Ford hard onderuit op beurs na tegenvallende kwartaalcijfers

Ford • Ford is donderdag hard onderuitgegaan op de aandelenbeurzen in New York. De fabrikant zag twintig procent van zijn beurswaarde (55 miljard dollar) verdampen.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

De Amerikaanse autofabrikant Ford boekte afgelopen kwartaal meer omzet dan verwacht. De omzet steeg met 4 procent naar 90,6 miljard dollar (83,4 miljard euro). De winst viel met 3,2 miljard dollar echter lager uit dan voorzien. De aangepaste winst van de autofabrikant uit Detroit bedroeg 47 cent per aandeel en bleef daarmee achter bij de verwachte 68 cent.

Naast Ford gingen ook andere grote autofabrikanten omlaag. In Japan ging Nissan onderuit na een winstalarm. De Japanse autofabrikant heeft vooral last van de hevige prijsconcurrentie in de VS en de concurrentie van Chinese fabrikanten. Woensdag kelderde Tesla dik 12 procent, nadat de elektrische autofabrikant voor het vierde kwartaal op rij niet aan de verwachtingen wist te voldoen.

In de afgelopen maand verloren ook BMW (-21%), Porsche (-19%), Renault (-15%), VW (-15%) en Stellantis (-34%) fors.

Garantieclaims

De winstgevendheid van Ford werd zwaar beïnvloed door een stijging van de garantiekosten met 800 miljoen dollar in het tweede kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal. Het bedrijf erkende dat er problemen waren met de kwaliteit van de voertuigen in de modeljaren 2016 tot en met 2021.

Financieel topman John Lawler hoopt dat Ford met de recente kwaliteitsverbeteringen de garantiekosten in de toekomst te verlagen, meldt het ANP. Ondanks inspanningen om de situatie te verbeteren, waaronder het aannemen van een nieuwe directeur kwaliteit en het herzien van de productiepraktijken, blijft Ford de leider in de sector wat betreft het aantal terugroepacties, melden analisten.

E-divisie verlieslatend

Het bedrijf houdt wel vast aan zijn winstdoel voor heel 2024. Het rekent op een Ebit van tussen de 10 en 12 miljard dollar. De meeste divisies leveren een bijdrage aan het resultaat. De e-divisie is wel nog verlieslatend. Ford verwacht een verlies van 5,0 tot 5,5 miljard dollar voor de divisie als gevolg van ‘voortdurende prijsdruk en investeringen in elektrische voertuigen’.

Herstructurering in Europa heeft in het eerste halfjaar ook een half miljard dollar gekost. Recent trok het hoofdkantoor van Ford de macht naar zich toe. In Nederland werd dit jaar voortijdig de agentuur-pilot beëindigd en werden de agentcontracten weer opgezegd.

Lees de column van AM-redacteur Bart Kuijpers over Ford. ‘De invoering van een agentuurmodel is extreem complex. Invoering daarvan vereist een lange adem. Daarvan was iedereen zich bewust, maar Ford Europa blijkbaar niet’. 

Ford hard onderuit op beurs na tegenvallende kwartaalcijfers | Automotive Online

Ford hard onderuit op beurs na tegenvallende kwartaalcijfers

Ford • Ford is donderdag hard onderuitgegaan op de aandelenbeurzen in New York. De fabrikant zag twintig procent van zijn beurswaarde (55 miljard dollar) verdampen.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

De Amerikaanse autofabrikant Ford boekte afgelopen kwartaal meer omzet dan verwacht. De omzet steeg met 4 procent naar 90,6 miljard dollar (83,4 miljard euro). De winst viel met 3,2 miljard dollar echter lager uit dan voorzien. De aangepaste winst van de autofabrikant uit Detroit bedroeg 47 cent per aandeel en bleef daarmee achter bij de verwachte 68 cent.

Naast Ford gingen ook andere grote autofabrikanten omlaag. In Japan ging Nissan onderuit na een winstalarm. De Japanse autofabrikant heeft vooral last van de hevige prijsconcurrentie in de VS en de concurrentie van Chinese fabrikanten. Woensdag kelderde Tesla dik 12 procent, nadat de elektrische autofabrikant voor het vierde kwartaal op rij niet aan de verwachtingen wist te voldoen.

In de afgelopen maand verloren ook BMW (-21%), Porsche (-19%), Renault (-15%), VW (-15%) en Stellantis (-34%) fors.

Garantieclaims

De winstgevendheid van Ford werd zwaar beïnvloed door een stijging van de garantiekosten met 800 miljoen dollar in het tweede kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal. Het bedrijf erkende dat er problemen waren met de kwaliteit van de voertuigen in de modeljaren 2016 tot en met 2021.

Financieel topman John Lawler hoopt dat Ford met de recente kwaliteitsverbeteringen de garantiekosten in de toekomst te verlagen, meldt het ANP. Ondanks inspanningen om de situatie te verbeteren, waaronder het aannemen van een nieuwe directeur kwaliteit en het herzien van de productiepraktijken, blijft Ford de leider in de sector wat betreft het aantal terugroepacties, melden analisten.

E-divisie verlieslatend

Het bedrijf houdt wel vast aan zijn winstdoel voor heel 2024. Het rekent op een Ebit van tussen de 10 en 12 miljard dollar. De meeste divisies leveren een bijdrage aan het resultaat. De e-divisie is wel nog verlieslatend. Ford verwacht een verlies van 5,0 tot 5,5 miljard dollar voor de divisie als gevolg van ‘voortdurende prijsdruk en investeringen in elektrische voertuigen’.

Herstructurering in Europa heeft in het eerste halfjaar ook een half miljard dollar gekost. Recent trok het hoofdkantoor van Ford de macht naar zich toe. In Nederland werd dit jaar voortijdig de agentuur-pilot beëindigd en werden de agentcontracten weer opgezegd.

Lees de column van AM-redacteur Bart Kuijpers over Ford. ‘De invoering van een agentuurmodel is extreem complex. Invoering daarvan vereist een lange adem. Daarvan was iedereen zich bewust, maar Ford Europa blijkbaar niet’.