Tesla en Volvo pakken 40 procent EV-registraties

Nieuwverkoop • Toyota staat niet in de top 30 bij de EV-registraties, maar gaat aan kop als EV’s niet worden meegerekend.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Nieuwverkoop
Foto: Shutterstock

Tesla en Volvo zijn goed voor ruim 40 procent van alle EV-registraties in de eerste zes maanden van 2024. Kia en BMW volgen op afstand en zijn de enige twee andere merken met een EV-marktaandeel van boven de vijf procent. Dat blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door AM.

De vier meest geregistreerde merken zijn van Tesla en Volvo. Kia volgt met de Niro en EV6. Deze drie merken zijn goed voor de helft van alle EV-registraties. Het totaal aantal EV-registraties steeg dit jaar met 4 procent. Ook het marktaandeel ging omhoog.

EV-registraties H1:

Merk 2024 ma 2023 ma 2022 ma
1. Tesla 13.431 22,3% 9.200 15,9% 1.092 3,7%
2. Volvo 11.083 18,4% 4.615 8,0% 864 2,9%
3. Kia 5.682 9,4% 3.199 5,5% 3.301 11,2%
4.BMW 4.073 6,8% 4.261 7,4% 2.106 7,1%
5.Peugeot 2.647 4,4% 5.164 8,9% 2.959 10,0%
6.Hyundai 2.383 3,9% 2.824 4,9% 1.333 4,5%
7.Mercedes 2.167 3,6% 1.874 3,2% 1.151 3,9%
8.Audi 2.144 3,6% 2.068 3,6% 2.009 6,8%
9.Volkswagen 1.826 3,0% 4.867 8,4% 1.721 5,8%
10. Skoda 1.664 2,8% 2.158 3,7% 2.707 9,2%
Totaal 60.338 100% 57.940 100% 29.499 100%

Bron: RDC, bewerking AM

Weggezakt

De eerste Volkswagen is de ID.3, op plek 19. Het gebrek aan aansprekende EV’s is een van de belangrijkste redenen waarom Volkswagen in het eerste halfjaar ver is weggezakt.  De Atto3 is de hoogst genoteerde nieuwkomer in de lijst (plek 18 met 715 registraties), gevolgd door de MG4 op plek 28 met 485 registraties).

Het dit jaar in heel Europa goed presterende Toyota staat met de BZ4X op plek 34 (met 417 registraties). Als EV’s niet worden meegerekend dan staat Toyota veruit aan de kop, met ruim 16 duizend registraties (dat is het dubbele van Volkswagen). Nummer twee Kia komt tot 13 duizend registraties. Alle registraties gecombineerd is het Kia dat de markt aanvoert.

EV-registraties H1:

Model 2024 2023 2022
1.Tesla Model Y 8.067 6.754 719
2.Volvo EX30 5.285
3.Tesla Model 3 5.224 2.131 368
4.Volvo XC40 4.488 3.522 669
5.Kia Niro 3.158 1.724 1.768
6.Kia EV6 1.821 1.414 1.421
7.Peugeot 208 1.738 3.477 1.966
8.Skoda Enyaq 1.664 2.158 2.700
9.Hyundai Kona 1.529 907 636
10.BMW IX1 1.418 1.361
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Tesla en Volvo pakken 40 procent EV-registraties | Automotive Online

Tesla en Volvo pakken 40 procent EV-registraties

Nieuwverkoop • Toyota staat niet in de top 30 bij de EV-registraties, maar gaat aan kop als EV’s niet worden meegerekend.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Nieuwverkoop
Foto: Shutterstock

Tesla en Volvo zijn goed voor ruim 40 procent van alle EV-registraties in de eerste zes maanden van 2024. Kia en BMW volgen op afstand en zijn de enige twee andere merken met een EV-marktaandeel van boven de vijf procent. Dat blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door AM.

De vier meest geregistreerde merken zijn van Tesla en Volvo. Kia volgt met de Niro en EV6. Deze drie merken zijn goed voor de helft van alle EV-registraties. Het totaal aantal EV-registraties steeg dit jaar met 4 procent. Ook het marktaandeel ging omhoog.

EV-registraties H1:

Merk 2024 ma 2023 ma 2022 ma
1. Tesla 13.431 22,3% 9.200 15,9% 1.092 3,7%
2. Volvo 11.083 18,4% 4.615 8,0% 864 2,9%
3. Kia 5.682 9,4% 3.199 5,5% 3.301 11,2%
4.BMW 4.073 6,8% 4.261 7,4% 2.106 7,1%
5.Peugeot 2.647 4,4% 5.164 8,9% 2.959 10,0%
6.Hyundai 2.383 3,9% 2.824 4,9% 1.333 4,5%
7.Mercedes 2.167 3,6% 1.874 3,2% 1.151 3,9%
8.Audi 2.144 3,6% 2.068 3,6% 2.009 6,8%
9.Volkswagen 1.826 3,0% 4.867 8,4% 1.721 5,8%
10. Skoda 1.664 2,8% 2.158 3,7% 2.707 9,2%
Totaal 60.338 100% 57.940 100% 29.499 100%

Bron: RDC, bewerking AM

Weggezakt

De eerste Volkswagen is de ID.3, op plek 19. Het gebrek aan aansprekende EV’s is een van de belangrijkste redenen waarom Volkswagen in het eerste halfjaar ver is weggezakt.  De Atto3 is de hoogst genoteerde nieuwkomer in de lijst (plek 18 met 715 registraties), gevolgd door de MG4 op plek 28 met 485 registraties).

Het dit jaar in heel Europa goed presterende Toyota staat met de BZ4X op plek 34 (met 417 registraties). Als EV’s niet worden meegerekend dan staat Toyota veruit aan de kop, met ruim 16 duizend registraties (dat is het dubbele van Volkswagen). Nummer twee Kia komt tot 13 duizend registraties. Alle registraties gecombineerd is het Kia dat de markt aanvoert.

EV-registraties H1:

Model 2024 2023 2022
1.Tesla Model Y 8.067 6.754 719
2.Volvo EX30 5.285
3.Tesla Model 3 5.224 2.131 368
4.Volvo XC40 4.488 3.522 669
5.Kia Niro 3.158 1.724 1.768
6.Kia EV6 1.821 1.414 1.421
7.Peugeot 208 1.738 3.477 1.966
8.Skoda Enyaq 1.664 2.158 2.700
9.Hyundai Kona 1.529 907 636
10.BMW IX1 1.418 1.361
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.