Polestar duikt dieper in de rode cijfers

Polestar • De jaarcijfers hadden eigenlijk in april naar buiten moeten komen, maar Polestar zag zich genoodzaakt om de publicatie van het jaarverslag uit te stellen vanwege fouten in de boekhouding.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(foto: Polestar)

Polestar leed afgelopen boekjaar een verlies van 1,5 miljard euro, dat is 0,2 miljard euro meer dan vorig jaar. Polestar verklaart de negatieve resultaten door een zwakkere vraag naar elektrische auto’s, felle concurrentie en interne organisatorische uitdagingen. Dat meldt het bedrijf.

De jaarcijfers hadden eigenlijk in april naar buiten moeten komen, maar Polestar zag zich genoodzaakt om de publicatie van het jaarverslag uit te stellen vanwege fouten in de boekhouding. Inmiddels heeft de onderneming de waarde van al haar bezittingen nog eens doorgenomen en het bedrijf doet op basis daarvan een afboeking van 450 miljoen dollar.

Begin dit jaar kondigde Polestar aan afscheid te nemen van 15 procent van het personeel, waardoor 450 mensen moesten vertrekken. Het Zweedse bedrijf legde de schuld bij toen ‘uitdagende marktomstandigheden’. Afgelopen jaar werden er ook minder auto’s verkocht dan eerder verwacht.

Productie verplaatsen

Polestar heeft geen vooruitzichten voor het lopende jaar bekendgemaakt. Eerder zei het bedrijf dat zijn twee nieuwe SUV’s, de Polestar 3 en 4, de verkoop moeten helpen verhogen tot meer dan 155 duizend voertuigen.

Momenteel bouwt Polestar het merendeel van zijn auto’s in China. Deze zomer start het bedrijf met de productie van de Polestar 3 SUV in South Carolina, wat financieel aantrekkelijker is in verband met handelstarieven voor in China gemaakte elektrische auto’s. Polestar zal in de tweede helft van 2025 ook beginnen met de productie van de Polestar 4 Premium Sport SUV in Zuid-Korea.

Geely

Moederbedrijf Geely Automobile Holdings verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar 475.700 auto’s, een stijging van 50 procent vergeleken met een jaar eerder. Het bedrijf verwacht dit jaar 1,9 miljoen voertuigen te verkopen. De omzet steeg met 56 procent tot 52,3 miljard yuan (zo’n 6,7 miljard euro). De nettowinst bedroeg bijna 1,6 miljard yuan (zo’n 200 miljoen euro). Ter vergelijking: dat is de gelijk aan de nettowinst van Toyota per drie dagen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.