‘BMW vraagt EU om Chinese importtarief op elektrische Mini te verlagen’

Mini • De elektrische Mini’s werden niet meegenomen in het onderzoek van de EC waardoor zij nu automatisch te maken krijgen met het hoogste tarief.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

BMW vraagt aan de Europese Unie om het importtarief voor zijn Chinees-gebouwde elektrische Mini’s te verlagen. Dat meldt Reuters op basis van anonieme bronnen. De Duitse automaker hoopt om het elektrische model in het lijstje van bedrijven te krijgen die hebben meegewerkt aan het onderzoek van de Europese Commissie (EC). Zo hoopt BMW om de importheffingen te verlagen naar 20,8 procent.

Vorige week publiceerde de EC zijn bevindingen van een negen maanden durend onderzoek over subsidieverstrekking voor EV’s op de Chinese markt. Op het moment krijgen de in China gebouwde elektrische Mini’s van BMW te maken met het hoogste tarief voor importheffing van 38.1 procent.

Fabrikanten kunnen tot 18 juli reageren op de uitslag van het rapport.

Productie

BMW bouwt in samenwerking met Great Wall Motors in China de Cooper full-electric hatchback en de Aceman electric-crossover. De productie begon vorig jaar, kort nadat de Europese Commissie zijn onderzoek lanceerde naar ‘oneerlijke’ subsidieverstrekking in China.

Omdat de productie nog maar net was begonnen, kon de fabriek niet voldoen aan de gedetailleerde eisen die de Europese Commissie aan zijn onderzoek stelde en ontvingen de Mini’s het hoogste tarief. De huidige, voorlopige heffingen gelden voor vier maanden, te beginnen op 4 juli.

‘Versnelde beoordeling’

Mini kan een ‘versnelde beoordeling aanvragen’ aangezien het niet was vertegenwoordigd in de steekproefgroepen van de EC. Mini kan om die reden na onderzoek een eigen importtarief krijgen, aldus Reuters.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘BMW vraagt EU om Chinese importtarief op elektrische Mini te verlagen’ | Automotive Online

‘BMW vraagt EU om Chinese importtarief op elektrische Mini te verlagen’

Mini • De elektrische Mini’s werden niet meegenomen in het onderzoek van de EC waardoor zij nu automatisch te maken krijgen met het hoogste tarief.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

BMW vraagt aan de Europese Unie om het importtarief voor zijn Chinees-gebouwde elektrische Mini’s te verlagen. Dat meldt Reuters op basis van anonieme bronnen. De Duitse automaker hoopt om het elektrische model in het lijstje van bedrijven te krijgen die hebben meegewerkt aan het onderzoek van de Europese Commissie (EC). Zo hoopt BMW om de importheffingen te verlagen naar 20,8 procent.

Vorige week publiceerde de EC zijn bevindingen van een negen maanden durend onderzoek over subsidieverstrekking voor EV’s op de Chinese markt. Op het moment krijgen de in China gebouwde elektrische Mini’s van BMW te maken met het hoogste tarief voor importheffing van 38.1 procent.

Fabrikanten kunnen tot 18 juli reageren op de uitslag van het rapport.

Productie

BMW bouwt in samenwerking met Great Wall Motors in China de Cooper full-electric hatchback en de Aceman electric-crossover. De productie begon vorig jaar, kort nadat de Europese Commissie zijn onderzoek lanceerde naar ‘oneerlijke’ subsidieverstrekking in China.

Omdat de productie nog maar net was begonnen, kon de fabriek niet voldoen aan de gedetailleerde eisen die de Europese Commissie aan zijn onderzoek stelde en ontvingen de Mini’s het hoogste tarief. De huidige, voorlopige heffingen gelden voor vier maanden, te beginnen op 4 juli.

‘Versnelde beoordeling’

Mini kan een ‘versnelde beoordeling aanvragen’ aangezien het niet was vertegenwoordigd in de steekproefgroepen van de EC. Mini kan om die reden na onderzoek een eigen importtarief krijgen, aldus Reuters.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.