‘Italië stelt eisen voor cyberbeveiliging bij bouw autofabriek van Dongfeng’

Italië • ‘Data-onderdelen, zoals infotainmentsystemen, moeten door lokale leveranciers geleverd worden om zo Westerse veiligheidsnormen te waarborgen’, stelt de Italiaanse regering.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Dongfeng).

De Italiaanse regering vraagt Dongfeng Motor om akkoord te gaan met voorwaarden voor cyberbeveiliging en gegevensbescherming bij de bouw van een nieuwe fabriek in het land. Dat meldt Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Ook eist Italië dat de Chinese automaker voor data-onderdelen, zoals infotainmentsystemen, van de geproduceerde auto’s gebruikmaakt van lokale leveranciers. Dit vanwege veiligheidsredenen.

De regering van Giorgia Meloni wil profiteren van de Chinese investeringen in de Italiaanse autoindustrie, die afgelopen decennia is gekrompen.

Lokale componenten-leveranciers

“De komst van een Chinese autofabrikant in Italië blaast nieuw leven in een stagnerende markt, zolang lokale leveranciers een cruciale rol spelen bij het leveren van data-onderdelen die westerse veiligheidsnormen waarborgen”, vertelt Stefano Aversa, voorzitter voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika bij adviesbureau AlixPartners.

Volgens Bloomberg heeft Italië Dongfeng aangespoord om minstens 45 procent van alle data-onderdelen in elke auto uit Italië te betrekken. Daardoor komt het Chinese bedrijf in aanmerking voor enkele honderden miljoenen euro’s aan overheidssubsidies.

Zowel de Italiaanse regering als Dongfeng hebben nog niet gereageerd op de berichtgeving van Bloomberg.

Bouw van fabriek

De Italiaanse premier Giorgia Meloni wil met haar regering de binnenlandse autoproductie verhogen naar 1,3 miljoen voertuigen per jaar. Ter illustratie: in 2023 was dat nog minder dan 800 duizend voertuigen per jaar. Onlangs schreef Reuters dat Dongfeng favoriet is om een fabriek te bouwen in Italië. Met de productie van auto’s in de Italiaanse fabriek omzeilt Dongfeng importheffingen die de Europese Commissie China heeft opgelegd.

Stellantis is nu nog de enige automaker in het land. Het bedrijf draaide begin dit jaar zijn Fiat-productie in Turijn ‘flink’ terug vanwege tegenvallende verkopen van de nieuwe elektrische 500.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Italië stelt eisen voor cyberbeveiliging bij bouw autofabriek van Dongfeng’ | Automotive Online

‘Italië stelt eisen voor cyberbeveiliging bij bouw autofabriek van Dongfeng’

Italië • ‘Data-onderdelen, zoals infotainmentsystemen, moeten door lokale leveranciers geleverd worden om zo Westerse veiligheidsnormen te waarborgen’, stelt de Italiaanse regering.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Dongfeng).

De Italiaanse regering vraagt Dongfeng Motor om akkoord te gaan met voorwaarden voor cyberbeveiliging en gegevensbescherming bij de bouw van een nieuwe fabriek in het land. Dat meldt Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Ook eist Italië dat de Chinese automaker voor data-onderdelen, zoals infotainmentsystemen, van de geproduceerde auto’s gebruikmaakt van lokale leveranciers. Dit vanwege veiligheidsredenen.

De regering van Giorgia Meloni wil profiteren van de Chinese investeringen in de Italiaanse autoindustrie, die afgelopen decennia is gekrompen.

Lokale componenten-leveranciers

“De komst van een Chinese autofabrikant in Italië blaast nieuw leven in een stagnerende markt, zolang lokale leveranciers een cruciale rol spelen bij het leveren van data-onderdelen die westerse veiligheidsnormen waarborgen”, vertelt Stefano Aversa, voorzitter voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika bij adviesbureau AlixPartners.

Volgens Bloomberg heeft Italië Dongfeng aangespoord om minstens 45 procent van alle data-onderdelen in elke auto uit Italië te betrekken. Daardoor komt het Chinese bedrijf in aanmerking voor enkele honderden miljoenen euro’s aan overheidssubsidies.

Zowel de Italiaanse regering als Dongfeng hebben nog niet gereageerd op de berichtgeving van Bloomberg.

Bouw van fabriek

De Italiaanse premier Giorgia Meloni wil met haar regering de binnenlandse autoproductie verhogen naar 1,3 miljoen voertuigen per jaar. Ter illustratie: in 2023 was dat nog minder dan 800 duizend voertuigen per jaar. Onlangs schreef Reuters dat Dongfeng favoriet is om een fabriek te bouwen in Italië. Met de productie van auto’s in de Italiaanse fabriek omzeilt Dongfeng importheffingen die de Europese Commissie China heeft opgelegd.

Stellantis is nu nog de enige automaker in het land. Het bedrijf draaide begin dit jaar zijn Fiat-productie in Turijn ‘flink’ terug vanwege tegenvallende verkopen van de nieuwe elektrische 500.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.