‘Zeekr overweegt om EV’s in Europa te bouwen’

Zeekr • Zeekr zou auto’s kunnen bouwen in een Europese fabriek die eigendom is van moederbedrijf Geely.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Zeekr)

Zeekr overweegt om auto’s te produceren in Europa. Het Chinese EV-merk zou hiervoor gebruik kunnen maken van fabrieken die in handen zijn van moederbedrijf Geely, waar onder andere ook Volvo, Link&Co en Polestar onder vallen. Dit meldt Bloomberg vandaag.

Door auto’s in Europa te produceren zou het merk nieuwe importheffingen kunnen omzeilen. Alle auto’s van het EV-merk worden momenteel in China geproduceerd en vallen onder een voorlopige Europese invoerheffing van 19,9 procent. De beslissing om het tarief definitief te maken wordt in november verwacht.

“We zijn actief bezig met het zoeken van locaties in Europa,” zei Zeekr-ceo Andy An in een interview met Bloomberg News. Europese productie zou plaatsvinden in een bestaande faciliteit die eigendom is van de Geely-groep of een van zijn Europese partners.

De groep heeft momenteel Volvo-fabrieken in Zweden en België en een belang in een Smart-joint venture met Mercedes-Benz. Zeekr zal geen nieuwe fabriek bouwen, voegde An eraan toe.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Zeekr overweegt om EV’s in Europa te bouwen’ | Automotive Online

‘Zeekr overweegt om EV’s in Europa te bouwen’

Zeekr • Zeekr zou auto’s kunnen bouwen in een Europese fabriek die eigendom is van moederbedrijf Geely.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Zeekr)

Zeekr overweegt om auto’s te produceren in Europa. Het Chinese EV-merk zou hiervoor gebruik kunnen maken van fabrieken die in handen zijn van moederbedrijf Geely, waar onder andere ook Volvo, Link&Co en Polestar onder vallen. Dit meldt Bloomberg vandaag.

Door auto’s in Europa te produceren zou het merk nieuwe importheffingen kunnen omzeilen. Alle auto’s van het EV-merk worden momenteel in China geproduceerd en vallen onder een voorlopige Europese invoerheffing van 19,9 procent. De beslissing om het tarief definitief te maken wordt in november verwacht.

“We zijn actief bezig met het zoeken van locaties in Europa,” zei Zeekr-ceo Andy An in een interview met Bloomberg News. Europese productie zou plaatsvinden in een bestaande faciliteit die eigendom is van de Geely-groep of een van zijn Europese partners.

De groep heeft momenteel Volvo-fabrieken in Zweden en België en een belang in een Smart-joint venture met Mercedes-Benz. Zeekr zal geen nieuwe fabriek bouwen, voegde An eraan toe.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.