Duits onderzoek: naamsbekendheid BYD verdubbeld door sponsoring EK voetbal
BYD heeft door de sponsoring van het Europees kampioenschap voetbal zijn naamsbekendheid bij Duitse consumenten verdubbeld. Dat blijkt uit een recente studie van Duitse marktonderzoeker Puls.
Een kwart van de Duitse autokopers wist in juli vorig jaar van het bestaan van BYD af. In juli 2024, na afloop het EK, steeg dat aantal naar bijna 53 procent. De naamsbekendheid van BYD is het hoogst onder kopers die bereid zijn meer dan 50 duizend euro uit te geven (69,1 procent), aldus Puls.
In het onderzoek werden zo’n duizend Duitse autokopers vlak na het EK gevraagd naar hun kennis van en beleving over van het merk. De steekproef omvatte een ‘diverse groep deelnemers met verschillende leeftijden, waaronder nieuwe en tweedehands autokopers’.
Stevige voet
Marktonderzoeker Puls concludeert: ‘De EK-sponsoring heeft BYD niet alleen geholpen om merkbekendheid te vergroten, maar ook om een stevige voet aan de grond te krijgen in de Duitse automarkt’, schrijft de marktonderzoeker.
Het percentage van autokopers dat aangeeft geïnteresseerd te zijn in het kopen van een BYD steeg volgens Puls van 3,9 procent in juli 2023 naar 8,9 procent. Verder stelt de marktonderzoeker dat BYD’s marketing, met name via TV-reclame en sponsoring, zorgde voor een hoge herkenningswaarde bij kijkers van het EK-voetbal. Meer dan de helft van de autokopers geeft aan zich het BYD-sponsorschap te herinneren.
Valkuil
Ondanks de groei van de naamsbekendheid, is de kennis over BYD-auto’s niet aanzienlijk gegroeid door de EK-marketingcampagne, zo stelt Puls. Zo voelde slechts een klein aantal respondenten zich goed geïnformeerd over BYD-auto’s. Het Duitse Handelbatt stelt in een reactie op het onderzoek dat de marketingstrategie van de Chinese autobouwer ‘valkuilen heeft’.
Zo adverteerde BYD tijdens de voetbalwedstrijden op de borden met grote letters dat het de “nummer één” onder de “NEV-fabrikanten” is. Deze Chinese term voor elektrische auto’s werd in Duitsland door bijna niemand herkend, schrijft het medium. NEV staat voor “New Energy Vehicles” en heeft zijn oorsprong naar alle waarschijnlijk in het taalgebruik van de Chinese staat. Die bedoelt daarmee niet alleen EV’s, maar ook auto’s die alternatieve aandrijvingen hebben.