Europese Commissie om extra importheffingen op te leggen aan fabrikanten van Chinese EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.