MG minder hard geraakt door handelstarieven dankzij hybride- en brandstofmotoren

Handelsoorlog • Het Chinese merk verkoopt vooral goed in Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk, die geen hogere handelstarieven invoeren.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Met de aanstaande invoering van verhoogde handelstarieven voor in China gebouwde EV’s, kunnen verschillende Chinese automakers zich voorbereiden op een nieuwe verkoopdynamiek. Maar bij lang niet alle Chinese merken komen de tarieven hard aan. Zo heeft de Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) minder last van de verhoogde handelstarieven bij zijn voorheen Britse MG.

Voor MG-moederbedrijf SAIC geldt de hoogste ‘strafheffing (38,1% bovenop de al geldende 10%) omdat het volgens de Europese Commissie niet meewerkte aan het onderzoek.

Verenigd Koninkrijk en Noorwegen

In tegenstelling tot BEV-merken zoals Mini, Polestar, Nio, Zeekr en Xpeng, bestaat het merendeel van de MG-verkoop uit verbrandingsmotoren, hybrides of plug-in hybrides. Die worden niet beïnvloed door de tariefverhogingen. Slechts 17 procent van de MG-importen in de Europese Unie is elektrisch en wordt geconfronteerd met de extra heffing.

Daarnaast verkoopt MG relatief veel in het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen, die wel onder de Europese markt vallen maar waar de handelstarieven niet gelden.

MG verkocht 75.784 auto’s op de Europese markt in de eerste vier maanden dit jaar. Daarmee is MG het best verkopende merk in het Europese continent. De verkoop in het Verenigd Koninkrijk was goed voor 38 procent van het totale Europese volume van MG in de eerste vier maanden, volgens cijfers van Dataforce.

In Noorwegen verkocht MG in de eerste vier maanden 1.600 EV’s, aldus Dataforce. In Nederland kregen er volgens RDC-cijfers dit jaar zo’n 805 MG’s een kenteken.

Verplaatsing productie

Sommige BEV-merken hebben plannen om hun productie te verplaatsen naar Europa. Zo heeft BYD al langere tijd om naast de fabriek in Hongarije ook een tweede fabriek te openen. Ook zet het merk in op de verkoop van hybride modellen. Zo verkoopt BYD sindskort via Louwman ook zijn hybride versie op de Nederlandse markt.

Verschillende Europese landen voeren inmiddels gesprekken met Chinese fabrikanten om de komst van fabrieken veilig te stellen.

MG heeft een zeer grote slagingskans in de AM-powerranking.

MG drong vorig jaar door tot de top-20 meest verkopende automerken in Europa en is in zijn eentje goed voor 70 procent van alle ‘Chinese’ verkopen. Het grootste risico betreft net als bij BYD geopolitieke spanningen. Vooralsnog worden de elektrische MG’s in China gebouwd. MG heeft echter concrete plannen om zowel een Britse als Europese fabriek te openen. Lees het complete overzicht hier.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

MG minder hard geraakt door handelstarieven dankzij hybride- en brandstofmotoren | Automotive Online

MG minder hard geraakt door handelstarieven dankzij hybride- en brandstofmotoren

Handelsoorlog • Het Chinese merk verkoopt vooral goed in Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk, die geen hogere handelstarieven invoeren.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Met de aanstaande invoering van verhoogde handelstarieven voor in China gebouwde EV’s, kunnen verschillende Chinese automakers zich voorbereiden op een nieuwe verkoopdynamiek. Maar bij lang niet alle Chinese merken komen de tarieven hard aan. Zo heeft de Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) minder last van de verhoogde handelstarieven bij zijn voorheen Britse MG.

Voor MG-moederbedrijf SAIC geldt de hoogste ‘strafheffing (38,1% bovenop de al geldende 10%) omdat het volgens de Europese Commissie niet meewerkte aan het onderzoek.

Verenigd Koninkrijk en Noorwegen

In tegenstelling tot BEV-merken zoals Mini, Polestar, Nio, Zeekr en Xpeng, bestaat het merendeel van de MG-verkoop uit verbrandingsmotoren, hybrides of plug-in hybrides. Die worden niet beïnvloed door de tariefverhogingen. Slechts 17 procent van de MG-importen in de Europese Unie is elektrisch en wordt geconfronteerd met de extra heffing.

Daarnaast verkoopt MG relatief veel in het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen, die wel onder de Europese markt vallen maar waar de handelstarieven niet gelden.

MG verkocht 75.784 auto’s op de Europese markt in de eerste vier maanden dit jaar. Daarmee is MG het best verkopende merk in het Europese continent. De verkoop in het Verenigd Koninkrijk was goed voor 38 procent van het totale Europese volume van MG in de eerste vier maanden, volgens cijfers van Dataforce.

In Noorwegen verkocht MG in de eerste vier maanden 1.600 EV’s, aldus Dataforce. In Nederland kregen er volgens RDC-cijfers dit jaar zo’n 805 MG’s een kenteken.

Verplaatsing productie

Sommige BEV-merken hebben plannen om hun productie te verplaatsen naar Europa. Zo heeft BYD al langere tijd om naast de fabriek in Hongarije ook een tweede fabriek te openen. Ook zet het merk in op de verkoop van hybride modellen. Zo verkoopt BYD sindskort via Louwman ook zijn hybride versie op de Nederlandse markt.

Verschillende Europese landen voeren inmiddels gesprekken met Chinese fabrikanten om de komst van fabrieken veilig te stellen.

MG heeft een zeer grote slagingskans in de AM-powerranking.

MG drong vorig jaar door tot de top-20 meest verkopende automerken in Europa en is in zijn eentje goed voor 70 procent van alle ‘Chinese’ verkopen. Het grootste risico betreft net als bij BYD geopolitieke spanningen. Vooralsnog worden de elektrische MG’s in China gebouwd. MG heeft echter concrete plannen om zowel een Britse als Europese fabriek te openen. Lees het complete overzicht hier.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.