Polestar start ‘cruciale’ EV-productie in de VS, merk omzeilt extra importheffingen

Polestar •
Leveringen aan klanten in de VS beginnen volgende maand, gevolgd door leveringen aan Europa.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Een Polestar aan de laadpaal in het Amerikaanse Arizona.
(Foto: Shutterstock).

Polestar begint zijn productie van EV’s in het Amerikaanse South Carolina. Dat meldt het bedrijf. Het Zweedse performancemerk van Volvo gaat daar zijn Polestar 3 crossover bouwen. De auto’s die in de VS worden geproduceerd, zijn bestemd voor de Europese en Amerikaanse markten.

“De start van de productie van Polestar 3 in de VS is een cruciale stap voor ons”, vertelt Polestar-ceo Thomas Ingenlath. “We bieden onze klanten in Amerika een elektrische SUV die in Amerika is gebouwd. En door de in South Carolina geproduceerde Polestar 3 ook naar Europa te exporteren, versterken we onze business op een breder vlak”.

Verschuiving van productie

Door de productie te verschuiven naar de Verenigde Staten omzeilt Polestar de extra handelstarieven die de Europese Commissie heeft ingevoerd op in China geproduceerde EV’s. Auto’s van het merk werden eerder alleen in China gebouwd. De Polestar 3 crossover zal nu zowel in het Amerikaanse South Carolina als in China worden gebouwd.

“Als je kijkt naar het grootste deel van het volume dat we van de Polestar 3 zullen produceren, zal het merendeel uit de fabriek in South Carolina komen”, vertelt Ingenlath aan persbureau Reuters.

Verder vertelt hij aan het persbureau dat de productie in de fabriek naar verwachting binnen twee maanden op volle capaciteit zal draaien. Verder weigerde hij de productiecapaciteit van Polestar in de fabriek bekend te maken. Leveringen aan klanten in de VS beginnen volgende maand, gevolgd door leveringen aan Europa, zo verzekerde Ingenlath.

In de showroom van de Polestar Space aan de Van Baerlestraat in het Amsterdamse centrum is plaats voor de huidige drie modellen van het merk: de 2, de nieuwe 3 en vanaf dit jaar ook de 4.

Vertrek uit China

Veel autofabrikanten versnellen hun plannen om de productie van elektrische auto’s buiten China te laten verlopen. Chinese fabrikanten van EV’s breiden ook in Europa hun productiefaciliteiten snel uit om de hoge importheffingen uit Brussel te ontlopen. Zowel in Spanje, Polen, België, Italië als Hongarije moeten Chinese auto’s van de band gaan rollen.

Zo werkt het Chinese Chery in Barcelona samen met het Spaanse Ebro. In Polen worden T03-auto’s van de Chinese fabrikant Leapmotor in elkaar gezet in een fabriek die eigendom is van Jeep en Fiat-producent Stellantis.

China heeft beroep aangetekend bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) tegen de verhoging van de importtarieven op elektrische auto’s door de Europese Unie. Volgens Beijing gaan de importmaatregelen van de EU tegen WTO-regels in.

Ook Ingenlath was niet te spreken over verhoogde importtarieven. Eerder sprak Ingenlath verbaasd te zijn over het besluit van de Amerikaanse president Joe Biden om de tarieven op Chinese EV’s ook fors te verhogen. De Amerikanen verhoogden hun tarieven van zo’n 25 procent naar zo’n 100 procent.

Polestar, dat voor het grootste deel eigendom is van het Chinese Geely, heeft een redelijke slagingskans in de Automotive powerranking van 2024. Een jaar eerder had het merk nog een redelijk/grote slagingskans. Achterblijvende verkopen (circa 60 duizend in 2023), een dalende winstmarge, geen zicht op een snel break-even en een aandeelhouder (Volvo) die zich terugtrekt zorgt ervoor dat de toekomst van Polestar er sinds de vorige Powerranking aanzienlijk minder rooskleurig uitziet.
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Polestar start ‘cruciale’ EV-productie in de VS, merk omzeilt extra importheffingen | Automotive Online

Polestar start ‘cruciale’ EV-productie in de VS, merk omzeilt extra importheffingen

Polestar •
Leveringen aan klanten in de VS beginnen volgende maand, gevolgd door leveringen aan Europa.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Een Polestar aan de laadpaal in het Amerikaanse Arizona.
(Foto: Shutterstock).

