IBKI vernieuwt examen apk-keurmeester, instituut verwacht hogere slagingspercentages

Apk-keurmeester • Er komen meer vragen en er wordt een ander beoordelingssysteem ingevoerd.
Redactie Redactie
(Foto: Shutterstock)

Certificeringsinstantie IBKI vernieuwt per 1 oktober 2024 het apk-examen. Dit geldt voor apk1 (bedrijfswagens), apk2 (personenauto’s) en apk3 (landbouwvoertuigen), zo meldt IBKI in een persbericht. Er komen meer vragen en er wordt een ander beoordelingssysteem ingevoerd. IBKI heeft hiervoor toestemming gekregen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de RDW.

Nu bestaat het examen voor apk-keurmeester uit één deel theorie en twee delen praktijk (praktijkervaringsvragen en keuringspraktijk), maar vanaf 1 oktober komen de praktijkervaringsvragen te vervallen. In plaats daarvan komen er meer vragen over algemene apk-gerelateerde onderwerpen. Ook worden de praktijkopdrachten anders beoordeeld. Een examenkandidaat moet één voldoende halen voor het totale praktijkgedeelte. Er hoeft dan niet langer, zoals dat nu wel het geval is, op acht afzonderlijke (praktijk)onderdelen een voldoende gescoord te worden.

Het vernieuwde examen bestaat straks uit een theoriedeel (‘wettelijke voorschriften en procedures’ en een praktijkdeel (‘keuringspraktijk’). Een kandidaat krijgt zijn bevoegdheid als voor deze beide delen een voldoende is behaald. Het apk2-examen voor personenauto’s bevat overigens naast theorie en praktijk nog een derde gedeelte: een opdracht over remberekening en roestschade. Ook hier moeten kandidaten een voldoende halen.

Laag slagingspercentage

IBKI, het instituut voor examinering en certificering in de autobranche, gooit het apk-examen op de schop naar aanleiding van een onderzoek van het Bureau voor Toetsen en Beoordelen (BTB). Dit onafhankelijke bureau concludeerde dat het apk-examen ‘betrouwbaarder kan’ door onder andere meer vragen te stellen.

IBKI spreekt de verwachting dat dat het nieuwe examen niet alleen kwalitatief beter is, ook zal dit waarschijnlijk in hogere slagingspercentages resulteren, een ander probleem van het huidige examen. Volgens de Bovag slaagt zo’n 53 procent van de mensen die examen doet in één keer. ‘Slaag je echter de eerste keer niet, dan is te zien dat de herkansingen ook minder succesvol zijn. Dat leidt bij het apk-examen uiteindelijk tot een algeheel slagingspercentage van tussen de 25 en 30 procent,’ aldus de branchevereniging in een toelichting op de eigen website.

Herme Bruin, directeur van IBKI, stelt: “Het gaat ons in de eerste plaats om verbetering van de betrouwbaarheid van het examen. We zijn ervan overtuigd dat die omhoog gaat. En dan zou het natuurlijk mooi zijn als tegelijkertijd ook de slagingspercentages beter worden.’’ Bruin waarschuwt de apk-keurmeesters in spé: “Laat nu niet de indruk ontstaan dat het examen makkelijker wordt. Een kandidaat moet tijdens het examen nog steeds laten zien over de kennis en vaardigheden te beschikken die de APK-richtlijn voorschrijft. De vragen en opdrachten worden niet eenvoudiger.’’

In totaal zijn er ongeveer 9 duizend vacatures onvervuld op een totaal van 60 duizend autotechnici en -monteurs in Nederland, zo blijkt uit een schatting van Bovag uit 2023. “Het arbeidstekort is nog nooit zo groot geweest”, legt Suzanne IJzerman, arbeidsmarktadviseur van het UWV, de vinger op de zere plek. “De helft van de werkgevers in de autobranche ervaart het tekort aan personeel als belemmering voor de bedrijfsvoering.” Lees hier een reportage.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.