Aanschafsubsidie gebruikte EV’s na half jaar bijna vergeven

Subsidie • De huidige coalitie is voornemens de subsidieregeling af te schaffen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
De laadopbrengsten van de laadinfraleverancier namen toe tot 12,6 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2022.
(Foto: Fastned)

De aanschafsubsidie voor een gebruikte elektrische auto (Sepp-subsidie) is bijna vergeven. Na zes maanden is er op 1 juli 2024 nog 11 procent van het oorspronkelijke bedrag beschikbaar, zo meldt Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op zijn website.

In de subsidiepot voor e-occasions zat in totaal een bedrag van 29.400.000 euro, en daar is nu nog 3.130.000 euro van over. Per aanvraag is 2 duizend euro beschikbaar, derhalve zijn er nog 1.564 aanvragen beschikbaar en zijn er 13.136 subsidie-aanvragen verleend.

Nieuwe EV’s

Ook voor nieuwe elektrische auto’s is er een aanschafsubsidie beschikbaar gesteld. Er is 2.950 euro beschikbaar voor de aanschaf (of private lease) van een nieuwe elektrische auto. In deze subsidiepot is nog 55 procent van het totale bedrag beschikbaar. Er is in het komende halfjaar nog 32.180.000 euro beschikbaar, een bedrag goed voor bijna 11 duizend aanvragen.

Particulieren kunnen de Sepp-subsidie aanvragen voor een nieuwe elektrische auto met een fiscale waarde van maximaal 45 duizend euro. Voor een e-occasion geldt dat de oorspronkelijke cataloguswaarde maximaal 45 duizend euro mag zijn.

Subsidie stopt

De subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren (Sepp) werd in juli 2020 ingevoerd, met als doel – de naam zegt het al – de aankoop of lease van elektrische auto’s te stimuleren. Het kabinet stelde voor dit jaar ongeveer 87 miljoen euro beschikbaar voor de subsidieregeling.

De regeling wordt hoogstwaarschijnlijk niet verlengd. In het hoofdlijnenakkoord schrijven de coalitiepartijen dat alle subsidies voor elektrische auto’s stoppen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Aanschafsubsidie gebruikte EV’s na half jaar bijna vergeven | Automotive Online

Aanschafsubsidie gebruikte EV’s na half jaar bijna vergeven

Subsidie • De huidige coalitie is voornemens de subsidieregeling af te schaffen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
De laadopbrengsten van de laadinfraleverancier namen toe tot 12,6 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2022.
(Foto: Fastned)

De aanschafsubsidie voor een gebruikte elektrische auto (Sepp-subsidie) is bijna vergeven. Na zes maanden is er op 1 juli 2024 nog 11 procent van het oorspronkelijke bedrag beschikbaar, zo meldt Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op zijn website.

In de subsidiepot voor e-occasions zat in totaal een bedrag van 29.400.000 euro, en daar is nu nog 3.130.000 euro van over. Per aanvraag is 2 duizend euro beschikbaar, derhalve zijn er nog 1.564 aanvragen beschikbaar en zijn er 13.136 subsidie-aanvragen verleend.

Nieuwe EV’s

Ook voor nieuwe elektrische auto’s is er een aanschafsubsidie beschikbaar gesteld. Er is 2.950 euro beschikbaar voor de aanschaf (of private lease) van een nieuwe elektrische auto. In deze subsidiepot is nog 55 procent van het totale bedrag beschikbaar. Er is in het komende halfjaar nog 32.180.000 euro beschikbaar, een bedrag goed voor bijna 11 duizend aanvragen.

Particulieren kunnen de Sepp-subsidie aanvragen voor een nieuwe elektrische auto met een fiscale waarde van maximaal 45 duizend euro. Voor een e-occasion geldt dat de oorspronkelijke cataloguswaarde maximaal 45 duizend euro mag zijn.

Subsidie stopt

De subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren (Sepp) werd in juli 2020 ingevoerd, met als doel – de naam zegt het al – de aankoop of lease van elektrische auto’s te stimuleren. Het kabinet stelde voor dit jaar ongeveer 87 miljoen euro beschikbaar voor de subsidieregeling.

De regeling wordt hoogstwaarschijnlijk niet verlengd. In het hoofdlijnenakkoord schrijven de coalitiepartijen dat alle subsidies voor elektrische auto’s stoppen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.