Polestar begint zijn productie van EV’s in het Amerikaanse South Carolina. Dat meldt het bedrijf. Het Zweedse performancemerk van Volvo gaat daar zijn Polestar 3 crossover bouwen. De auto’s die in de VS worden geproduceerd, zijn bestemd voor de Europese en Amerikaanse markten.

“De start van de productie van Polestar 3 in de VS is een cruciale stap voor ons”, vertelt Polestar-ceo Thomas Ingenlath. “We bieden onze klanten in Amerika een elektrische SUV die in Amerika is gebouwd. En door de in South Carolina geproduceerde Polestar 3 ook naar Europa te exporteren, versterken we onze business op een breder vlak”.

Verschuiving van productie

Door de productie te verschuiven naar de Verenigde Staten omzeilt Polestar de extra handelstarieven die de Europese Commissie heeft ingevoerd op in China geproduceerde EV’s. Auto’s van het merk werden eerder alleen in China gebouwd. De Polestar 3 crossover zal nu zowel in het Amerikaanse South Carolina als in China worden gebouwd.

“Als je kijkt naar het grootste deel van het volume dat we van de Polestar 3 zullen produceren, zal het merendeel uit de fabriek in South Carolina komen”, vertelt Ingenlath aan persbureau Reuters.

Verder vertelt hij aan het persbureau dat de productie in de fabriek naar verwachting binnen twee maanden op volle capaciteit zal draaien. Verder weigerde hij de productiecapaciteit van Polestar in de fabriek bekend te maken. Leveringen aan klanten in de VS beginnen volgende maand, gevolgd door leveringen aan Europa, zo verzekerde Ingenlath.

In de showroom van de Polestar Space aan de Van Baerlestraat in het Amsterdamse centrum is plaats voor de huidige drie modellen van het merk: de 2, de nieuwe 3 en vanaf dit jaar ook de 4.

Vertrek uit China

Veel autofabrikanten versnellen hun plannen om de productie van elektrische auto’s buiten China te laten verlopen. Chinese fabrikanten van EV’s breiden ook in Europa hun productiefaciliteiten snel uit om de hoge importheffingen uit Brussel te ontlopen. Zowel in Spanje, Polen, België, Italië als Hongarije moeten Chinese auto’s van de band gaan rollen.

Zo werkt het Chinese Chery in Barcelona samen met het Spaanse Ebro. In Polen worden T03-auto’s van de Chinese fabrikant Leapmotor in elkaar gezet in een fabriek die eigendom is van Jeep en Fiat-producent Stellantis.

China heeft beroep aangetekend bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) tegen de verhoging van de importtarieven op elektrische auto’s door de Europese Unie. Volgens Beijing gaan de importmaatregelen van de EU tegen WTO-regels in.

Ook Ingenlath was niet te spreken over verhoogde importtarieven. Eerder sprak Ingenlath verbaasd te zijn over het besluit van de Amerikaanse president Joe Biden om de tarieven op Chinese EV’s ook fors te verhogen. De Amerikanen verhoogden hun tarieven van zo’n 25 procent naar zo’n 100 procent.

Polestar, dat voor het grootste deel eigendom is van het Chinese Geely, heeft een redelijke slagingskans in de Automotive powerranking van 2024. Een jaar eerder had het merk nog een redelijk/grote slagingskans. Achterblijvende verkopen (circa 60 duizend in 2023), een dalende winstmarge, geen zicht op een snel break-even en een aandeelhouder (Volvo) die zich terugtrekt zorgt ervoor dat de toekomst van Polestar er sinds de vorige Powerranking aanzienlijk minder rooskleurig uitziet.
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.