Q2: Volkswagen verkoopt minder auto’s, BMW wint terrein op EV-markt

Kwartaalcijfers • Volkswagen kampt naast een stagnerende vraag uit China ook met een tegenvallende verkoop van elektrische auto’s. BMW wint terrein op het gebied van EV-verkopen, maar heeft ook ‘moeilijke tijden’ in China.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Volkswagen en BMW hebben in Q2 last gehad van de zwakkere markt. Naast een stagnerende vraag uit China kampt Volkswagen met een tegenvallende verkoop van EV’s. BMW heeft juist terrein gewonnen op dat front. Beide automakers verkochten in het tweede kwartaal vooral minder auto’s op de Chinese markt, zo melden de persbureau’s ANP en Bloomberg.

Volkswagen heeft wereldwijd tussen april en juni minder voertuigen afgeleverd dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst, onder meer gecorrigeerd voor belastingen, daalde met meer dan 2 procent tot een kleine 5,5 miljard euro. De autogroep uit Wolfsburg verkocht in Q2 wereldwijd meer dan 2,2 miljoen auto’s. Dat is bijna 3 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de marge op de verkopen van het autoconcern viel terug.

Het resultaat na de eerste zes maanden van dit jaar ligt “onder onze ambities en potentie”, zo citeert het ANP financieel VW-topman Arno Antlitz. “We moeten significante inspanningen leveren aan de kostenkant in het tweede halfjaar om onze doelstellingen te bereiken.”

In China ziet VW een daling van 1,2 procent van totale leveringen. Op het gebied van BEV’s ziet VW een daling van 1,6 in China.

BMW

Net als Volkswagen verkocht ook BMW minder in China, aldus Bloomberg. Verhoogde concurrentie en zwakkere vraag in China drukten in het tweede kwartaal de inkomsten, zo stelt het concern. De leveringen van het bedrijf in ’s werelds grootste automarkt daalden met 4,7 procent.

Niet alleen de Duitse merken hebben wisselende resultaten in China. Ook verschillende Chinese autofabrikanten hadden in juli te maken met een afnemende vraag naar hun EV’s.

Waar BMW in China ‘moeilijke tijden heeft’ had de automaker wel succes met de wereldwijde verkoop van EV’s. Zo stegen de leveringen van batterij-aangedreven modellen zoals de i4 en iX1 met 22 procent in het tweede kwartaal. BMW versloeg daarmee Mercedes-Benz en Audi, zo meldt Bloomberg. BMW noemde zijn aantrekkelijke productportfolio als reden voor de stijging in een uitdagende markt. Met de komst van nieuwe EV-modellen aan het eind van 2025 gokt de autofabrikant op meer verkopen.

Het netto-inkomen wereldwijd daalde met 9 procent tot 2,7 miljard euro. De EBIT-marge van de autoproductie was 8,4 procent — lager dan de 9,2 procent in dezelfde periode vorig jaar. BMW streeft een range van tussen de 8 tot 10 procent voor het hele jaar na voor zijn EBIT-marge. De Duitse automaker stelt dat hogere uitgaven voor productie en personeel, evenals de kosten van IT-projecten, ook de winst drukten.

AM blikt in de zomervakantie terug op de eerste zes maanden van dit jaar, een grillige periode in de automotive. Lees hier de aflevering over retail, met daarin aandacht voor onder meer de instortende marktaandelen van Volkswagen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Q2: Volkswagen verkoopt minder auto’s, BMW wint terrein op EV-markt | Automotive Online

Q2: Volkswagen verkoopt minder auto’s, BMW wint terrein op EV-markt

Kwartaalcijfers • Volkswagen kampt naast een stagnerende vraag uit China ook met een tegenvallende verkoop van elektrische auto’s. BMW wint terrein op het gebied van EV-verkopen, maar heeft ook ‘moeilijke tijden’ in China.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Volkswagen en BMW hebben in Q2 last gehad van de zwakkere markt. Naast een stagnerende vraag uit China kampt Volkswagen met een tegenvallende verkoop van EV’s. BMW heeft juist terrein gewonnen op dat front. Beide automakers verkochten in het tweede kwartaal vooral minder auto’s op de Chinese markt, zo melden de persbureau’s ANP en Bloomberg.

Volkswagen heeft wereldwijd tussen april en juni minder voertuigen afgeleverd dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst, onder meer gecorrigeerd voor belastingen, daalde met meer dan 2 procent tot een kleine 5,5 miljard euro. De autogroep uit Wolfsburg verkocht in Q2 wereldwijd meer dan 2,2 miljoen auto’s. Dat is bijna 3 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de marge op de verkopen van het autoconcern viel terug.

Het resultaat na de eerste zes maanden van dit jaar ligt “onder onze ambities en potentie”, zo citeert het ANP financieel VW-topman Arno Antlitz. “We moeten significante inspanningen leveren aan de kostenkant in het tweede halfjaar om onze doelstellingen te bereiken.”

In China ziet VW een daling van 1,2 procent van totale leveringen. Op het gebied van BEV’s ziet VW een daling van 1,6 in China.

BMW

Net als Volkswagen verkocht ook BMW minder in China, aldus Bloomberg. Verhoogde concurrentie en zwakkere vraag in China drukten in het tweede kwartaal de inkomsten, zo stelt het concern. De leveringen van het bedrijf in ’s werelds grootste automarkt daalden met 4,7 procent.

Niet alleen de Duitse merken hebben wisselende resultaten in China. Ook verschillende Chinese autofabrikanten hadden in juli te maken met een afnemende vraag naar hun EV’s.

Waar BMW in China ‘moeilijke tijden heeft’ had de automaker wel succes met de wereldwijde verkoop van EV’s. Zo stegen de leveringen van batterij-aangedreven modellen zoals de i4 en iX1 met 22 procent in het tweede kwartaal. BMW versloeg daarmee Mercedes-Benz en Audi, zo meldt Bloomberg. BMW noemde zijn aantrekkelijke productportfolio als reden voor de stijging in een uitdagende markt. Met de komst van nieuwe EV-modellen aan het eind van 2025 gokt de autofabrikant op meer verkopen.

Het netto-inkomen wereldwijd daalde met 9 procent tot 2,7 miljard euro. De EBIT-marge van de autoproductie was 8,4 procent — lager dan de 9,2 procent in dezelfde periode vorig jaar. BMW streeft een range van tussen de 8 tot 10 procent voor het hele jaar na voor zijn EBIT-marge. De Duitse automaker stelt dat hogere uitgaven voor productie en personeel, evenals de kosten van IT-projecten, ook de winst drukten.

AM blikt in de zomervakantie terug op de eerste zes maanden van dit jaar, een grillige periode in de automotive. Lees hier de aflevering over retail, met daarin aandacht voor onder meer de instortende marktaandelen van Volkswagen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.