‘Zuid-Korea roept automakers na EV-brand op om herkomst batterijen te openbaren’

EV-brand • De Zuid-Koreaanse regering stelt dat de maatregel is bedoeld om de angst voor brand bij EV-eigenaren te verminderen. ‘Tot nu toe was dergelijke batterij-informatie niet beschikbaar voor het publiek’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Het Zuid-Koreaanse Seoul. (Foto: Shutterstock)

De Zuid-Koreaanse overheid adviseert autofabrikanten in het land om aan te geven welke batterijen zij in hun EV’s gebruiken. Deze registratie-oproep volgt na een EV-brand. Autoriteiten proberen nu om de zorgen rondom EV-branden te verminderen, zo meldt Reuters op basis van berichtgeving van de regering van Zuid-Korea.

In een verklaring stelt de regering dat het geen verplichting is om batterijen te identificeren, maar dat het een advies betreft om vrijwillig informatie vrij te geven.

De actie van de regering volgt op een EV-brand, die 1 augustus uitbrak in een ondergrondse parkeergarage in de stad Incheon, ten westen van de hoofdstad Seoul. De brand, die spontaan leek te zijn ontstaan in een Mercedes-Benz EV met Farasis Energy-batterijen, duurde acht uur om te blussen, waarbij ongeveer 140 auto’s werden vernietigd of beschadigd. Sommige bewoners van de appartementen erboven moesten naar opvangcentra verhuizen.

Mercedes geeft aan samen te werken met de Zuid-Koreaanse overheid om de oorzaak van de brand op 1 augustus te achterhalen. Het Duitse automerk is van plan gratis inspecties aan te bieden voor EV-eigenaren.

“Tot nu toe was batterij-informatie niet beschikbaar voor het publiek. De maatregel is bedoeld om de angst voor brand bij EV-eigenaren te verminderen”, aldus het kantoor van de regeringscoördinatie in een verklaring.

Reactie van automakers

Een aantal autofabrikanten hebben al gehoor gegeven aan de oproep van de regering. Zo zijn onder meer Mercedes, Hyundai, Kia, en BMW begonnen met het vermelden van de fabrikanten van de batterijen die ze gebruiken.

Mercedes-Benz Korea gebruikt voornamelijk batterijen van het Chinese CATL en het Chinese Farasis Energy. Ook gebruikt het bedrijf enkele batterijen van het Zuid-Koreaanse LG Energy Solution (LGES) en SK On, zo meldt de Duitse automaker op zijn website. Hyundai Motor en zijn luxemerk Genesis gebruiken ook de batterijen van LGES en SK On, evenals die van CATL. Dat meldt het bedrijf op zijn website.

Kia Corp meldt dat zijn geïnstalleerde batterijen afkomstig zijn van LGES en SK On, met twee modellen die worden aangedreven door CATL. BMW Korea gebruikt voornamelijk batterijen die worden geleverd door Samsung SDI, en een paar die modellen worden aangedreven door CATL, zo schrijft de automaker op zijn website.

Batterijfabrikanten

Reuters benaderde batterijfabrikanten nadat de regering het advies gaf aan automakers. LGES, SK On en Samsung SDI weigerden commentaar te geven op het nieuws. CATL en Farasis gingen niet in op een verzoek van het persbureau om commentaar te geven.

Volgens het persbureau hebben Zuid-Koreaanse batterijfabrikanten geen reden om bezwaar te maken tegen het specificeren van waar hun energiebronnen worden gebruikt. Ook schrijft Reuters, op basis van drie bronnen uit de industrie, dat het publiek niet altijd moet aannemen dat batterijen de oorzaak zijn van EV-branden.

