Haarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht

Laadpalen • Zonder eigen oprit is het in de rest van Nederland in veel gevallen verboden om de laadkabel aan te sluiten aan huis.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Rob van Wieringen).

De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.

In de Noord-Hollandse gemeente is het, na het wijzigen van de regels, toegestaan om de laadkabel vanuit het huis via een arm door de lucht – over de stoep – naar een elektrische auto te leiden. Ook is het toegestaan om via een kabelgoot door de stoep de elektrische auto aan te sluiten op een thuislaadpunt. Via de gemeente kan hier toestemming voor gevraagd worden. “Ik ben heel blij dat het gelukt is”, zegt CU-raadslid Frank Visser.

“Op deze manier wordt elektrisch rijden voor veel meer mensen aantrekkelijk. Ook zijn er hierdoor straks minder openbare laadpalen nodig op de stoep. Het helpt ook om het elektriciteitsnetwerk te ontlasten omdat mensen hun eigen zonne-energie gaan gebruiken en omdat mensen naar verwachting ook op andere tijdstippen gaan opladen omdat het gewoon voor de deur kan”, aldus Visser.

Primeur

Haarlem is de eerste gemeente waar de kabelarm is toegestaan. “Haarlem is de nu de eerste stad die inwoners actief ondersteunt bij het vereenvoudigen van thuisladen”, zegt Camille van den Brande van C10, het bedrijf dat de Chargearm heeft ontworpen. In onder meer Zeewolde is het al toegestaan om een kabelgoot te installeren.

Zonder eigen oprit is het in de rest van Nederland in veel gevallen verboden om de laadkabel aan te sluiten aan huis, terwijl dat wel vaak gevallen goedkoper is. Kabelgoten en kabelarmen worden straks niet in alle Haarlemse straten mogelijk. Zo is het niet mogelijk in straten met vrijliggende fietspaden tussen de woningen en de openbare parkeerplekken. In smalle straten waar half op de stoep wordt geparkeerd (Canadees parkeren) wordt het waarschijnlijk ook niet mogelijk.

Voorlopig moet de Algemene Plaatselijke Verordening nog worden aangepast voordat kabelarmen en -goten zijn toegestaan. Eind 2024 worden de regels nader uitgewerkt door de gemeenteraad.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Haarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht | Automotive Online

Haarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht

Laadpalen • Zonder eigen oprit is het in de rest van Nederland in veel gevallen verboden om de laadkabel aan te sluiten aan huis.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Rob van Wieringen).

De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.

In de Noord-Hollandse gemeente is het, na het wijzigen van de regels, toegestaan om de laadkabel vanuit het huis via een arm door de lucht – over de stoep – naar een elektrische auto te leiden. Ook is het toegestaan om via een kabelgoot door de stoep de elektrische auto aan te sluiten op een thuislaadpunt. Via de gemeente kan hier toestemming voor gevraagd worden. “Ik ben heel blij dat het gelukt is”, zegt CU-raadslid Frank Visser.

“Op deze manier wordt elektrisch rijden voor veel meer mensen aantrekkelijk. Ook zijn er hierdoor straks minder openbare laadpalen nodig op de stoep. Het helpt ook om het elektriciteitsnetwerk te ontlasten omdat mensen hun eigen zonne-energie gaan gebruiken en omdat mensen naar verwachting ook op andere tijdstippen gaan opladen omdat het gewoon voor de deur kan”, aldus Visser.

Primeur

Haarlem is de eerste gemeente waar de kabelarm is toegestaan. “Haarlem is de nu de eerste stad die inwoners actief ondersteunt bij het vereenvoudigen van thuisladen”, zegt Camille van den Brande van C10, het bedrijf dat de Chargearm heeft ontworpen. In onder meer Zeewolde is het al toegestaan om een kabelgoot te installeren.

Zonder eigen oprit is het in de rest van Nederland in veel gevallen verboden om de laadkabel aan te sluiten aan huis, terwijl dat wel vaak gevallen goedkoper is. Kabelgoten en kabelarmen worden straks niet in alle Haarlemse straten mogelijk. Zo is het niet mogelijk in straten met vrijliggende fietspaden tussen de woningen en de openbare parkeerplekken. In smalle straten waar half op de stoep wordt geparkeerd (Canadees parkeren) wordt het waarschijnlijk ook niet mogelijk.

Voorlopig moet de Algemene Plaatselijke Verordening nog worden aangepast voordat kabelarmen en -goten zijn toegestaan. Eind 2024 worden de regels nader uitgewerkt door de gemeenteraad.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.