Mobtalk #23 | Mark van der Kallen: ‘Ik ben positief over het agentuurmodel’

Mobtalk • De eigenaar van Wittebrug ziet dat het nog niet zo snel gaat met de groei van nieuwe mobiliteitsoplossingen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vlnr. Mark van der Kallen, Bart Kuijpers, Rolf Westgeest en Paul de Vries.

In de 23e aflevering van Mobtalk is Wittebrug-eigenaar Mark van der Kallen te gast. Van der Kallen deelt zijn visie op de toekomst van de branche met presentator Bart Kuijpers, co-host Rolf Westgeest en vaste gast Paul de Vries.

Van der Kallen is in tegenstelling tot veel van zijn collega’s niet ongelukkig met het agentuurmodel. “Maar het moet nog wel verbeterd worden”, concludeert hij. Verder praat hij over politiek, voetbal, de occasionhandel, nieuwe toetreders uit China en over zijn eigen toekomst bij de bedrijven.

In het gesprek komen de volgende onderwerpen aan bod:
04:35 – Ford trekt stekker uit het agentuurschap.
05:30 – Van der Kallen over het agentuurschap: ‘ik ben er wel positief over’
07:30 – Nederlandse en Europese politiek en de lobby.
13:00 – Van der Kallen kende veel zakelijke successen, maar maakte ook een faillissement mee.
16:00 – Hoe kwam Van der Kallen in de automotive? ‘Ik kocht min of meer toevallig de grootste Opel-dealer van Nederland’.
20:20 – Hoeveel omzet moet een dealerholding hebben om in de toekomst relevant te blijven?
22:00 – ‘Het is een schande dat we allemaal maar willen dat iedereen in een Picanto gaat rijden’.
24:00 – De bijtelling ‘moet’ omlaag.
25:30 – Wat is er aan de hand met Volkswagen?
28:40 – Hoe verloopt de invoering van het agentuurmodel bij Stellantis? ‘We moeten hier doorheen’.
29:40 – Hoe gaan de verkopers om met het agentuurmodel?
30:40 – Ook bij occasions is het onderhandelen er steeds meer uit aan het gaan.
32:00 – Van der Kallen startte een occasionbedrijf in een Carnext-pand. ‘Dat was een IT-bedrijf. Dat werkt niet in deze branche’.
35:00 – Van der Kallen nam een belang in groothandelaar Axero. Inmiddels is het bedrijf een concurrent van Leseman Car Care (die twee podcasts geleden te gast was).
36:30 – Hoe was het eerste halfjaar vanuit financieel oogpunt voor grote dealerbedrijven?
39:00 – Wittebrug is in gesprek met Omoda. Wat ziet Van der Kallen in Chinese merken?
45:00 – Wittebrug investeert in nieuwe mobiliteitsoplossingen. ‘Het gaat niet zo hard als zou moeten’.
47:30 – Van der Kallen was ook eigenaar van ADO Den Haag. Ook die wist hij winstgevend te maken.
50:00 – Blijft Vitesse bestaan? ‘Ik denk het wel’.
51:50 – Hoe ziet Van der Kallen, net opa geworden, zijn toekomst?

Beluister hieronder de Podcast (of in uw favoriete podcast-speler).

Doet de widget het niet, klik dan hier voor de Spotify-link.

Bekijk ook de YouTube-video van de podcast.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Mobtalk #23 | Mark van der Kallen: ‘Ik ben positief over het agentuurmodel’ | Automotive Online

Mobtalk #23 | Mark van der Kallen: ‘Ik ben positief over het agentuurmodel’

Mobtalk • De eigenaar van Wittebrug ziet dat het nog niet zo snel gaat met de groei van nieuwe mobiliteitsoplossingen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vlnr. Mark van der Kallen, Bart Kuijpers, Rolf Westgeest en Paul de Vries.

In de 23e aflevering van Mobtalk is Wittebrug-eigenaar Mark van der Kallen te gast. Van der Kallen deelt zijn visie op de toekomst van de branche met presentator Bart Kuijpers, co-host Rolf Westgeest en vaste gast Paul de Vries.

Van der Kallen is in tegenstelling tot veel van zijn collega’s niet ongelukkig met het agentuurmodel. “Maar het moet nog wel verbeterd worden”, concludeert hij. Verder praat hij over politiek, voetbal, de occasionhandel, nieuwe toetreders uit China en over zijn eigen toekomst bij de bedrijven.

In het gesprek komen de volgende onderwerpen aan bod:
04:35 – Ford trekt stekker uit het agentuurschap.
05:30 – Van der Kallen over het agentuurschap: ‘ik ben er wel positief over’
07:30 – Nederlandse en Europese politiek en de lobby.
13:00 – Van der Kallen kende veel zakelijke successen, maar maakte ook een faillissement mee.
16:00 – Hoe kwam Van der Kallen in de automotive? ‘Ik kocht min of meer toevallig de grootste Opel-dealer van Nederland’.
20:20 – Hoeveel omzet moet een dealerholding hebben om in de toekomst relevant te blijven?
22:00 – ‘Het is een schande dat we allemaal maar willen dat iedereen in een Picanto gaat rijden’.
24:00 – De bijtelling ‘moet’ omlaag.
25:30 – Wat is er aan de hand met Volkswagen?
28:40 – Hoe verloopt de invoering van het agentuurmodel bij Stellantis? ‘We moeten hier doorheen’.
29:40 – Hoe gaan de verkopers om met het agentuurmodel?
30:40 – Ook bij occasions is het onderhandelen er steeds meer uit aan het gaan.
32:00 – Van der Kallen startte een occasionbedrijf in een Carnext-pand. ‘Dat was een IT-bedrijf. Dat werkt niet in deze branche’.
35:00 – Van der Kallen nam een belang in groothandelaar Axero. Inmiddels is het bedrijf een concurrent van Leseman Car Care (die twee podcasts geleden te gast was).
36:30 – Hoe was het eerste halfjaar vanuit financieel oogpunt voor grote dealerbedrijven?
39:00 – Wittebrug is in gesprek met Omoda. Wat ziet Van der Kallen in Chinese merken?
45:00 – Wittebrug investeert in nieuwe mobiliteitsoplossingen. ‘Het gaat niet zo hard als zou moeten’.
47:30 – Van der Kallen was ook eigenaar van ADO Den Haag. Ook die wist hij winstgevend te maken.
50:00 – Blijft Vitesse bestaan? ‘Ik denk het wel’.
51:50 – Hoe ziet Van der Kallen, net opa geworden, zijn toekomst?

Beluister hieronder de Podcast (of in uw favoriete podcast-speler).

Doet de widget het niet, klik dan hier voor de Spotify-link.

Bekijk ook de YouTube-video van de podcast.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.