Bosch test uitstoot van remblokken en -schijven om aan Euro 7-norm te voldoen

Bosch • De testresultaten worden ook gebruikt om verdere verbeteringen aan te brengen in de remblokken en -schijven van Bosch.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Bosch)

De nieuwe Euro 7-norm, die vanaf november 2026 van toepassing wordt op nieuwe voertuigtypen, stelt ook grenzen aan de uitstoot van banden- en remmen. Na 2026 worden deze eisen ook relevant voor de aftermarket. Om aan de nieuwe eisen te voldoen test Bosch zijn remdelen in een nieuwe remtestbank. Dit meldt het bedrijf in een persbericht.

Naast deeltjesemissielimieten voor alle nieuwe typegoedkeuringen, vereist de bijbehorende Europese Verordening 2022/0365 (COD) ook een emissietest voor remcomponenten die worden aangeboden als vervangingsonderdelen voor deze nieuwe voertuigen.

Bosch heeft nu een remtestbank uitgerust met nieuwe meettechnologie en voert sinds eind 2022 deeltjesemissietests uit voor remsystemen. Dit testsysteem maakt het mogelijk te bepalen wanneer en onder welke omstandigheden deeltjes worden gegenereerd door het remsysteem tijdens het rijden, zo meldt het bedrijf.

Bijzonder schadelijk

De testresultaten worden ook gebruikt om verdere verbeteringen aan te brengen in de remblokken en -schijven van Bosch, wat uiteindelijk zal helpen om de deeltjesemissies op de wegen te verminderen. Daarnaast zijn de tests volgens Bosch ook bedoeld om de emissies van ultrafijne deeltjes te verminderen, die bijzonder schadelijk zijn voor de gezondheid en nog niet zijn opgenomen in de Euro 7-regelgeving.

Het duurde meer dan een jaar om de upgrade van de remtestbank te ontwerpen en te ontwikkelen, inclusief de speciale meettechnologie. In totaal heeft het bedrijf meer dan een miljoen euro in het project geïnvesteerd.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Naam:

1000 tekens te gebruiken
Bosch test uitstoot van remblokken en -schijven om aan Euro 7-norm te voldoen | Automotive Online

Bosch test uitstoot van remblokken en -schijven om aan Euro 7-norm te voldoen

Bosch • De testresultaten worden ook gebruikt om verdere verbeteringen aan te brengen in de remblokken en -schijven van Bosch.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Bosch)

De nieuwe Euro 7-norm, die vanaf november 2026 van toepassing wordt op nieuwe voertuigtypen, stelt ook grenzen aan de uitstoot van banden- en remmen. Na 2026 worden deze eisen ook relevant voor de aftermarket. Om aan de nieuwe eisen te voldoen test Bosch zijn remdelen in een nieuwe remtestbank. Dit meldt het bedrijf in een persbericht.

Naast deeltjesemissielimieten voor alle nieuwe typegoedkeuringen, vereist de bijbehorende Europese Verordening 2022/0365 (COD) ook een emissietest voor remcomponenten die worden aangeboden als vervangingsonderdelen voor deze nieuwe voertuigen.

Bosch heeft nu een remtestbank uitgerust met nieuwe meettechnologie en voert sinds eind 2022 deeltjesemissietests uit voor remsystemen. Dit testsysteem maakt het mogelijk te bepalen wanneer en onder welke omstandigheden deeltjes worden gegenereerd door het remsysteem tijdens het rijden, zo meldt het bedrijf.

Bijzonder schadelijk

De testresultaten worden ook gebruikt om verdere verbeteringen aan te brengen in de remblokken en -schijven van Bosch, wat uiteindelijk zal helpen om de deeltjesemissies op de wegen te verminderen. Daarnaast zijn de tests volgens Bosch ook bedoeld om de emissies van ultrafijne deeltjes te verminderen, die bijzonder schadelijk zijn voor de gezondheid en nog niet zijn opgenomen in de Euro 7-regelgeving.

Het duurde meer dan een jaar om de upgrade van de remtestbank te ontwerpen en te ontwikkelen, inclusief de speciale meettechnologie. In totaal heeft het bedrijf meer dan een miljoen euro in het project geïnvesteerd.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.