‘EU verlaagt importtarieven SAIC en Geely’

Handelsoorlog • Verschillende autofabrikanten en EU-lidstaten, waaronder Duitsland, hebben de EU en China aangespoord om te onderhandelen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Pop-up store MG. (Foto: MG).

De Europese Unie heeft haar voorgestelde tarieven voor elektrische voertuigen (EV’s) uit China verlaagd na aanvullende informatie van de betrokken bedrijven, meldt Bloomberg op basis van een anonieme bron.

De nieuwe extra importtarieven voor MG, eigendom van SAIC, zijn verlaagd van 38,1 procent naar 37,6 procent. Voor Geely, eigenaar van Volvo en Polestar, zijn de tarieven verlaagd van 20 procent naar 19,9 procent.

Voor de andere automerken blijven de heffingen hetzelfde. Zo ontvangt BYD een extra importheffing van 17,4 procent. Xpeng en Nio ontvangen 21 procent. Chery (Omoda) ontvangt een importtarief van 20 procent. De tarieven komen bovenop het huidige tarief van 10 procent.

AM-columnist Arjen de Jong stelt dat de Europese Commissie er goed aan doet om hoge importheffingen op te leggen. 

De Europese Commissie heeft de bedrijven eerder deze maand geïnformeerd over de nieuwe tarieven. De voorlopige tarieven worden naar verwachting op 4 juli ingevoerd en treden in november in werking.

Tegenmaatregelen

Verschillende autofabrikanten en EU-lidstaten, waaronder Duitsland, hebben de EU en China aangespoord om te onderhandelen. Beide partijen overleggen momenteel over een oplossing, waarbij de EU benadrukt dat elke oplossing moet voldoen aan de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en de onderliggende problemen moet aanpakken.

China heeft al gedreigd met tegenmaatregelen en is een onderzoek gestart naar ‘dumping’ van Europees varkensvlees. Ook rondt China een onderzoek naar Europese alcoholische dranken af.

Van Mossel-topman Eric Berkhof verwacht dat de aangekondigde de importheffingen op Chinese elektrische auto’s ‘weer zullen verdwijnen of worden verlaagd’.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.