PowerKraut lanceert innovatieve kentekentargeting voor Kia-dealer

Brand story • PowerKraut introduceert een marketingtechniek die gebruikmaakt van kentekendetectie om uiterst gerichte reclamecampagnes mogelijk te maken. Deze technologie is succesvol ingezet in een campagne voor Kia-dealer Zeeuw & Zeeuw, om de zichtbaarheid van elektrische Kia-modellen te vergroten.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: PowerKraut

De kern van deze innovatie is de Vehicle Detection-technologie, ontwikkeld door CS Digital Media en exclusief beschikbaar bij Shell tankstations. Met deze technologie kunnen adverteerders op een GDPR-proof manier specifieke autorijders bereiken, voor deze campagne waren dat de kenmerken automerk, bouwjaar en brandstoftype. De koppeling met de pomptransactie zorgt voor een 1-op-1 contactmoment, wat hypertargeting (het zeer specifiek bepalen van je doelgroep) en forced exposure (de automobilisten die staan te tanken kunnen bijna niet om de advertentie heen) binnen Digital Out Of Home (DOOH) mogelijk maakt.

Effectieve zichtbaarheid en meetbare resultaten

Door gebruik te maken van kentekendetectie, kan PowerKraut de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon brengen. Deze aanpak bleek zeer effectief: de campagne voor Zeeuw & Zeeuw resulteerde in kosten per vertoning onder de € 2,- en een stijging van 20% in online taxatie aanvragen binnen twee maanden.

Priscilla Riethoff, marketingcoördinator bij Zeeuw & Zeeuw: “In tegenstelling tot een aantal andere marketingactiviteiten, die soms weinig meetbaar resultaat opleveren, biedt deze campagne niet alleen zichtbaarheid maar ook waardevolle inzichten. We hebben zeer bruikbare informatie verzameld over vreemd merk-rijders bij Shell-stations in de regio. Alleen dit al maakt het voor ons de moeite waard om deze campagne in de toekomst opnieuw in te zetten, bijvoorbeeld bij de introductie van de EV3.”

Toekomstige toepassingen en voordelen

De inzichten uit deze campagne benadrukken onder andere het belang van locatiekeuze voor succesvolle targeting. Door deze inzichten mee te nemen, kunnen toekomstige campagnes verder worden doorontwikkeld met als doel de ROI te maximaliseren.