‘Fisker roept meer dan 12.000 Ocean’s terug’

Fisker • Vastzittende deurgrepen vormen een groot veiligheidsrisico.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Fisker-store in Amerika. (Foto: Fisker).

Fisker roept meer dan 12 duizend Ocean SUV’s terug vanwege problemen met de deurgrepen, die kunnen vastlopen en niet openen. Dit is de derde terugroepactie van Fisker deze maand, meldt Reuters.

De terugroepactie betreft 8.204 auto’s in de Verenigde Staten, 513 in Canada en 3.806 in Europa, wat het totaal op 12.523 brengt. Fisker heeft dealers in de VS, Canada en Europa gevraagd om de verkoop van Ocean-voertuigen in voorraad te stoppen en de voertuigen te inspecteren.

Volgens de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) kan een vastzittende deur voorkomen dat inzittenden in een noodsituatie het voertuig kunnen verlaten, wat het risico op letsel verhoogt. Fisker vervangt de defecte deurgrepen kosteloos. Klanten hebben op sociale media veelvuldig geklaagd over problemen met de afstandsbediening en deuren die soms niet openen.

Eerder deze maand riep Fisker meer dan 18 duizend auto’s terug in Noord-Amerika en Europa vanwege defecte software en niet-naleving van veiligheidsnormen.

Faillissementsbescherming

Fisker vroeg eerder deze maand faillissementsbescherming aan na grote financiële verliezen in een poging om de productie van Ocean SUV’s op te schalen en deze voertuigen te leveren. Brian Resnick, advocaat van Fisker, zei tijdens de hoorzitting dat het bedrijf ‘momenteel niet verwacht financiering te kunnen verkrijgen.’

Fisker zit behoorlijk in de schulden. Zo is het bedrijf meer dan 850 miljoen euro verschuldigd aan twee grote groepen obligatiehouders. In Rotterdam werd vorig jaar een vestiging geopend.

Dit is de tweede keer dat een door Henrik Fisker opgerichte autofabrikant faillissementsbescherming aanvraagt, na een eerdere poging met Fisker Automotive in 2013.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.