‘Vegan leer’ rode draad bij importeursdag Zakenauto van het Jaar 2025

AM Driving Business Awards • De 10 genomineerden voor de Zakenauto van Jaar 2025 zijn bekend.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Een voorbeeld van gerecyclede grondstoffen die door Kia in het interieur worden gebruikt. (foto: Promedia)

Op 19 september worden bij de feestelijke uitreiking van de AM Driving Business Awards de Zakenauto van het Jaar 2025 en de Beste Nieuwkomer 2025 bekendgemaakt. Zij volgen de huidige titelhouders op, de Volvo XC40 en BMW iX1.

De vakjury, die bestaat uit vertegenwoordigers uit de lease- en fleetwereld en vakpers, buigt zich in deze maanden over de data en de scores die de uiteindelijke ranglijst bepalen. Een belangrijk onderdeel van de selectieprocedure is de jaarlijkse importeursdag, waar we op vrijdag 21 juni opvallend vaak de term ‘vegan leer’ noteerden ofwel: skai plus.

De importeursdag vond ook dit jaar weer plaats bij IVA Business School in Driebergen. Importeurs van de top 10 genomineerde auto’s (zie tabel onder) kregen de kans om in 30 minuten hun product te pitchen voor de vakjury, en vooral dieper in te gaan op de filosofie en de praktijk waarmee de zakelijke markt wordt benaderd. Ook kunnen juryleden kritische vragen stellen, vaak ingegeven door de dagelijkse praktijk waarmee leasemaatschappijen en fleetowners mee te maken hebben.

De importeursdag telt daarmee zwaar mee in de selectieprocedure weet ook jurylid Maaike Hofwijk, fleetmanager bij G4S (tweede van links op de foto). “De importeursdag is hét moment om ons als jury te overtuigen dat de combinatie van de genomineerde auto en de achterliggende organisatie een finaleplaats waardig is. Opvallend dit jaar is dat er twee importeurs zijn met twee modellen in de top 10. De Chinese nieuwkomers staan nog niet in die top 10, maar gezien het toenemende marktaandeel is het een kwestie van tijd voordat zij zich (terecht) in de competitie gaan mengen.”

Harde criteria

Alle auto’s worden daarnaast beoordeeld op harde criteria als kilometerkostprijs en marktaandeel. Ook zijn de criteria kwaliteit importeur/dealernetwerk, beleving en duurzaamheid belangrijk in de overweging of een auto er met de prijs vandoor gaat. Het laatste criterium, duurzaamheid, weegt dit jaar zwaarder in de beoordeling dan vorige jaren. In hun briefing voorafgaand aan de presentaties werd importeurs daarom verzocht dit specifieke criterium nader toe te lichten. Uit de pitches werd al snel duidelijk dat elke fabrikant werk maakt van het waarborgen van een duurzaam product en productieketen, en dat hiervoor verschillende strategieën worden gebruikt, van blockchaintechnologie tot hergebruik van materialen. Ook is er een opvallende gemene deler: het gebruik van ‘vegan leer’* (of skai plus zoals een van de juryleden het noemde) is ‘hot’.

De vakjury, die bestaat uit vertegenwoordigers uit de lease, fleet en vakpers (foto: Promedia)

Discussie

Jurylid en journalist Odiel Mennink (FemmeFrontaal, helemaal links op de foto) ziet dat importeurs veel aandacht aan hun presentaties hebben gegeven. “De pitches van auto-importeurs voor de verkiezing van Zakenauto van het Jaar waren onderhoudend, met presentaties die verder gingen dan het genomineerde model alleen. Duurzaamheid staat hoog op de agenda, met een sterke focus op het verminderen van de uitstoot gedurende de gehele levenscyclus van een auto. Alle merken toonden een grote inzet voor het integreren van gebruiksgemak en innovatie. Of dat laatste altijd zorgt voor meer veiligheid (denk aan het verdwijnen van veel fysieke knoppen in de auto), was zo nu en dan een bron van discussie. Hoewel er dit jaar nog geen Chinese merken pitchten, zie ik dat als een mogelijke ontwikkeling voor de toekomst, naarmate hun zakelijke aantallen stijgen en er een paar favorieten overblijven.”

