Importeursdag Bestelauto van het Jaar 2025: ‘Er zitten een paar toppers bij’

AM Driving Business Awards • Het hoogtepunt van het traject dat voorafgaat aan de jaarlijke bekendmaking van de Bestelauto van het Jaar en de Belofte van het Jaar is toch wel de importeursdag.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Een 'face off' tussen de Volkswagen ID.Buzz en Maxus eDeliver 7 (foto: Promedia)

Welke bestellers gaan ervandoor met de titel Bestelauto van het Jaar 2025 en Belofte van het Jaar 2025? In aanloop naar de prijsuitreiking op 18 september organiseerde Automotive op 27 juni de traditionele importeursdag, waar importeurs hun producten pitchen aan de vakjury. De locatie: onderwijsinstelling IVA Business School in Driebergen.

De importeursdag biedt importeurs de kans om hun producten fysiek te presenteren aan de vakjury. Ook is er gelegenheid voor een korte proefrit zodat de juryleden zich een compleet beeld kunnen vormen van de voors en tegens van elke genomineerde bestelauto.

Dit jaar waren alle grote bestelautoimporteurs van Nederland vertegenwoordigd: Ford Nederland, Stellantis, Renault/Renault Trucks, Mercedes-Benz Nederland, Toyota (Louwman), Maxus (Van Mossel), Nissan en Pon waren present met hun voertuigen. En er viel een primeur te noteren: Renault Trucks had de nieuwe elektrische Master meegenomen.

Criteria

De verschillende importeurs kregen dit jaar de instructie om in hun presentatie vooral in te zoomen op de criteria waarop alle bestelauto’s worden beoordeeld. Dit zijn naast TCO, functionaliteit en de kwaliteit van importeur en dealernetwerk, ook comfort en duurzaamheid.

Dat laatste aspect weegt deze editie zwaarder mee in de beoordeling dan in voorgaande jaren. Zo vroeg de jury om feitelijke informatie rondom de CO2-voetafdruk van productie en retail, de recyclingmogelijkheden en gebruik van gerecyclede materialen. Ook wilden de juryleden meer informatie over de manier waarop importeurs omgaan met de veranderende bpm-wetgeving, hun toekomstperspectief voor de komende jaren en hoe downtime wordt gereduceerd.

Tijdens de importeursdag kan de vakjury de auto’s persoonlijk inspecteren. (foto: Promedia)

Waardevolle inside-informatie

Jurylid Martin Vink, commercieel manager bij in- en ombouwspecialist Veth Automotive, kijkt met plezier terug op de importeursdag. “De sfeer was zeer positief, ondanks alle perikelen rondom het afschaffen van de bpm-vrijstelling voor dieselbussen per 1 januari 2025.  Alle importeurs hebben echt de tijd genomen om een goede presentatie voor te bereiden. Bovendien krijg je altijd waardevolle inside-informatie mee die je anders niet zou horen.”

Vink is gecharmeerd van het feit dat autofabrikanten telkens weer met innovaties komen die bestelautorijders helpen hun productiviteit te verhogen, zoals vehicle-to-load-oplossingen, een groter rijbereik voor elektrische bestellers en stuurwielen die kantelbaar zijn en als laptopsteun fungeren. “Op een importeursdag heb je alle bestellers bij elkaar en kan je dit soort innovaties zien en waarderen.”

Ook het ‘kijkje in de keuken’ bij de importeurs is een waardevolle toevoeging, zo stelt Vink. “Nu speelt vooral het bpm-verhaal, maar daarnaast zijn er nog veel meer vraagstukken zoals de ontheffing voor het B-rijbewijs voor zware elektrische bestellers en de komst van milieuzones. Elke importeur gaat daar op zijn eigen manier mee om en het is interessant om de verschillende zienswijzen met elkaar te vergelijken.” Vink concludeert: “Er zitten dit jaar weer een paar toppers bij. Ik denk dat het weer een spannende strijd wordt.”

Uitreiking AM Driving Business Awards

De Bestelauto van het Jaar 2025 en de Belofte van het Jaar 2025 (de prijs voor meest veelbelovende model) worden bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de AM Driving Business Awards, samen met de bekendmaking van de Zakenauto van het Jaar 2025 en de Beste Nieuwkomer 2025. Dit jaar vindt de feestelijke uitreiking van de awards plaats op woensdag 18 september bij Hart van Holland in Nijkerk, en wordt bekend welke modellen de huidige titelhouders opvolgen: de Mercedes-Benz eCitan (Bestelauto van het Jaar 2024) en Nissan Townstar (Belofte van het Jaar 2024).

