Certificering volstaat voor chauffeurs zware EV-bestellers

Rijbewijs B • Dat maakt het mogelijk om met rijbewijs B een EV-bestelauto tot 4.250 kg te besturen.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: RAI Vereniging

Er komen speciale opleidingsmodules voor het besturen van elektrische bedrijfswagens met rijbewijs B. Dat is de kern van de intentieverklaring, die diverse logistieke partijen met minister Mark Harbers (I en W) hebben ondertekend. De intentieverklaring was voorwaarde om de gedoogregeling omtrent het B-rijbewijs voor zware bestellers te verlengen. Onder meer RAI Vereniging, Bovag, TLN en de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) hebben getekend. Dit meldt RAI Vereniging.

Met het ondertekenen spreken de partijen af dat de bestuurders worden gestimuleerd om speciale opleidingsmodules voor het besturen van elektrische bedrijfswagens te volgen. Deze modules omvatten zowel theoretische als praktische onderdelen met een gecombineerde duur van minimaal vijf uur. Na het succesvol afronden van de opleidingsmodules, mogen bestuurders deze bestelwagens die deelnemen aan de gedoogregeling gebruik blijven maken van de vrijstelling van het C-rijbewijs.

Het gedoogbeleid bestaat al langere tijd en zou aflopen op 1 juli. Het houdt in dat chauffeurs met enkel B-rijbewijs ook mogen rijden in bestelwagens met een maximum massa tussen de 3.500 en 4.250 kg. De gedoogregeling wordt verlengd om de overstap naar schone, zero-emissie bestelwagens, die vaak zwaarder zijn door het batterijpakket, te bevorderen. Hierdoor kunnen bedrijven zonder extra financiële lasten voor het behalen van een C-rijbewijs toch de transitie naar elektrisch rijden maken. Bovendien heeft de EU een richtlijn uitgevaardigd om het rijbewijsgewicht voor EV-bedrijfswagens te verhogen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Certificering volstaat voor chauffeurs zware EV-bestellers | Automotive Online

Certificering volstaat voor chauffeurs zware EV-bestellers

Rijbewijs B • Dat maakt het mogelijk om met rijbewijs B een EV-bestelauto tot 4.250 kg te besturen.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: RAI Vereniging

Er komen speciale opleidingsmodules voor het besturen van elektrische bedrijfswagens met rijbewijs B. Dat is de kern van de intentieverklaring, die diverse logistieke partijen met minister Mark Harbers (I en W) hebben ondertekend. De intentieverklaring was voorwaarde om de gedoogregeling omtrent het B-rijbewijs voor zware bestellers te verlengen. Onder meer RAI Vereniging, Bovag, TLN en de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) hebben getekend. Dit meldt RAI Vereniging.

Met het ondertekenen spreken de partijen af dat de bestuurders worden gestimuleerd om speciale opleidingsmodules voor het besturen van elektrische bedrijfswagens te volgen. Deze modules omvatten zowel theoretische als praktische onderdelen met een gecombineerde duur van minimaal vijf uur. Na het succesvol afronden van de opleidingsmodules, mogen bestuurders deze bestelwagens die deelnemen aan de gedoogregeling gebruik blijven maken van de vrijstelling van het C-rijbewijs.

Het gedoogbeleid bestaat al langere tijd en zou aflopen op 1 juli. Het houdt in dat chauffeurs met enkel B-rijbewijs ook mogen rijden in bestelwagens met een maximum massa tussen de 3.500 en 4.250 kg. De gedoogregeling wordt verlengd om de overstap naar schone, zero-emissie bestelwagens, die vaak zwaarder zijn door het batterijpakket, te bevorderen. Hierdoor kunnen bedrijven zonder extra financiële lasten voor het behalen van een C-rijbewijs toch de transitie naar elektrisch rijden maken. Bovendien heeft de EU een richtlijn uitgevaardigd om het rijbewijsgewicht voor EV-bedrijfswagens te verhogen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.