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker onderwerp in de gehele verkiezing, ziet ook jurylid en autojournalist Joeri van Dam (rechtsboven). “Importeurs hebben zich daar goed op voorbereid. Er waren zelfs samples meegebracht van gerecyclede kunststoffen, zoals oude visnetten, die in de portieren te vinden zijn. Het was verder opvallend dat de woorden vegan en kobalt uit Congo in de presentaties vaak genoemd worden. Duurzaamheid gaat verder dan dat. Menig auto-importeur haalde ook de productielocatie én hun dealerschappen aan. Dat werd door mij persoonlijk erg gewaardeerd.”

Zakenauto van het Jaar 2025

Top 10 (alfabetische volgorde)
BMW iX1/X1
BMW i4
Jeep Avenger
Kia Niro
Renault Megane E-Tech
Skoda Enyaq
Tesla Model 3
Tesla Model Y
Volkswagen ID.4
Volvo EX30
Juryleden Zakenauto van het Jaar en Beste Nieuwkomer:
Odiel Mennink – (Journalist FemmeFrontaal)
Roland Tameling – (Journalist en ‘Huge Car Guy’)
Maaike–Hofwijk van Hemmen – (Fleetowner G4S)
Bettina de Bruin – (Fleetowner HumanTotalCare/ArboNed)
Joeri van Dam – (Journalist en EV-specialist)
Joost van der Meij – (COO BMW Financial Services Nederland)
Ferry Weijers – (Automotive Director Ayvens Nederland)
Lars de Vreij – (Algemeen Directeur Van Mossel Autolease Rotterdam)
*Plantaardig leer, ook wel bekend als vegan leer of eco-leer, is een type materiaal gemaakt van plantaardig materiaal als alternatief voor traditioneel leer, dat meestal wordt gemaakt van dierlijke huiden. Plantaardig leer kan worden gemaakt van verschillende bronnen, zoals ananasbladeren, paddenstoelen, maïs, appels schillen en gerecycled plastic. (bron: Wikipedia).
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Meer lezen over Zakenauto van het Jaar 2025

‘Vegan leer’ rode draad bij importeursdag Zakenauto van het Jaar 2025 | Automotive Online

‘Vegan leer’ rode draad bij importeursdag Zakenauto van het Jaar 2025

AM Driving Business Awards • De 10 genomineerden voor de Zakenauto van Jaar 2025 zijn bekend.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Een voorbeeld van gerecyclede grondstoffen die door Kia in het interieur worden gebruikt. (foto: Promedia)

Op 19 september worden bij de feestelijke uitreiking van de AM Driving Business Awards de Zakenauto van het Jaar 2025 en de Beste Nieuwkomer 2025 bekendgemaakt. Zij volgen de huidige titelhouders op, de Volvo XC40 en BMW iX1.

De vakjury, die bestaat uit vertegenwoordigers uit de lease- en fleetwereld en vakpers, buigt zich in deze maanden over de data en de scores die de uiteindelijke ranglijst bepalen. Een belangrijk onderdeel van de selectieprocedure is de jaarlijkse importeursdag, waar we op vrijdag 21 juni opvallend vaak de term ‘vegan leer’ noteerden ofwel: skai plus.

De importeursdag vond ook dit jaar weer plaats bij IVA Business School in Driebergen. Importeurs van de top 10 genomineerde auto’s (zie tabel onder) kregen de kans om in 30 minuten hun product te pitchen voor de vakjury, en vooral dieper in te gaan op de filosofie en de praktijk waarmee de zakelijke markt wordt benaderd. Ook kunnen juryleden kritische vragen stellen, vaak ingegeven door de dagelijkse praktijk waarmee leasemaatschappijen en fleetowners mee te maken hebben.

De importeursdag telt daarmee zwaar mee in de selectieprocedure weet ook jurylid Maaike Hofwijk, fleetmanager bij G4S (tweede van links op de foto). “De importeursdag is hét moment om ons als jury te overtuigen dat de combinatie van de genomineerde auto en de achterliggende organisatie een finaleplaats waardig is. Opvallend dit jaar is dat er twee importeurs zijn met twee modellen in de top 10. De Chinese nieuwkomers staan nog niet in die top 10, maar gezien het toenemende marktaandeel is het een kwestie van tijd voordat zij zich (terecht) in de competitie gaan mengen.”

