Hertz duikt dieper in de rode cijfers door lagere restwaarden

Hertz • De afschrijving op de voertuigen is meer dan verdubbeld in de eerste zes maanden van dit jaar
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Hertz duikt dieper in de rode cijfers. Het nettoverlies komt na de eerste zes maanden van 2024 uit op 946 miljoen euro. Ter vergelijking: in de eerste zes maanden van 2023 boekte Hertz nog een winst van ruim 300 miljoen euro. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers.

In het laatste kwartaal vorig jaar dook Hertz al in de rode cijfers. Het bedrijf verklaart de winstdaling door een forse daling in de restwaarden van de vloot. De afschrijving op de voertuigen is meer dan verdubbeld in de eerste zes maanden van dit jaar. Dat bedrag stijgt tot ruim 1,8 miljard euro. Vorig jaar bedroeg dat nog 639 miljoen euro.

Met name de restwaarden van elektrische auto’s zijn afgelopen periode fors gedaald. Deze auto’s zijn vaak duurder en van mindere kwaliteit vergeleken met het huidige aanbod van elektrische auto’s. Dat, in combinatie met de afbouw van subsidies en een prijsoorlog, veroorzaakt een restwaardecrisis. Eerder kondigde Hertz al aan om minder elektrische auto’s aan te schaffen wegens de dalende restwaarden.

Operationele kosten

De operationele kosten van het verhuurbedrijf zijn ook toegenomen met 7 procent door hogere verzekeringskosten, personeelskosten en een hogere schadelast. Ook de inflatie speelt mee in de kostenstijging.

De omzet van Hertz is wel stabiel gebleven. Afgelopen halfjaar boekte het bedrijf een omzet van bijna 4 miljard euro, een afname van 1 procent. Hertz stelt dat de vraag naar huurauto’s gezond is gebleven.

Om de schulden te beteugelen en de vloot te vernieuwen, haalde Hertz tijdens het tweede kwartaal van dit jaar ruim 1 miljard euro aan financiering op.

Sixt boekte ook een lagere winst door de dalende restwaarden.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Hertz duikt dieper in de rode cijfers door lagere restwaarden | Automotive Online

Hertz duikt dieper in de rode cijfers door lagere restwaarden

Hertz • De afschrijving op de voertuigen is meer dan verdubbeld in de eerste zes maanden van dit jaar
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Hertz duikt dieper in de rode cijfers. Het nettoverlies komt na de eerste zes maanden van 2024 uit op 946 miljoen euro. Ter vergelijking: in de eerste zes maanden van 2023 boekte Hertz nog een winst van ruim 300 miljoen euro. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers.

In het laatste kwartaal vorig jaar dook Hertz al in de rode cijfers. Het bedrijf verklaart de winstdaling door een forse daling in de restwaarden van de vloot. De afschrijving op de voertuigen is meer dan verdubbeld in de eerste zes maanden van dit jaar. Dat bedrag stijgt tot ruim 1,8 miljard euro. Vorig jaar bedroeg dat nog 639 miljoen euro.

Met name de restwaarden van elektrische auto’s zijn afgelopen periode fors gedaald. Deze auto’s zijn vaak duurder en van mindere kwaliteit vergeleken met het huidige aanbod van elektrische auto’s. Dat, in combinatie met de afbouw van subsidies en een prijsoorlog, veroorzaakt een restwaardecrisis. Eerder kondigde Hertz al aan om minder elektrische auto’s aan te schaffen wegens de dalende restwaarden.

Operationele kosten

De operationele kosten van het verhuurbedrijf zijn ook toegenomen met 7 procent door hogere verzekeringskosten, personeelskosten en een hogere schadelast. Ook de inflatie speelt mee in de kostenstijging.

De omzet van Hertz is wel stabiel gebleven. Afgelopen halfjaar boekte het bedrijf een omzet van bijna 4 miljard euro, een afname van 1 procent. Hertz stelt dat de vraag naar huurauto’s gezond is gebleven.

Om de schulden te beteugelen en de vloot te vernieuwen, haalde Hertz tijdens het tweede kwartaal van dit jaar ruim 1 miljard euro aan financiering op.

Sixt boekte ook een lagere winst door de dalende restwaarden.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.