Schaeffler wijzigt plannen omdat ‘hybride auto steeds meer in opkomst is’

Schaeffler • ‘De boom rond EV’s is afgekoeld en hybride’s zijn duidelijk weer in opkomst’, stelt Schaeffler.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Schaeffler)

Aftersales-toeleverancier Schaeffler ziet af van een plan om versneld voorraden van onderdelen voor volledig elektrische auto’s op te bouwen, zo meldt ANP. Volgens de onderneming geven consumenten in de Verenigde Staten en China steeds vaker de voorkeur aan een hybride auto in plaats van aan een BEV.

Volgens Klaus Rosenfeld, topman van Schaeffler, is de “boom” rond elektrische voertuigen afgekoeld en zijn hybrides “duidelijk weer in opkomst”. Autofabrikanten moeten echter nog steeds voldoen aan emissiedoelstellingen, dus de trend naar elektrificatie blijft volgens hem intact.

Resultaten

Schaeffler, een van de grotere toeleveranciers aan de auto-industrie wereldwijd, behaalde in de eerste helft van dit jaar een omzet van 8,3 miljard euro. Dat is 2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maakte het bedrijf dinsdag bekend. De operationele winst daalde met 16 procent tot 525 miljoen euro.

Schaeffler doopte onlangs zijn aftersales-activiteiten om tot Vehicle Lifetime Solutions (VLS). Daarmee wil het Duitse bedrijf de focus verscherpen op ‘innovatie, vooruitgang en klant oriëntatie’

Hybrides in opkomst

Dat hybride’s in Europa terrein winnen op BEV’s werd vorige maand bevestigd door de Jato-update over de halfjaarcijfers. In deze rapportage werd duidelijk dat bijna een vijfde meer hybrides in H1 van 2024 op kenteken zijn gezet dan dezelfde periode ervoor.

Ook automakers noemen dat de hybride in trek is. Zo verkocht Hyundai afgelopen kwartaal vooral veel hybrides (122.000). Het Zuid-Koreaanse merk dankte zijn verkoopcijfers aan de hybrides. Ook Renault dankte zijn ‘positieve resultaten’ van de afgelopen maanden aan de verkoop van hybrides.

Automechanika

Schaeffler presenteert op de Automechanika 2024 zijn nieuwste reparatie- en serviceoplossingen voor verbrandingsmotoren, hybrides en EV’s. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

Jens Schüler, ceo van de Automotive Aftermarket-divisie als Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions (VLS), stelt dat VLS zich richt op nieuwe technologieën, waaronder elektrisch aangedreven en geautomatiseerde mobiliteit. Zo staan de onderwerpen duurzame innovatie en klantgerichte oplossingen centraal tijdens de presentatie van Automechanica, de aftermarketbeurs die begin september in Frankfurt plaatsheeft.

Schaeffler breidt naar eigen zeggen zijn portfolio uit met ‘sleuteltechnologieën voor de elektrificatie van de aandrijflijn’. Op de beurs in Duitsland presenteert Schaeffler onder andere de NOx Sensor (zuurstofmeter), die volgens Schaeffler bijdraagt aan schonere emissies, evenals de Schaeffler Mover (stadsvoertuig) en de OmniFusion 3D-printer. Verder demonstreert Schaeffler tijdens de Automechanika onder meer hoe garages motor- en transmissiereparaties aan EV’s kunnen uitvoeren met behulp van Schaeffler’s reparatiesets.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Schaeffler wijzigt plannen omdat ‘hybride auto steeds meer in opkomst is’ | Automotive Online

Schaeffler wijzigt plannen omdat ‘hybride auto steeds meer in opkomst is’

Schaeffler • ‘De boom rond EV’s is afgekoeld en hybride’s zijn duidelijk weer in opkomst’, stelt Schaeffler.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Schaeffler)

Aftersales-toeleverancier Schaeffler ziet af van een plan om versneld voorraden van onderdelen voor volledig elektrische auto’s op te bouwen, zo meldt ANP. Volgens de onderneming geven consumenten in de Verenigde Staten en China steeds vaker de voorkeur aan een hybride auto in plaats van aan een BEV.

Volgens Klaus Rosenfeld, topman van Schaeffler, is de “boom” rond elektrische voertuigen afgekoeld en zijn hybrides “duidelijk weer in opkomst”. Autofabrikanten moeten echter nog steeds voldoen aan emissiedoelstellingen, dus de trend naar elektrificatie blijft volgens hem intact.

Resultaten

Schaeffler, een van de grotere toeleveranciers aan de auto-industrie wereldwijd, behaalde in de eerste helft van dit jaar een omzet van 8,3 miljard euro. Dat is 2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maakte het bedrijf dinsdag bekend. De operationele winst daalde met 16 procent tot 525 miljoen euro.

Schaeffler doopte onlangs zijn aftersales-activiteiten om tot Vehicle Lifetime Solutions (VLS). Daarmee wil het Duitse bedrijf de focus verscherpen op ‘innovatie, vooruitgang en klant oriëntatie’

Hybrides in opkomst

Dat hybride’s in Europa terrein winnen op BEV’s werd vorige maand bevestigd door de Jato-update over de halfjaarcijfers. In deze rapportage werd duidelijk dat bijna een vijfde meer hybrides in H1 van 2024 op kenteken zijn gezet dan dezelfde periode ervoor.

Ook automakers noemen dat de hybride in trek is. Zo verkocht Hyundai afgelopen kwartaal vooral veel hybrides (122.000). Het Zuid-Koreaanse merk dankte zijn verkoopcijfers aan de hybrides. Ook Renault dankte zijn ‘positieve resultaten’ van de afgelopen maanden aan de verkoop van hybrides.

Automechanika

Schaeffler presenteert op de Automechanika 2024 zijn nieuwste reparatie- en serviceoplossingen voor verbrandingsmotoren, hybrides en EV’s. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

Jens Schüler, ceo van de Automotive Aftermarket-divisie als Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions (VLS), stelt dat VLS zich richt op nieuwe technologieën, waaronder elektrisch aangedreven en geautomatiseerde mobiliteit. Zo staan de onderwerpen duurzame innovatie en klantgerichte oplossingen centraal tijdens de presentatie van Automechanica, de aftermarketbeurs die begin september in Frankfurt plaatsheeft.

Schaeffler breidt naar eigen zeggen zijn portfolio uit met ‘sleuteltechnologieën voor de elektrificatie van de aandrijflijn’. Op de beurs in Duitsland presenteert Schaeffler onder andere de NOx Sensor (zuurstofmeter), die volgens Schaeffler bijdraagt aan schonere emissies, evenals de Schaeffler Mover (stadsvoertuig) en de OmniFusion 3D-printer. Verder demonstreert Schaeffler tijdens de Automechanika onder meer hoe garages motor- en transmissiereparaties aan EV’s kunnen uitvoeren met behulp van Schaeffler’s reparatiesets.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.