Hyundai verkoopt meer hybrides en ziet winst stijgen
Hyundai boekte afgelopen kwartaal een nettowinst van 3,5 miljard euro, dat is een toename van 24,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De omzet groeit met 6,6 procent en komt uit op 37,4 miljard euro. Dat blijkt de kwartaalcijfers van het Koreaanse merk.
Hyundai verkocht met name meer hybrides (122.000) afgelopen kwartaal, een toename van 25,8 procent. Het aandeel van EV’s in de verkoop van Hyundai daalde juist van 7,4 procent naar 5,6 procent. Hyundai verkocht afgelopen kwartaal 59 duizend volledig elektrische auto’s.
Vooral in Noord-Amerika presteerde Hyundai goed. Hyundai verkocht het afgelopen kwartaal ruim 595 duizend auto’s in Noord-Amerika, een plus van 10,2 procent. De automaker verkocht vooral veel premium SUV- en hybride-modellen in deze markt.
Hyundai schrijft de goede verkoopcijfers toe aan de ’toenemende vraag naar milieuvriendelijke auto’s’. Volgens Hyundai zijn de vooruitzichten voor de Amerikaanse markt echter onzeker door de presidentverkiezingen.
Donald Trump zegt weinig te zien in een stimulatiepakket voor EV’s. Volgens Trump zijn EV’s ’te duur’ en ‘kunnen deze niet ver genoeg rijden’. Hyundai-cfo Lee Seung Jo zei tegen Reuters dat Hyundai van plan is om de hybride modellen uit te breiden “om zich voor te bereiden op een mogelijke verkleining van het IRA-pakket”. Dat kan gebeuren als Trump president wordt.
Europa
In Europa verkocht Hyundai afgelopen kwartaal 372 duizend auto’s, 9,7 procent minder dan vorig jaar. Het aandeel Hyundai EV’s op de Europese markt daalde van 16,1 procent naar 10,9 procent, terwijl het aandeel van hybrides juist toenam van 14,9 procent naar 20,9 procent. In Europa is Hyundai het tiende bestverkopende merk, zo blijkt uit de laatste Jato-update.
De autoverkopen in Zuid-Korea, Hyundai’s op een na grootste markt, daalden in het tweede kwartaal van dit jaar met 10 procent. Ook in het eerste kwartaal zag het bedrijf een daling van 16 procent. Volgens Hyundai kampen consumenten met stijgende inflatie en een zwakke economie. Hyundai verwacht dat de consumentenvraag naar auto’s verder afneemt en er meer concurrentie ontstaat.