Lamborghini verwacht ‘record van vorig jaar te overtreffen’, omzet stijgt in H1

Lamborghini • De teller van Lamborghini’s leveringen in het eerste halfjaar staat nu op 5.558 auto’s wereldwijd.
Robert L. Smid Robert L. Smid
De Lamborghini Urus. (Foto: Lamborghini)

Lamborghini’s omzet stijgt in het eerste helft van het jaar met 14 procent tot 1,62 miljard euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het Italiaanse merk. De operationele winst blijft vrijwel ongewijzigd vergeleken met dezelfde periode in 2023. Zo is de winst ook dit jaar 458 miljoen euro.

De operationele winstmarge daalt tot 28,2 procent. Dat is 3,9 procentpunt minder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (32,1 procent).

De leveringen in het eerste halfjaar stijgen met 4 procent tot 5.558 auto’s. “Als we deze trend handhaven, zullen we waarschijnlijk het record van vorig jaar overtreffen”, vertelt ceo Stephan Winkelmann in een persbericht.

‘Cruciale fase’

Vorig jaar verkocht het premium-merk voor het eerst 10 duizend auto’s. Volgens Winkelmann zijn orders voor de Revuelto, Lamborghini’s eerste plug-in hybride, zo sterk dat kopers moeten rekenen op een wachttijd van twee jaar. Het Italiaanse merk schakelt in 2024 volledig over naar hybride motoren.

“We gaan door een cruciale fase heen, ondersteund door de grootste investering in de geschiedenis van het bedrijf. We hebben als hoofddoel om ons productaanbod uit te breiden. Deze inspanningen zijn essentieel om onze groei te ondersteunen”, aldus Winkelmann.

Recordomzet

Lamborghini, onderdeel van de Duitse autogroep Volkswagen, boekte vorig jaar een recordomzet, mede door een sterke vraag naar de Urus SUV. De verkopen stegen toen met ruim 12 procent tot 2,7 miljard euro. In totaal verlieten 10.112 sportauto’s van het merk de showrooms, een stijging van 9,5 procent.

Mede door het succes van de Urus wint Lamborghini terrein op rivaal Ferrari. Die verkocht vorig jaar 13.663 auto’s. In 2022 boekte Ferrari nog een verkooprecord. In dat jaar verkocht het bedrijf wereldwijd 13.221 auto’s.

Opvallende regio’s

In de regio’s Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) verkocht Lamborghini vooral goed in de eerste helft van het jaar. Het merk leverde bijna 2.500 auto’s. In China verkocht het merk wat minder, daar leverde Lamborghini 337 auto’s af. De VS blijft de grootste nationale markt van Lamborghini, met meer dan 1.600 leveringen in het eerste halfjaar.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Lamborghini verwacht ‘record van vorig jaar te overtreffen’, omzet stijgt in H1 | Automotive Online

Lamborghini verwacht ‘record van vorig jaar te overtreffen’, omzet stijgt in H1

Lamborghini • De teller van Lamborghini’s leveringen in het eerste halfjaar staat nu op 5.558 auto’s wereldwijd.
Robert L. Smid Robert L. Smid
De Lamborghini Urus. (Foto: Lamborghini)

Lamborghini’s omzet stijgt in het eerste helft van het jaar met 14 procent tot 1,62 miljard euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het Italiaanse merk. De operationele winst blijft vrijwel ongewijzigd vergeleken met dezelfde periode in 2023. Zo is de winst ook dit jaar 458 miljoen euro.

De operationele winstmarge daalt tot 28,2 procent. Dat is 3,9 procentpunt minder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (32,1 procent).

De leveringen in het eerste halfjaar stijgen met 4 procent tot 5.558 auto’s. “Als we deze trend handhaven, zullen we waarschijnlijk het record van vorig jaar overtreffen”, vertelt ceo Stephan Winkelmann in een persbericht.

‘Cruciale fase’

Vorig jaar verkocht het premium-merk voor het eerst 10 duizend auto’s. Volgens Winkelmann zijn orders voor de Revuelto, Lamborghini’s eerste plug-in hybride, zo sterk dat kopers moeten rekenen op een wachttijd van twee jaar. Het Italiaanse merk schakelt in 2024 volledig over naar hybride motoren.

“We gaan door een cruciale fase heen, ondersteund door de grootste investering in de geschiedenis van het bedrijf. We hebben als hoofddoel om ons productaanbod uit te breiden. Deze inspanningen zijn essentieel om onze groei te ondersteunen”, aldus Winkelmann.

Recordomzet

Lamborghini, onderdeel van de Duitse autogroep Volkswagen, boekte vorig jaar een recordomzet, mede door een sterke vraag naar de Urus SUV. De verkopen stegen toen met ruim 12 procent tot 2,7 miljard euro. In totaal verlieten 10.112 sportauto’s van het merk de showrooms, een stijging van 9,5 procent.

Mede door het succes van de Urus wint Lamborghini terrein op rivaal Ferrari. Die verkocht vorig jaar 13.663 auto’s. In 2022 boekte Ferrari nog een verkooprecord. In dat jaar verkocht het bedrijf wereldwijd 13.221 auto’s.

Opvallende regio’s

In de regio’s Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) verkocht Lamborghini vooral goed in de eerste helft van het jaar. Het merk leverde bijna 2.500 auto’s. In China verkocht het merk wat minder, daar leverde Lamborghini 337 auto’s af. De VS blijft de grootste nationale markt van Lamborghini, met meer dan 1.600 leveringen in het eerste halfjaar.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.