Denktank: Chinese elektrische automakers kregen 231 miljard steun

Handelsoorlog • Steun bedroeg 231 miljard dollar over vijftien jaar, meerderheid bestond uit belastingvrijstellingen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
BYD was in september 2023 al prominent aanwezig in München, tijdens de IAA. Deze Beierse stad is een van de speelsteden tijdens het EK voetbal in de zomer van 2024.
(Foto: Shutterstock).

De Chinese fabrikanten van elektrische auto’s hebben in de afgelopen vijftien jaar minstens 231 miljard dollar (ongeveer 216 miljard euro) aan overheidssubsidies ontvangen, meldt de denktank Center for Strategic and International Studies (CSIS). Iets meer dan de helft van het steunbedrag bestond uit vrijstellingen van omzetbelasting.

De rest van de steun omvat subsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s, overheidsfinanciering voor infrastructuur zoals laadstations, overheidsaankopen van elektrische voertuigen en ondersteuningsprogramma’s voor onderzoek en ontwikkeling.

Deze bevindingen komen kort na de aankondiging van de Europese Unie om de importheffingen op Chinese elektrische auto’s te verhogen. De EU stelt dat deze subsidies Europese concurrenten benadelen. Het Chinese ministerie van Handel waarschuwde dat deze maatregelen tot een handelsoorlog kunnen leiden.

De extra importheffingen lopen op tot tot een tarief van maximaal 38,1 procent, bovenop de huidige 10 procent. Voor BYD gaat een extra heffing van 17,4 procent gelden. Voor Geely is dat 20 procent en voor SAIC (MG) 38,1 procent.

Productkwaliteit

Volgens CSIS-onderzoeker Scott Kennedy is het totale Chinese steunbedrag aan de voorzichtige kant. Hij wijst erop dat lokale kortingsprogramma’s in steden als Shanghai en Shenzhen en voordelen zoals goedkope grond en elektriciteit niet zijn meegerekend. Ook zijn batterijfabrikanten en andere bedrijven in de toeleveringsketen buiten beschouwing gelaten.

Ondanks de aanzienlijke overheidssteun hebben Chinese fabrikanten hun productkwaliteit verbeterd, wat ze aantrekkelijker maakt voor binnenlandse en buitenlandse consumenten. Daarnaast is de Chinese steun per voertuig gedaald van 13.860 dollar in 2018 naar iets minder dan 4.600 dollar in 2023. Ter vergelijking: Amerikaanse consumenten kunnen tot 7.500 dollar subsidie krijgen voor de aanschaf van een elektrische auto.

Nio-oprichter William Li stelde eerder dat er geen sprake is van staatssteun. “Er zijn 200 merken actief. Die zware competitie heeft ertoe geleid dat wij in staat zijn om enorm tempo te ontwikkelen, een nieuw model op de markt brengen duurt 24 maanden. Daarnaast is er een superefficiente basis van leveranciers die het mogelijk maakt dat ook start-ups de nieuwste technologie kunnen omarmen. Dat maakt dat snelheid en efficiëntie noodzakelijk zijn om te overleven en dat leidt tot een lagere kostprijs.”

Van Mossel-topman Eric Berkhof verwacht dat de aangekondigde de importheffingen op Chinese elektrische auto’s ‘weer zullen verdwijnen of worden verlaagd’. Bovag-voorzitter Han ten Broeke steunt de maatregelen. Lees hier meer. 

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Denktank: Chinese elektrische automakers kregen 231 miljard steun | Automotive Online

Denktank: Chinese elektrische automakers kregen 231 miljard steun

Handelsoorlog • Steun bedroeg 231 miljard dollar over vijftien jaar, meerderheid bestond uit belastingvrijstellingen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
BYD was in september 2023 al prominent aanwezig in München, tijdens de IAA. Deze Beierse stad is een van de speelsteden tijdens het EK voetbal in de zomer van 2024.
(Foto: Shutterstock).

De Chinese fabrikanten van elektrische auto’s hebben in de afgelopen vijftien jaar minstens 231 miljard dollar (ongeveer 216 miljard euro) aan overheidssubsidies ontvangen, meldt de denktank Center for Strategic and International Studies (CSIS). Iets meer dan de helft van het steunbedrag bestond uit vrijstellingen van omzetbelasting.

De rest van de steun omvat subsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s, overheidsfinanciering voor infrastructuur zoals laadstations, overheidsaankopen van elektrische voertuigen en ondersteuningsprogramma’s voor onderzoek en ontwikkeling.

Deze bevindingen komen kort na de aankondiging van de Europese Unie om de importheffingen op Chinese elektrische auto’s te verhogen. De EU stelt dat deze subsidies Europese concurrenten benadelen. Het Chinese ministerie van Handel waarschuwde dat deze maatregelen tot een handelsoorlog kunnen leiden.

De extra importheffingen lopen op tot tot een tarief van maximaal 38,1 procent, bovenop de huidige 10 procent. Voor BYD gaat een extra heffing van 17,4 procent gelden. Voor Geely is dat 20 procent en voor SAIC (MG) 38,1 procent.

Productkwaliteit

Volgens CSIS-onderzoeker Scott Kennedy is het totale Chinese steunbedrag aan de voorzichtige kant. Hij wijst erop dat lokale kortingsprogramma’s in steden als Shanghai en Shenzhen en voordelen zoals goedkope grond en elektriciteit niet zijn meegerekend. Ook zijn batterijfabrikanten en andere bedrijven in de toeleveringsketen buiten beschouwing gelaten.

Ondanks de aanzienlijke overheidssteun hebben Chinese fabrikanten hun productkwaliteit verbeterd, wat ze aantrekkelijker maakt voor binnenlandse en buitenlandse consumenten. Daarnaast is de Chinese steun per voertuig gedaald van 13.860 dollar in 2018 naar iets minder dan 4.600 dollar in 2023. Ter vergelijking: Amerikaanse consumenten kunnen tot 7.500 dollar subsidie krijgen voor de aanschaf van een elektrische auto.

Nio-oprichter William Li stelde eerder dat er geen sprake is van staatssteun. “Er zijn 200 merken actief. Die zware competitie heeft ertoe geleid dat wij in staat zijn om enorm tempo te ontwikkelen, een nieuw model op de markt brengen duurt 24 maanden. Daarnaast is er een superefficiente basis van leveranciers die het mogelijk maakt dat ook start-ups de nieuwste technologie kunnen omarmen. Dat maakt dat snelheid en efficiëntie noodzakelijk zijn om te overleven en dat leidt tot een lagere kostprijs.”

Van Mossel-topman Eric Berkhof verwacht dat de aangekondigde de importheffingen op Chinese elektrische auto’s ‘weer zullen verdwijnen of worden verlaagd’. Bovag-voorzitter Han ten Broeke steunt de maatregelen. Lees hier meer. 

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.