Juryleden Bestelauto van het Jaar en Belofte van het Jaar
Roy Driessen – Segment director LCV Ayvens
Jasper Engel – Coördinator IVA Pro | EV-trainer
Guus Peters – Guus Peters Communicatie
Martin Vink – Commercieel manager Veth Automotive
Eduard Veen – Fleetmanager / senior adviseur wagenpark PostNL
Maaike–Hofwijk van Hemmen – Fleetowner G4S
Paul Hijstek – Fleetmanager TBI
Peter van Nisselrooij – LCV-consultant Alphabet
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Importeursdag Bestelauto van het Jaar 2025: ‘Er zitten een paar toppers bij’ | Automotive Online

Importeursdag Bestelauto van het Jaar 2025: ‘Er zitten een paar toppers bij’

AM Driving Business Awards • Het hoogtepunt van het traject dat voorafgaat aan de jaarlijke bekendmaking van de Bestelauto van het Jaar en de Belofte van het Jaar is toch wel de importeursdag.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Een 'face off' tussen de Volkswagen ID.Buzz en Maxus eDeliver 7 (foto: Promedia)

Welke bestellers gaan ervandoor met de titel Bestelauto van het Jaar 2025 en Belofte van het Jaar 2025? In aanloop naar de prijsuitreiking op 18 september organiseerde Automotive op 27 juni de traditionele importeursdag, waar importeurs hun producten pitchen aan de vakjury. De locatie: onderwijsinstelling IVA Business School in Driebergen.

De importeursdag biedt importeurs de kans om hun producten fysiek te presenteren aan de vakjury. Ook is er gelegenheid voor een korte proefrit zodat de juryleden zich een compleet beeld kunnen vormen van de voors en tegens van elke genomineerde bestelauto.

Dit jaar waren alle grote bestelautoimporteurs van Nederland vertegenwoordigd: Ford Nederland, Stellantis, Renault/Renault Trucks, Mercedes-Benz Nederland, Toyota (Louwman), Maxus (Van Mossel), Nissan en Pon waren present met hun voertuigen. En er viel een primeur te noteren: Renault Trucks had de nieuwe elektrische Master meegenomen.

Criteria

De verschillende importeurs kregen dit jaar de instructie om in hun presentatie vooral in te zoomen op de criteria waarop alle bestelauto’s worden beoordeeld. Dit zijn naast TCO, functionaliteit en de kwaliteit van importeur en dealernetwerk, ook comfort en duurzaamheid.

Dat laatste aspect weegt deze editie zwaarder mee in de beoordeling dan in voorgaande jaren. Zo vroeg de jury om feitelijke informatie rondom de CO2-voetafdruk van productie en retail, de recyclingmogelijkheden en gebruik van gerecyclede materialen. Ook wilden de juryleden meer informatie over de manier waarop importeurs omgaan met de veranderende bpm-wetgeving, hun toekomstperspectief voor de komende jaren en hoe downtime wordt gereduceerd.

Tijdens de importeursdag kan de vakjury de auto’s persoonlijk inspecteren. (foto: Promedia)

Waardevolle inside-informatie

Jurylid Martin Vink, commercieel manager bij in- en ombouwspecialist Veth Automotive, kijkt met plezier terug op de importeursdag. “De sfeer was zeer positief, ondanks alle perikelen rondom het afschaffen van de bpm-vrijstelling voor dieselbussen per 1 januari 2025.  Alle importeurs hebben echt de tijd genomen om een goede presentatie voor te bereiden. Bovendien krijg je altijd waardevolle inside-informatie mee die je anders niet zou horen.”

Vink is gecharmeerd van het feit dat autofabrikanten telkens weer met innovaties komen die bestelautorijders helpen hun productiviteit te verhogen, zoals vehicle-to-load-oplossingen, een groter rijbereik voor elektrische bestellers en stuurwielen die kantelbaar zijn en als laptopsteun fungeren. “Op een importeursdag heb je alle bestellers bij elkaar en kan je dit soort innovaties zien en waarderen.”

Ook het ‘kijkje in de keuken’ bij de importeurs is een waardevolle toevoeging, zo stelt Vink. “Nu speelt vooral het bpm-verhaal, maar daarnaast zijn er nog veel meer vraagstukken zoals de ontheffing voor het B-rijbewijs voor zware elektrische bestellers en de komst van milieuzones. Elke importeur gaat daar op zijn eigen manier mee om en het is interessant om de verschillende zienswijzen met elkaar te vergelijken.” Vink concludeert: “Er zitten dit jaar weer een paar toppers bij. Ik denk dat het weer een spannende strijd wordt.”

Uitreiking AM Driving Business Awards

De Bestelauto van het Jaar 2025 en de Belofte van het Jaar 2025 (de prijs voor meest veelbelovende model) worden bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de AM Driving Business Awards, samen met de bekendmaking van de Zakenauto van het Jaar 2025 en de Beste Nieuwkomer 2025. Dit jaar vindt de feestelijke uitreiking van de awards plaats op woensdag 18 september bij Hart van Holland in Nijkerk, en wordt bekend welke modellen de huidige titelhouders opvolgen: de Mercedes-Benz eCitan (Bestelauto van het Jaar 2024) en Nissan Townstar (Belofte van het Jaar 2024).

Juryleden Bestelauto van het Jaar en Belofte van het Jaar
Roy Driessen – Segment director LCV Ayvens
Jasper Engel – Coördinator IVA Pro | EV-trainer
Guus Peters – Guus Peters Communicatie
Martin Vink – Commercieel manager Veth Automotive
Eduard Veen – Fleetmanager / senior adviseur wagenpark PostNL
Maaike–Hofwijk van Hemmen – Fleetowner G4S
Paul Hijstek – Fleetmanager TBI
Peter van Nisselrooij – LCV-consultant Alphabet
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.