‘Duitsland onthoudt zich van stemming over EU-tarieven voor Chinese EV’s’

Handelsoorlog • Duitse autofabrikanten vrezen vergeldingsmaatregelen en een handelsconflict met China.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Al jaren breidt BMW haar capaciteiten in China gestaag uit.
BMW-fabriek in China. (Foto: BMW.)

Duitsland heeft zich onthouden van stemming over de voorlopige invoertarieven op Chinese EV’s door de lidstaten van de Europese Unie. Dit meldt Reuters.

Duitsland kiest voor onthouding omdat het onderzoek nog gaande is en de onderhandelingen tussen de Europese Commissie en de Chinese overheid nog lopen. Duitse autofabrikanten, die een derde van hun voertuigen jaarlijks in China verkopen, vrezen vergeldingsmaatregelen en een handelsconflict met China.

Voorlopige importheffingen

De eerste stemming is niet bindend. In dit voorlopige stadium heeft de Commissie de volledige bevoegdheid om tijdelijke heffingen op te leggen, tegelijkertijd vraagt de Europese Unie aan zijn lidstaten om een standpunt in te nemen om de heffingen na het onderzoek definitief te maken.

De importheffingen die nu zijn opgelegd gelden tot november. BYD ontvangt een importheffing van 17,4 procent. Xpeng en Nio ontvangen 21 procent. Chery (Omoda) ontvangt een importtarief van 20 procent. De tarieven komen bovenop het huidige tarief van 10 procent. Het tarief voor MG (SAIC) en Geely komt uit op respectievelijk 37,6 procent en 19,9 procent.

Definitieve stemming

Een definitieve stemming volgt aan het einde van het onderzoek, wanneer de Commissie definitieve tarieven kan voorstellen die normaal gesproken voor vijf jaar gelden.

Het voorstel kan worden geblokkeerd als een gekwalificeerde meerderheid van de 27 EU-lidstaten tegen is. Een gekwalificeerde meerderheid betekent dat 15 EU-lidstaten, die 65 procent van de EU-bevolking vertegenwoordigen, voor het voorstel stemmen.

Van Mossel-topman Eric Berkhof verwacht dat de aangekondigde de importheffingen op Chinese elektrische auto’s ‘weer zullen verdwijnen of worden verlaagd’.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Duitsland onthoudt zich van stemming over EU-tarieven voor Chinese EV’s’ | Automotive Online

‘Duitsland onthoudt zich van stemming over EU-tarieven voor Chinese EV’s’

Handelsoorlog • Duitse autofabrikanten vrezen vergeldingsmaatregelen en een handelsconflict met China.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Al jaren breidt BMW haar capaciteiten in China gestaag uit.
BMW-fabriek in China. (Foto: BMW.)

Duitsland heeft zich onthouden van stemming over de voorlopige invoertarieven op Chinese EV’s door de lidstaten van de Europese Unie. Dit meldt Reuters.

Duitsland kiest voor onthouding omdat het onderzoek nog gaande is en de onderhandelingen tussen de Europese Commissie en de Chinese overheid nog lopen. Duitse autofabrikanten, die een derde van hun voertuigen jaarlijks in China verkopen, vrezen vergeldingsmaatregelen en een handelsconflict met China.

Voorlopige importheffingen

De eerste stemming is niet bindend. In dit voorlopige stadium heeft de Commissie de volledige bevoegdheid om tijdelijke heffingen op te leggen, tegelijkertijd vraagt de Europese Unie aan zijn lidstaten om een standpunt in te nemen om de heffingen na het onderzoek definitief te maken.

De importheffingen die nu zijn opgelegd gelden tot november. BYD ontvangt een importheffing van 17,4 procent. Xpeng en Nio ontvangen 21 procent. Chery (Omoda) ontvangt een importtarief van 20 procent. De tarieven komen bovenop het huidige tarief van 10 procent. Het tarief voor MG (SAIC) en Geely komt uit op respectievelijk 37,6 procent en 19,9 procent.

Definitieve stemming

Een definitieve stemming volgt aan het einde van het onderzoek, wanneer de Commissie definitieve tarieven kan voorstellen die normaal gesproken voor vijf jaar gelden.

Het voorstel kan worden geblokkeerd als een gekwalificeerde meerderheid van de 27 EU-lidstaten tegen is. Een gekwalificeerde meerderheid betekent dat 15 EU-lidstaten, die 65 procent van de EU-bevolking vertegenwoordigen, voor het voorstel stemmen.

Van Mossel-topman Eric Berkhof verwacht dat de aangekondigde de importheffingen op Chinese elektrische auto’s ‘weer zullen verdwijnen of worden verlaagd’.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.