‘Elektrische Mini’s uit China krijgen te maken met hoogste tarief voor importheffing’

Mini • BMW laat de nieuwe Mini’s Cooper en Aceman in China bouwen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De Mini Electric. (Foto: Shutterstock)

De in China gebouwde nieuwe elektrische Mini’s van BMW krijgen mogelijk te maken met het hoogste tarief voor importheffing van 38.1 procent, zo meldt Reuters op basis van anonieme bronnen.

De Europese Commissie (EC) kondigde vorige week aan om begin juli extra heffingen in te voeren voor Chinese fabrikanten. Volgens Brussel bedrijft het Aziatische land oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er extra heffingen die variëren van zo’n 17 tot ruim 38 procent. 

BMW bouwt in samenwerking met Great Wall Motors in China de Cooper full-electric hatchback en de Aceman electric-crossover. De productie begon vorig jaar, kort nadat de Europese Commissie zijn onderzoek lanceerde naar ‘oneerlijke’ subsidieverstrekking in China. Omdat de productie nog maar net was begonnen, kon de fabriek niet voldoen aan de gedetailleerde eisen die de Europese Commissie aan zijn onderzoek stelde, zo meldt de bron van Reuters. Het gevolg is volgens Reuters dat het hoogste tarief van ruim 38 procent nu ook voor BMW dreigt.

AM-columnist Arjen de Jong stelt dat de Europese Commissie er goed aan doet om hoge importheffingen op te leggen. 

BMW importeert de elektrische iX3 al jaren uit China en met de nieuwe Mini’s Cooper en Aceman laat het bedrijf nog twee nieuwkomers in China bouwen. Toch kunnen de tarieven op de nieuwe Mini EV’s in Europa van korte duur zijn. Vanaf 2026 breidt BMW de productie voor de Europese markten van de elektrische Cooper en Aceman uit naar de Engelse fabriek in Oxford. BMW investeerde hier recent zo’n 600 miljoen pond (750 miljoen dollar) in.

Zorgen

Eerder deze week herhaalde BMW-ceo Oliver Zipse de zorgen van andere Duitse autofabrikanten die vrezen voor een handelsoorlog tussen de EU en China. BMW heeft vooralsnog niet gereageerd. De Duitse bondskanselier Olaf Scholz hoopt dat de onderhandelingen met Beijing de dreigende strafheffingen van de Europese Commissie op Chinese elektrische auto’s kunnen voorkomen.

Van Mossel-topman Eric Berkhof en Bovag-voorzitter Han ten Broeke reageerden vorige week in AM op het nieuws.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Elektrische Mini’s uit China krijgen te maken met hoogste tarief voor importheffing’ | Automotive Online

‘Elektrische Mini’s uit China krijgen te maken met hoogste tarief voor importheffing’

Mini • BMW laat de nieuwe Mini’s Cooper en Aceman in China bouwen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De Mini Electric. (Foto: Shutterstock)

De in China gebouwde nieuwe elektrische Mini’s van BMW krijgen mogelijk te maken met het hoogste tarief voor importheffing van 38.1 procent, zo meldt Reuters op basis van anonieme bronnen.

De Europese Commissie (EC) kondigde vorige week aan om begin juli extra heffingen in te voeren voor Chinese fabrikanten. Volgens Brussel bedrijft het Aziatische land oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er extra heffingen die variëren van zo’n 17 tot ruim 38 procent. 

BMW bouwt in samenwerking met Great Wall Motors in China de Cooper full-electric hatchback en de Aceman electric-crossover. De productie begon vorig jaar, kort nadat de Europese Commissie zijn onderzoek lanceerde naar ‘oneerlijke’ subsidieverstrekking in China. Omdat de productie nog maar net was begonnen, kon de fabriek niet voldoen aan de gedetailleerde eisen die de Europese Commissie aan zijn onderzoek stelde, zo meldt de bron van Reuters. Het gevolg is volgens Reuters dat het hoogste tarief van ruim 38 procent nu ook voor BMW dreigt.

AM-columnist Arjen de Jong stelt dat de Europese Commissie er goed aan doet om hoge importheffingen op te leggen. 

BMW importeert de elektrische iX3 al jaren uit China en met de nieuwe Mini’s Cooper en Aceman laat het bedrijf nog twee nieuwkomers in China bouwen. Toch kunnen de tarieven op de nieuwe Mini EV’s in Europa van korte duur zijn. Vanaf 2026 breidt BMW de productie voor de Europese markten van de elektrische Cooper en Aceman uit naar de Engelse fabriek in Oxford. BMW investeerde hier recent zo’n 600 miljoen pond (750 miljoen dollar) in.

Zorgen

Eerder deze week herhaalde BMW-ceo Oliver Zipse de zorgen van andere Duitse autofabrikanten die vrezen voor een handelsoorlog tussen de EU en China. BMW heeft vooralsnog niet gereageerd. De Duitse bondskanselier Olaf Scholz hoopt dat de onderhandelingen met Beijing de dreigende strafheffingen van de Europese Commissie op Chinese elektrische auto’s kunnen voorkomen.

Van Mossel-topman Eric Berkhof en Bovag-voorzitter Han ten Broeke reageerden vorige week in AM op het nieuws.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.