BMW annuleert batterijdeal van 2 miljard euro met Northvolt

Batterij • BMW kiest voor Samsung SDI als nieuwe leverancier.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock).

BMW heeft een order ter waarde van twee miljard euro voor batterijcellen voor zijn elektrische voertuigen geannuleerd. De Zweedse batterijleverancier Northvolt zou deze cellen leveren vanuit zijn fabriek in Skellefteå, Noord-Zweden.

Volgens BMW is gezamenlijk besloten de focus van Northvolt te verleggen naar de ontwikkeling van volgende generatie batterijcellen. Dat melden verschillende Duitse media.

De annulering is grotendeels te wijten aan vertragingen bij Northvolt. Duitse media, waaronder Manager Magazin, meldden dat Northvolt twee jaar achterloopt op schema en te veel afkeuringen produceert. BMW had deze cellen nodig voor de vijfde generatie batterijen in modellen zoals de iX en i4.

Samsung

Ter vervanging heeft BMW nu de Koreaanse leverancier Samsung SDI aangesteld om in de leveringsbehoefte te voorzien. Desondanks blijft BMW Northvolt ondersteunen en zal het bedrijf volgende generatie batterijcellen van Northvolt gebruiken in zijn Neue Klasse elektrische voertuigen, mits de problemen zijn opgelost.

Northvolt reageerde niet onmiddellijk op het verzoek om commentaar. Ze zijn momenteel bezig met het herzien van hun plannen voor een nieuwe fabriek in Borlange, centraal Zweden. De batterijen voor BMW’s Neue Klasse EV’s zullen in de toekomst geproduceerd worden in een Northvolt-fabriek in Heide, Noord-Duitsland. De Europese Commissie keurde onlangs de Duitse staatssteun voor de batterijfabriek goed.

Northvolt is in 2017 opgericht door twee voormalige managers van Tesla. Het bedrijf heeft  vier batterijenfabrieken in aanbouw of in ontwikkeling. Het bedrijf werkt samen met diverse grote Europese autofabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

BMW annuleert batterijdeal van 2 miljard euro met Northvolt | Automotive Online

BMW annuleert batterijdeal van 2 miljard euro met Northvolt

Batterij • BMW kiest voor Samsung SDI als nieuwe leverancier.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock).

BMW heeft een order ter waarde van twee miljard euro voor batterijcellen voor zijn elektrische voertuigen geannuleerd. De Zweedse batterijleverancier Northvolt zou deze cellen leveren vanuit zijn fabriek in Skellefteå, Noord-Zweden.

Volgens BMW is gezamenlijk besloten de focus van Northvolt te verleggen naar de ontwikkeling van volgende generatie batterijcellen. Dat melden verschillende Duitse media.

De annulering is grotendeels te wijten aan vertragingen bij Northvolt. Duitse media, waaronder Manager Magazin, meldden dat Northvolt twee jaar achterloopt op schema en te veel afkeuringen produceert. BMW had deze cellen nodig voor de vijfde generatie batterijen in modellen zoals de iX en i4.

Samsung

Ter vervanging heeft BMW nu de Koreaanse leverancier Samsung SDI aangesteld om in de leveringsbehoefte te voorzien. Desondanks blijft BMW Northvolt ondersteunen en zal het bedrijf volgende generatie batterijcellen van Northvolt gebruiken in zijn Neue Klasse elektrische voertuigen, mits de problemen zijn opgelost.

Northvolt reageerde niet onmiddellijk op het verzoek om commentaar. Ze zijn momenteel bezig met het herzien van hun plannen voor een nieuwe fabriek in Borlange, centraal Zweden. De batterijen voor BMW’s Neue Klasse EV’s zullen in de toekomst geproduceerd worden in een Northvolt-fabriek in Heide, Noord-Duitsland. De Europese Commissie keurde onlangs de Duitse staatssteun voor de batterijfabriek goed.

Northvolt is in 2017 opgericht door twee voormalige managers van Tesla. Het bedrijf heeft  vier batterijenfabrieken in aanbouw of in ontwikkeling. Het bedrijf werkt samen met diverse grote Europese autofabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.