Verkoop Aston Martin daalt, schuld loopt op

Aston Martin • Voor de tweede helft van het jaar verwacht Aston Martin ‘een significantie groei’.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Aston Martin-showroom in Tokyo. (Foto: Aston Martin).

Aston Martin verkocht 1.998 auto’s in de eerste zes maanden van 2024. Dat is 32 procent minder dan in de eerste helft van 2023. De omzet van het Britse luxemerk daalde derhalve met 11 procent. Het verlies van het merk neemt toe met 52,8 procent.

De omzet komt in de eerste zes maanden van 2024 uit op bijna 700 miljoen euro. Het nettoverlies, voor belasting, van het automerk neemt toe tot ruim 251 miljoen euro. Het bedrijf kampt met hoge financieringskosten en lagere verkoopaantallen.

Aston Martin schrijft de daling toe aan de geplande transitie naar nieuwe modellen zoals de nieuwe Vantage en de geüpgradede DBX707, die beide aan het einde van Q2 2024 in productie gingen. “Met de introductie van nieuwe modellen en een sterke vraag van klanten, bevinden we ons op een spannend moment in onze reis”, zegt Lawrence Stroll, ceo van Aston Martin, over de introductie van de nieuwe modellen.

Voor de tweede helft van het jaar verwacht Aston Martin ‘een significantie groei’. In 2027 en 2028 verwacht Aston Martin een omzet van ongeveer 2,9 miljard euro.

Schuldenlast

Aston Martin kampt met een flinke schuldenlast. In de halfjaarcijfers van dit jaar staat dat de schuld 1,4 miljard euro bedraagt.

Sinds de redding van het bedrijf in 2020 door de Canadese miljardair Lawrence Stroll, de huidige voorzitter, heeft de onderneming herhaaldelijk nieuw kapitaal moeten aantrekken. Stroll krijgt binnenkort meer hulp bij zijn plannen om Aston Martin uit het slop te trekken. De voormalige baas van Bentley Motors, Adrian Hallmark, treedt uiterlijk op 1 oktober aan als nieuwe topman en neemt de plaats over van de 77-jarige Amedeo Felisa. Hallmark wordt de vierde topman sinds de komst van Stroll.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Verkoop Aston Martin daalt, schuld loopt op | Automotive Online

Verkoop Aston Martin daalt, schuld loopt op

Aston Martin • Voor de tweede helft van het jaar verwacht Aston Martin ‘een significantie groei’.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Aston Martin-showroom in Tokyo. (Foto: Aston Martin).

Aston Martin verkocht 1.998 auto’s in de eerste zes maanden van 2024. Dat is 32 procent minder dan in de eerste helft van 2023. De omzet van het Britse luxemerk daalde derhalve met 11 procent. Het verlies van het merk neemt toe met 52,8 procent.

De omzet komt in de eerste zes maanden van 2024 uit op bijna 700 miljoen euro. Het nettoverlies, voor belasting, van het automerk neemt toe tot ruim 251 miljoen euro. Het bedrijf kampt met hoge financieringskosten en lagere verkoopaantallen.

Aston Martin schrijft de daling toe aan de geplande transitie naar nieuwe modellen zoals de nieuwe Vantage en de geüpgradede DBX707, die beide aan het einde van Q2 2024 in productie gingen. “Met de introductie van nieuwe modellen en een sterke vraag van klanten, bevinden we ons op een spannend moment in onze reis”, zegt Lawrence Stroll, ceo van Aston Martin, over de introductie van de nieuwe modellen.

Voor de tweede helft van het jaar verwacht Aston Martin ‘een significantie groei’. In 2027 en 2028 verwacht Aston Martin een omzet van ongeveer 2,9 miljard euro.

Schuldenlast

Aston Martin kampt met een flinke schuldenlast. In de halfjaarcijfers van dit jaar staat dat de schuld 1,4 miljard euro bedraagt.

Sinds de redding van het bedrijf in 2020 door de Canadese miljardair Lawrence Stroll, de huidige voorzitter, heeft de onderneming herhaaldelijk nieuw kapitaal moeten aantrekken. Stroll krijgt binnenkort meer hulp bij zijn plannen om Aston Martin uit het slop te trekken. De voormalige baas van Bentley Motors, Adrian Hallmark, treedt uiterlijk op 1 oktober aan als nieuwe topman en neemt de plaats over van de 77-jarige Amedeo Felisa. Hallmark wordt de vierde topman sinds de komst van Stroll.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.