MG minder hard geraakt door handelstarieven dankzij hybride- en brandstofmotoren
![](https://www.automotive-online.nl/wp-content/uploads/2024/04/shutterstock_2320917315-720x540.jpg)
Met de aanstaande invoering van verhoogde handelstarieven voor in China gebouwde EV’s, kunnen verschillende Chinese automakers zich voorbereiden op een nieuwe verkoopdynamiek. Maar bij lang niet alle Chinese merken komen de tarieven hard aan. Zo heeft de Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) minder last van de verhoogde handelstarieven bij zijn voorheen Britse MG.
Voor MG-moederbedrijf SAIC geldt de hoogste ‘strafheffing (38,1% bovenop de al geldende 10%) omdat het volgens de Europese Commissie niet meewerkte aan het onderzoek.
Verenigd Koninkrijk en Noorwegen
In tegenstelling tot BEV-merken zoals Mini, Polestar, Nio, Zeekr en Xpeng, bestaat het merendeel van de MG-verkoop uit verbrandingsmotoren, hybrides of plug-in hybrides. Die worden niet beïnvloed door de tariefverhogingen. Slechts 17 procent van de MG-importen in de Europese Unie is elektrisch en wordt geconfronteerd met de extra heffing.
Daarnaast verkoopt MG relatief veel in het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen, die wel onder de Europese markt vallen maar waar de handelstarieven niet gelden.
MG verkocht 75.784 auto’s op de Europese markt in de eerste vier maanden dit jaar. Daarmee is MG het best verkopende merk in het Europese continent. De verkoop in het Verenigd Koninkrijk was goed voor 38 procent van het totale Europese volume van MG in de eerste vier maanden, volgens cijfers van Dataforce.
In Noorwegen verkocht MG in de eerste vier maanden 1.600 EV’s, aldus Dataforce. In Nederland kregen er volgens RDC-cijfers dit jaar zo’n 805 MG’s een kenteken.