Winstdaling van 29,4% voor Ayvens in eerste halfjaar 2024

Ayvens • Met name de kosten van de verkoop en herwaardering van ex-leaseauto’s zijn fors gestegen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Ayvens-kantoor in Breukelen. (Foto: Ayvens).

De nettowinst van leasemaatschappij Ayvens is in het eerste halfjaar van 2024 uitgekomen op ruim 400 miljoen euro, een daling 29,4 procent ten opzichte van H1 in 2023. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van Ayvens. In het eerste kwartaal behaalde Ayvens een nettowinst van 188 miljoen euro.

Restwaarden

De brutowinst komt uit op ongeveer 1,6 miljard euro (+2,4%) De omzet van Ayvens steeg met 78,1 procent in de eerste zes maanden van 2024. De omzet komt uit op ongeveer 5,4 miljard euro. Deze stijging wordt met name gedreven door een toename in de verkoop van ex-leaseauto’s en hogere inkomsten op leasecontracten vanwege inflatie en de overgang naar duurdere elektrische auto’s.

Ayvens schrijft de winstdaling toe aan hogere personeelskosten (+69,3%) en gestegen kosten op de verkoop en herwaardering van ex-leaseauto’s (+90,0%). Ook de servicekosten en afschrijvingskosten zijn toegenomen met respectievelijk 58,4 en 61,5 procent. Dat de herwaardering- en afschrijvingskosten van ex-leaseauto’s hoger zijn, heeft te maken met de dalende restwaardes van elektrische auto’s. Tegelijkertijd daalden de operationele uitgaven dankzij lagere IT-kosten en kostenbeheersing.

Woordvoerder Lonneke van der Horst meldt dat Leaseplan en ALD Automotive vorig jaar nog los opereerden, waardoor de winst van dit jaar moeilijk te vergelijken is met vorig jaar. “Bovendien was er in Q2 2023 sprake van eenmalig resultaat van EUR 177 miljoen, waardoor het resultaat in die periode extra hoog was”, aldus Van der Horst.

Integratie Leaseplan

Het totale wagenpark van Ayvens is met 0,4 procent gekrompen ten opzichte van eind juli 2023 en bestond 1 juli 2024 uit bijna 3,4 miljoen voertuigen.

Ceo Tim Albertsen is te spreken over de ”solide financiële prestatie” en vertelt dat de integratie met Leaseplan vordert. “De integratie vordert en wint aan momentum binnen het hele bedrijf. De juridische integratie van lokale entiteiten in overlappende landen is voltooid in Frankrijk en Nederland, evenals voor onze verzekeringsactiviteiten in Dublin”, aldus Albertsen.

Tijdens het Nationaal Automotive Congres eerder dit jaar sprak Albertsen over de winstgevendheid van Ayvens. “Groei op dit moment niet de hoogste prioriteit. We willen eerst de integratie tot een goed einde brengen.”

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Winstdaling van 29,4% voor Ayvens in eerste halfjaar 2024 | Automotive Online

Winstdaling van 29,4% voor Ayvens in eerste halfjaar 2024

Ayvens • Met name de kosten van de verkoop en herwaardering van ex-leaseauto’s zijn fors gestegen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Ayvens-kantoor in Breukelen. (Foto: Ayvens).

De nettowinst van leasemaatschappij Ayvens is in het eerste halfjaar van 2024 uitgekomen op ruim 400 miljoen euro, een daling 29,4 procent ten opzichte van H1 in 2023. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van Ayvens. In het eerste kwartaal behaalde Ayvens een nettowinst van 188 miljoen euro.

Restwaarden

De brutowinst komt uit op ongeveer 1,6 miljard euro (+2,4%) De omzet van Ayvens steeg met 78,1 procent in de eerste zes maanden van 2024. De omzet komt uit op ongeveer 5,4 miljard euro. Deze stijging wordt met name gedreven door een toename in de verkoop van ex-leaseauto’s en hogere inkomsten op leasecontracten vanwege inflatie en de overgang naar duurdere elektrische auto’s.

Ayvens schrijft de winstdaling toe aan hogere personeelskosten (+69,3%) en gestegen kosten op de verkoop en herwaardering van ex-leaseauto’s (+90,0%). Ook de servicekosten en afschrijvingskosten zijn toegenomen met respectievelijk 58,4 en 61,5 procent. Dat de herwaardering- en afschrijvingskosten van ex-leaseauto’s hoger zijn, heeft te maken met de dalende restwaardes van elektrische auto’s. Tegelijkertijd daalden de operationele uitgaven dankzij lagere IT-kosten en kostenbeheersing.

Woordvoerder Lonneke van der Horst meldt dat Leaseplan en ALD Automotive vorig jaar nog los opereerden, waardoor de winst van dit jaar moeilijk te vergelijken is met vorig jaar. “Bovendien was er in Q2 2023 sprake van eenmalig resultaat van EUR 177 miljoen, waardoor het resultaat in die periode extra hoog was”, aldus Van der Horst.

Integratie Leaseplan

Het totale wagenpark van Ayvens is met 0,4 procent gekrompen ten opzichte van eind juli 2023 en bestond 1 juli 2024 uit bijna 3,4 miljoen voertuigen.

Ceo Tim Albertsen is te spreken over de ”solide financiële prestatie” en vertelt dat de integratie met Leaseplan vordert. “De integratie vordert en wint aan momentum binnen het hele bedrijf. De juridische integratie van lokale entiteiten in overlappende landen is voltooid in Frankrijk en Nederland, evenals voor onze verzekeringsactiviteiten in Dublin”, aldus Albertsen.

Tijdens het Nationaal Automotive Congres eerder dit jaar sprak Albertsen over de winstgevendheid van Ayvens. “Groei op dit moment niet de hoogste prioriteit. We willen eerst de integratie tot een goed einde brengen.”

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.