Mercedes-Benz introduceert automatische rijstrookwissel-functie voor 15 modellen

Mercedes-Benz • Vanaf september 2024 kunnen modellen zoals de C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse, GLC, CLE, EQE, EQS en hun SUV-varianten worden geüpdatet met deze nieuwe functie.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Mercedes-Benz).

Mercedes-Benz breidt zijn rijassistentiesystemen uit met de introductie van de ‘automatische rijstrookwissel’-functie (ALC). Deze nieuwe functie is beschikbaar voor 15 modellen in 33 Europese landen, zowel als fabrieksoptie als via een over-the-air update voor circa 200 duizend voertuigen. Dat meldt Mercedes-Benz in een persbericht.

De ALC-functie, die eerder in Noord-Amerika werd geïntroduceerd, stelt voertuigen in staat om automatisch van rijstrook te wisselen op snelwegen. Dit kan zowel voor het inhalen van langzamer verkeer als voor het navigeren naar de juiste afrit. Markus Schäfer, chief technology officer bij Mercedes-Benz Group AG: “Met de ‘automatische rijstrookwissel’ toont Mercedes-Benz opnieuw zijn innovatieve kracht bij de ontwikkeling van geavanceerde rijassistentiesystemen.”

Vanaf september 2024 kunnen modellen zoals de C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse, GLC, CLE, EQE, EQS en hun SUV-varianten worden geüpdatet met deze nieuwe functie. De update kan via het Mbux-infotainmentsysteem of de Mercedes me-app worden gestart.

De ALC-functie werkt binnen een snelheidsbereik van 80 tot 140 km/u en is afhankelijk van meerdere factoren, zoals rijstrookmarkeringen en beschikbare ruimte. Hoewel het systeem veel taken automatisch uitvoert, blijft de bestuurder altijd verantwoordelijk voor het voertuig.

Onlangs stelde Mercedes-Benz zijn elektrificatiedoelstellingen uit. Het Duitse merk pauzeerde tevens de bouw van een batterijfabriek.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Mercedes-Benz introduceert automatische rijstrookwissel-functie voor 15 modellen | Automotive Online

Mercedes-Benz introduceert automatische rijstrookwissel-functie voor 15 modellen

Mercedes-Benz • Vanaf september 2024 kunnen modellen zoals de C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse, GLC, CLE, EQE, EQS en hun SUV-varianten worden geüpdatet met deze nieuwe functie.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Mercedes-Benz).

Mercedes-Benz breidt zijn rijassistentiesystemen uit met de introductie van de ‘automatische rijstrookwissel’-functie (ALC). Deze nieuwe functie is beschikbaar voor 15 modellen in 33 Europese landen, zowel als fabrieksoptie als via een over-the-air update voor circa 200 duizend voertuigen. Dat meldt Mercedes-Benz in een persbericht.

De ALC-functie, die eerder in Noord-Amerika werd geïntroduceerd, stelt voertuigen in staat om automatisch van rijstrook te wisselen op snelwegen. Dit kan zowel voor het inhalen van langzamer verkeer als voor het navigeren naar de juiste afrit. Markus Schäfer, chief technology officer bij Mercedes-Benz Group AG: “Met de ‘automatische rijstrookwissel’ toont Mercedes-Benz opnieuw zijn innovatieve kracht bij de ontwikkeling van geavanceerde rijassistentiesystemen.”

Vanaf september 2024 kunnen modellen zoals de C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse, GLC, CLE, EQE, EQS en hun SUV-varianten worden geüpdatet met deze nieuwe functie. De update kan via het Mbux-infotainmentsysteem of de Mercedes me-app worden gestart.

De ALC-functie werkt binnen een snelheidsbereik van 80 tot 140 km/u en is afhankelijk van meerdere factoren, zoals rijstrookmarkeringen en beschikbare ruimte. Hoewel het systeem veel taken automatisch uitvoert, blijft de bestuurder altijd verantwoordelijk voor het voertuig.

Onlangs stelde Mercedes-Benz zijn elektrificatiedoelstellingen uit. Het Duitse merk pauzeerde tevens de bouw van een batterijfabriek.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.