‘Stellantis overweegt productie in VK op te schorten’

Stellantis • Stellantis zou binnen een jaar een besluit over de Britse fabrieken nemen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Stellantis)

Fabrikant Stellantis overweegt de productie in zijn fabrieken in het Verenigd Koninkrijk op te schorten. Volgens de fabrikant is dat nodig omdat het niet kan voldoen aan de Britse EV-eisen. Dat meldt Automotive News Europe.

In het VK loopt het verplichte aandeel EV’s in de verkoopmix stapsgewijs op naar 100 procent in 2035. In 2024 moeten EV’s bij een merk goed zijn voor 22 procent van het totaal. In de hele markt ligt dat percentage nu op 16 procent. Als een fabrikant het percentage niet haalt kan de boete oplopen tot 17 duizend euro per verkochte auto.

Stellantis meldt nu meer incentives te willen voor particuliere kopers. Het zegt nu gedwongen te zijn hoge kortingen te geven op zijn elektrische auto’s of om minder brandstofmodellen te verkopen. Dat besluit nam Ford eerder al.

Stellantis zou binnen een jaar een besluit over de Britse fabrieken nemen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Stellantis overweegt productie in VK op te schorten’ | Automotive Online

‘Stellantis overweegt productie in VK op te schorten’

Stellantis • Stellantis zou binnen een jaar een besluit over de Britse fabrieken nemen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Stellantis)

Fabrikant Stellantis overweegt de productie in zijn fabrieken in het Verenigd Koninkrijk op te schorten. Volgens de fabrikant is dat nodig omdat het niet kan voldoen aan de Britse EV-eisen. Dat meldt Automotive News Europe.

In het VK loopt het verplichte aandeel EV’s in de verkoopmix stapsgewijs op naar 100 procent in 2035. In 2024 moeten EV’s bij een merk goed zijn voor 22 procent van het totaal. In de hele markt ligt dat percentage nu op 16 procent. Als een fabrikant het percentage niet haalt kan de boete oplopen tot 17 duizend euro per verkochte auto.

Stellantis meldt nu meer incentives te willen voor particuliere kopers. Het zegt nu gedwongen te zijn hoge kortingen te geven op zijn elektrische auto’s of om minder brandstofmodellen te verkopen. Dat besluit nam Ford eerder al.

Stellantis zou binnen een jaar een besluit over de Britse fabrieken nemen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.