Harde criteria

Alle auto’s worden daarnaast beoordeeld op harde criteria als kilometerkostprijs en marktaandeel. Ook zijn de criteria kwaliteit importeur/dealernetwerk, beleving en duurzaamheid belangrijk in de overweging of een auto er met de prijs vandoor gaat. Het laatste criterium, duurzaamheid, weegt dit jaar zwaarder in de beoordeling dan vorige jaren. In hun briefing voorafgaand aan de presentaties werd importeurs daarom verzocht dit specifieke criterium nader toe te lichten. Uit de pitches werd al snel duidelijk dat elke fabrikant werk maakt van het waarborgen van een duurzaam product en productieketen, en dat hiervoor verschillende strategieën worden gebruikt, van blockchaintechnologie tot hergebruik van materialen. Ook is er een opvallende gemene deler: het gebruik van ‘vegan leer’* (of skai plus zoals een van de juryleden het noemde) is ‘hot’.

De vakjury, die bestaat uit vertegenwoordigers uit de lease, fleet en vakpers (foto: Promedia)

Discussie

Jurylid en journalist Odiel Mennink (FemmeFrontaal, helemaal links op de foto) ziet dat importeurs veel aandacht aan hun presentaties hebben gegeven. “De pitches van auto-importeurs voor de verkiezing van Zakenauto van het Jaar waren onderhoudend, met presentaties die verder gingen dan het genomineerde model alleen. Duurzaamheid staat hoog op de agenda, met een sterke focus op het verminderen van de uitstoot gedurende de gehele levenscyclus van een auto. Alle merken toonden een grote inzet voor het integreren van gebruiksgemak en innovatie. Of dat laatste altijd zorgt voor meer veiligheid (denk aan het verdwijnen van veel fysieke knoppen in de auto), was zo nu en dan een bron van discussie. Hoewel er dit jaar nog geen Chinese merken pitchten, zie ik dat als een mogelijke ontwikkeling voor de toekomst, naarmate hun zakelijke aantallen stijgen en er een paar favorieten overblijven.”

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker onderwerp in de gehele verkiezing, ziet ook jurylid en autojournalist Joeri van Dam (rechtsboven). “Importeurs hebben zich daar goed op voorbereid. Er waren zelfs samples meegebracht van gerecyclede kunststoffen, zoals oude visnetten, die in de portieren te vinden zijn. Het was verder opvallend dat de woorden vegan en kobalt uit Congo in de presentaties vaak genoemd worden. Duurzaamheid gaat verder dan dat. Menig auto-importeur haalde ook de productielocatie én hun dealerschappen aan. Dat werd door mij persoonlijk erg gewaardeerd.”

Zakenauto van het Jaar 2025

Top 10 (alfabetische volgorde)
BMW iX1/X1
BMW i4
Jeep Avenger
Kia Niro
Renault Megane E-Tech
Skoda Enyaq
Tesla Model 3
Tesla Model Y
Volkswagen ID.4
Volvo EX30
Juryleden Zakenauto van het Jaar en Beste Nieuwkomer:
Odiel Mennink – (Journalist FemmeFrontaal)
Roland Tameling – (Journalist en ‘Huge Car Guy’)
Maaike–Hofwijk van Hemmen – (Fleetowner G4S)
Bettina de Bruin – (Fleetowner HumanTotalCare/ArboNed)
Joeri van Dam – (Journalist en EV-specialist)
Joost van der Meij – (COO BMW Financial Services Nederland)
Ferry Weijers – (Automotive Director Ayvens Nederland)
Lars de Vreij – (Algemeen Directeur Van Mossel Autolease Rotterdam)
*Plantaardig leer, ook wel bekend als vegan leer of eco-leer, is een type materiaal gemaakt van plantaardig materiaal als alternatief voor traditioneel leer, dat meestal wordt gemaakt van dierlijke huiden. Plantaardig leer kan worden gemaakt van verschillende bronnen, zoals ananasbladeren, paddenstoelen, maïs, appels schillen en gerecycled plastic. (bron: Wikipedia).
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Meer lezen over Zakenauto van het Jaar 2025