‘Geen doorstart mogelijk voor Fisker’

Fisker • Het bedrijf zei aanvankelijk dat het extra financiering zou zoeken en ‘gereduceerde operaties’ zou voortzetten via een chapter-11 procedure.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Fisker presenteerde begin dit jaar nog zijn nieuwe model tijdens de Brussels Auto Show 2024. (Foto: Automotive)

Fisker stevent af op een liquidatie. Dit hebben advocaten op 21 juni gezegd in de Amerikaanse faillissementsrechtbank. Brian Resnick, advocaat van Fisker, zei tijdens de hoorzitting dat het bedrijf ‘momenteel niet verwacht financiering te kunnen verkrijgen.’ Dat meldt Reuters. Liquidatie is het proces van het sluiten van een bedrijf en het verdelen van de activa aan schuldeisers.

Fisker vroeg op 17 juni faillissementsbescherming aan in Delaware nadat het door zijn kapitaal was geraakt in een poging om de productie van zijn Ocean crossovers op te voeren. Het bedrijf zei aanvankelijk dat het extra financiering zou zoeken en ‘gereduceerde operaties’ zou voortzetten via een chapter-11 procedure. Eerder gingen Hertz en GM ook door een dergelijke procedure.

Liquidatie

Die route gaat niet door. Resnick vertelde de Amerikaanse faillissementsrechter Thomas Horan dat Fisker van plan is zijn activa te liquideren, en dat het een voorlopig akkoord heeft bereikt met een enkele koper voor al zijn 4.300 voertuigen.

Fisker zit behoorlijk in de schulden. Zo is het bedrijf meer dan 850 miljoen euro verschuldigd aan twee grote groepen obligatiehouders. In Rotterdam werd vorig jaar een vestiging geopend.

Veel OEM’s besloten niet te gaan, maar Fisker was dit jaar wel aanwezig op de Brussels Auto Show 2024. Het bedrijf zag het als uitgelezen kans om zijn Ocean te presenteren.

In 2021 gaf Henrik Fisker een interview aan AM. ‘Het is erg ingewikkeld om een kwalitatief goede auto te bouwen, dat wordt onderschat’, zo vertelde hij.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Geen doorstart mogelijk voor Fisker’ | Automotive Online

‘Geen doorstart mogelijk voor Fisker’

Fisker • Het bedrijf zei aanvankelijk dat het extra financiering zou zoeken en ‘gereduceerde operaties’ zou voortzetten via een chapter-11 procedure.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Fisker presenteerde begin dit jaar nog zijn nieuwe model tijdens de Brussels Auto Show 2024. (Foto: Automotive)

Fisker stevent af op een liquidatie. Dit hebben advocaten op 21 juni gezegd in de Amerikaanse faillissementsrechtbank. Brian Resnick, advocaat van Fisker, zei tijdens de hoorzitting dat het bedrijf ‘momenteel niet verwacht financiering te kunnen verkrijgen.’ Dat meldt Reuters. Liquidatie is het proces van het sluiten van een bedrijf en het verdelen van de activa aan schuldeisers.

Fisker vroeg op 17 juni faillissementsbescherming aan in Delaware nadat het door zijn kapitaal was geraakt in een poging om de productie van zijn Ocean crossovers op te voeren. Het bedrijf zei aanvankelijk dat het extra financiering zou zoeken en ‘gereduceerde operaties’ zou voortzetten via een chapter-11 procedure. Eerder gingen Hertz en GM ook door een dergelijke procedure.

Liquidatie

Die route gaat niet door. Resnick vertelde de Amerikaanse faillissementsrechter Thomas Horan dat Fisker van plan is zijn activa te liquideren, en dat het een voorlopig akkoord heeft bereikt met een enkele koper voor al zijn 4.300 voertuigen.

Fisker zit behoorlijk in de schulden. Zo is het bedrijf meer dan 850 miljoen euro verschuldigd aan twee grote groepen obligatiehouders. In Rotterdam werd vorig jaar een vestiging geopend.

Veel OEM’s besloten niet te gaan, maar Fisker was dit jaar wel aanwezig op de Brussels Auto Show 2024. Het bedrijf zag het als uitgelezen kans om zijn Ocean te presenteren.

In 2021 gaf Henrik Fisker een interview aan AM. ‘Het is erg ingewikkeld om een kwalitatief goede auto te bouwen, dat wordt onderschat’, zo vertelde hij.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.