Vorig jaar brak er een brand aan boord van de car carrier Fremantle Highway uit. Een kleine vierduizend auto’s werden op het schip vervoerd, waaronder EV’s. Het is nog steeds onduidelijk of de brand was ontstaan door een EV. Vorig jaar riep het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid vragen op over de huidige brandbestrijdings- en preventiemiddelen bij het vervoer van EV’s op schepen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Zuid-Korea roept automakers na EV-brand op om herkomst batterijen te openbaren’ | Automotive Online

‘Zuid-Korea roept automakers na EV-brand op om herkomst batterijen te openbaren’

EV-brand • De Zuid-Koreaanse regering stelt dat de maatregel is bedoeld om de angst voor brand bij EV-eigenaren te verminderen. ‘Tot nu toe was dergelijke batterij-informatie niet beschikbaar voor het publiek’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Het Zuid-Koreaanse Seoul. (Foto: Shutterstock)

De Zuid-Koreaanse overheid adviseert autofabrikanten in het land om aan te geven welke batterijen zij in hun EV’s gebruiken. Deze registratie-oproep volgt na een EV-brand. Autoriteiten proberen nu om de zorgen rondom EV-branden te verminderen, zo meldt Reuters op basis van berichtgeving van de regering van Zuid-Korea.

In een verklaring stelt de regering dat het geen verplichting is om batterijen te identificeren, maar dat het een advies betreft om vrijwillig informatie vrij te geven.

De actie van de regering volgt op een EV-brand, die 1 augustus uitbrak in een ondergrondse parkeergarage in de stad Incheon, ten westen van de hoofdstad Seoul. De brand, die spontaan leek te zijn ontstaan in een Mercedes-Benz EV met Farasis Energy-batterijen, duurde acht uur om te blussen, waarbij ongeveer 140 auto’s werden vernietigd of beschadigd. Sommige bewoners van de appartementen erboven moesten naar opvangcentra verhuizen.

Mercedes geeft aan samen te werken met de Zuid-Koreaanse overheid om de oorzaak van de brand op 1 augustus te achterhalen. Het Duitse automerk is van plan gratis inspecties aan te bieden voor EV-eigenaren.

“Tot nu toe was batterij-informatie niet beschikbaar voor het publiek. De maatregel is bedoeld om de angst voor brand bij EV-eigenaren te verminderen”, aldus het kantoor van de regeringscoördinatie in een verklaring.

Reactie van automakers

Een aantal autofabrikanten hebben al gehoor gegeven aan de oproep van de regering. Zo zijn onder meer Mercedes, Hyundai, Kia, en BMW begonnen met het vermelden van de fabrikanten van de batterijen die ze gebruiken.

Mercedes-Benz Korea gebruikt voornamelijk batterijen van het Chinese CATL en het Chinese Farasis Energy. Ook gebruikt het bedrijf enkele batterijen van het Zuid-Koreaanse LG Energy Solution (LGES) en SK On, zo meldt de Duitse automaker op zijn website. Hyundai Motor en zijn luxemerk Genesis gebruiken ook de batterijen van LGES en SK On, evenals die van CATL. Dat meldt het bedrijf op zijn website.

Kia Corp meldt dat zijn geïnstalleerde batterijen afkomstig zijn van LGES en SK On, met twee modellen die worden aangedreven door CATL. BMW Korea gebruikt voornamelijk batterijen die worden geleverd door Samsung SDI, en een paar die modellen worden aangedreven door CATL, zo schrijft de automaker op zijn website.

Batterijfabrikanten

Reuters benaderde batterijfabrikanten nadat de regering het advies gaf aan automakers. LGES, SK On en Samsung SDI weigerden commentaar te geven op het nieuws. CATL en Farasis gingen niet in op een verzoek van het persbureau om commentaar te geven.

Volgens het persbureau hebben Zuid-Koreaanse batterijfabrikanten geen reden om bezwaar te maken tegen het specificeren van waar hun energiebronnen worden gebruikt. Ook schrijft Reuters, op basis van drie bronnen uit de industrie, dat het publiek niet altijd moet aannemen dat batterijen de oorzaak zijn van EV-branden.

Vorig jaar brak er een brand aan boord van de car carrier Fremantle Highway uit. Een kleine vierduizend auto’s werden op het schip vervoerd, waaronder EV’s. Het is nog steeds onduidelijk of de brand was ontstaan door een EV. Vorig jaar riep het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid vragen op over de huidige brandbestrijdings- en preventiemiddelen bij het vervoer van EV’s op schepen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.